• nihka

Detta kommer hända i Sverige med snart!!

Detta händer i Syrien. Varje dag. Det är därför människor flyr.

• nihka
    Anonym (:O) skrev 2015-11-14 11:31:19 följande:
    Jaså? Berätta nåt mer som vi inte vet..
    Att de människor som söker asyl i bl a Sverige är samma personer som flytt från krig.
  • nihka
    Anonym (Påriktigteller) skrev 2015-11-14 12:14:40 följande:
    Så tar det med sig hit till Sverige/Europa och det fortsätter här istället. Bra, tack för den.
    Nej, det är inte vad flyktingar generellt gör. De flyr från krig.
  • nihka
    Anonym (:O) skrev 2015-11-14 12:31:22 följande:
    Jag sa berätta nåt som vi inte vet. Tror du folk har missat de miljontals flyktingar som flyr för att komma undan Isis eller är det bara du själv som vaknat upp ur en dvala.

Varför berättar du självklara saker? Det är folk som flyr från denna terror och även folk som tar med sig terrorn hit.
    "Vi"? Företräder du någon grupp?

Mm. Det är jättemånga som har missat att miljontals människor flyr från IS. Kanske inte du, men det finns andra som tror dessa människor är ute och rör på sig av alla möjliga tvivelaktiga orsaker, så det behöver påminnas om.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2015-11-14 12:56:02 följande:

Det var alltså "bara" ca åtta islamister som slog till på sex olika platser.

Fundera på om ni tror att Sverige skulle ha samma möjlighetera att reagera lika snabbt och beslutsamt som Frankrike har med sin polis och sin militär.

All vår polis befinner sig nere i Skåne för att kontrollera invandrare. All vår militär är avrustad.

En attack imorgon kväll mot nyöppnade Mall of Scandinavia och samtidigt mot landskampen mellan Sverige (Lars Vilks) och Danmark (Muhammedteckningarna) på intilliggande Nationalarenan skulle resultera i en katastrof.

Ändå har inte detta hänt här i Sverige där SD inte längre talar om "massinvandring" utan "totalinvandring" utan det händer i Frankrike som för en mycket mer restriktiv flyktingpolitik än Sverige.

Terrorism är ett globalt problem och en katastrof oavsett var det inträffar. Ett litet land har givetvis inte lika stora resurser som ett stort land.
  • nihka
    Anonym (tänker på Frankrike idag) skrev 2015-11-14 13:14:40 följande:
    Aha, du menar dessa som vandrat genom  8 säkra länder för att komma till Sverige och där vägrar gå av bussen för det är för dålig standard , för mörkt , för kallt, för tråkigt , för långt till ICA , m.m m.m ?
    Och nu senast hungerstrejkar för maten från brukshotellet är oätbar? Gamlingarna och skolbarnen hade jublat över att få sådan mat . En stor skam och klart det kommer smälla här snart också . Tusentals kommer in varje dygn som vi inte har en susning om vilka de är.
    Ja, jag menar alla de som har flytt från krig och som du tycker ska fly till ett annat land. Precis de menar jag.
  • nihka
    Anonym (Mycket möjligt.) skrev 2015-11-14 13:26:43 följande:
    Ja, jag förstår inte varför fler inte reagerar på detta.. De riskerar sina liv i båtar byggda av skit, tar sig genom hela europa, överlever tack vare folk som skänker saker på vägen.. Sen när de blir erbjudna tak över huvudet, en varm säng med närhet till allt de behöver så duger inte detta.
    Menar du att de som är gnälliga har flytt mindre från krig eller inte flytt från krig alls för att de är gnälliga?
  • nihka
    Anonym (tänker på Frankrike idag) skrev 2015-11-14 13:57:23 följande:
    Du skulle behöva få hjälp att bli av med denna hjärntvätt du utsatts för. Du måste ju förstå att det inte är sunt alls
    nihka skrev 2015-11-14 13:32:45 följande:
    Menar du att de som är gnälliga har flytt mindre från krig eller inte flytt från krig alls för att de är gnälliga?
    Människor som flyr på riktigt skulle höja händerna mot skyn och tackat för de är i säkerhet  och slipper krig och tortyr med allt vad  det innebär. Du liksom jag vet att det tyvärr inte är dom riktiga flyktingarna som kommer .
    Om IS gör i tex Stockholm vad som hände i Paris vad skulle du skriva här då? SD s fel eller?
    Klarar du av att prata om sakfrågor utan att släpa in kommentarer om personen du pratar med? Nej. När du blir vuxen kanske du förstår varför det är olämpligt.

Nej, människor som flyr är inte lika på något sätt förutom att de är människor som flyr. Jo, det är "riktiga" flyktingar. Man upphör inte att vara flykting för att man reser genom flera länder, äger en mobil eller är man.

Jag skulle hålla IS ansvariga för IS-attacker.
  • nihka
    Anonym (Mycket möjligt.) skrev 2015-11-14 14:12:23 följande:
    Jag använde inte ordet gnälliga. Men otacksamma. Någonting är fel om tak över huvud, säng, mat osv inte duger efter att de flytt från krig. Eller inte flytt från krig. Spelar det någon roll egentligen? Har de inget och får detta utan att ta emot det med tacksamhet är det något fel. Läste en som bloggade direkt från Grekland där han va på plats och hjälpte till. Han berättade om hur de b.l.a gett KALLT pulvermos (antar att de ger allt de kan som mättar) till människor som anlänt i båtar och att han aldrig sett människor så tacksamma innan.
    Nej, det är fullt normalt att alla inte är tacksamma över vad de har och får och det ändrar inte på deras flyktingstatus.

Oliver Twist chockade med sin otacksamhet genom att be om en till talrik gröt isf för att bara vara tacksam för vad han fick - ett klassiskt dilemma med andra ord.

• nihka
    Anonym (:O) skrev 2015-11-14 14:58:18 följande:
    nihka skrev 2015-11-14 13:07:53 följande:

"Vi"? Företräder du någon grupp?

Mm. Det är jättemånga som har missat att miljontals människor flyr från IS. Kanske inte du, men det finns andra som tror dessa människor är ute och rör på sig av alla möjliga tvivelaktiga orsaker, så det behöver påminnas om.

"Vi" är alla vi som fattar att det pågår ett krig i Syrien. Du tror på allvar folk har missat att folk flyr från terror och hot?

Vad grundar du på att "jättemånga" missat det? Har du någon källa eller utgår du bara din egen syn på verkligheten.

Förstår inte riktigt din vilja att försöka måla ut att så många inte fattar vad som pågår i världen. Är det för att du ska framstå som bättre själv och mer upplyst än oss andra? Lider du av mindervärdigetskomplex eller vad är det frågan om?
    Varför svarade du på mitt inlägg? Grälsugen?

Den här tråden handlar inte om vad som hände i Paris. Den handlar om att någon anser att det kan hända här. Jag talade om att det händer varje dag i Syrien och att folk därför flyr. Du kan väl inte ha missat den främlingsfientliga debatten om att de som kommer till Sverige inte är "riktiga" flyktingar? Det är den jag adresserar. Tack för dina medverkan. Jag anmäler alla personangrepp.
    Anonym (:O) skrev 2015-11-14 15:05:38 följande:
    Dessutom kanske du själv behöver påminnas om det som hänt i Frankrike just nu. Är du överhuvudtaget medveten om vad som hänt? Vanligt folk fördömer händelsen och ägnar sina tankar till Frankrike likt det Löfven bad oss alla att göra idag. Visa solidaritet med Franrike.

Men här sitter du och pratar om syrier som dör för att göra folk medvetna om det (för tydligen ha folk missat det trots rapportering om det dagligen i media??!) och förminskar det som hänt i Frankrike.

Är du medveten om hur kall du framstår som? Istället för att påminna andra om självklara saker så visa lite empati och medkänsla själv. Du verkar själv vara den som är i störst behov av en påminnelse.

Svar på tråden Detta kommer hända i Sverige med snart!!