Inlägg från: Anonym (faderlös) |Visa alla inlägg
  • Anonym (faderlös)

Vad tycker ni om insemination för ensamstående kvinnor?

Det finns väldigt många fler parametrar som spelar in för gott föräldraskap, än om man är en eller två föräldrar om barnet. Jag förlorade min far i tidig ålder och har vuxit upp med endast en förälder, jag saknade min pappa bara för att jag mindes honom, inte för att jag saknade något i min mammas föräldraskap. Jag kan inte se några som helst problem med att tillåta insemination för ensamstående kvinnor. Däremot tycker jag att de får bekosta det själva.

• Anonym (faderlös)
    Ego Lovers skrev 2015-11-12 22:36:24 följande:

Nej det är inte okej!
    Ska vi följa barnkonventionen har alla barn rätten till sina föräldrar. Då ska inte kvinnor kunna välja bort det. Egoistiskt är vad det är och ingen tanke på barnets bästa.

Fast en spermadonator är inte en förälder, annat än i genetisk bemärkelse.
  • Anonym (faderlös)
    Yohanna skrev 2015-11-13 09:07:42 följande:

Svår fråga.

Utgår man från ett barn perspektiv eller en vuxen människas behov? Jag tycker att ett barns perspektiv är det viktigaste och jag undrar om en riktig utredning gjorts i ämnet.

Att få barn är ingen rättighet.

Vad är det som skulle utredas, menar du? Ensamstående kvinnors förmåga att ta hand om sina barn? Det lär hur som helst vara en liten minoritet av dessa som har skaffat sina barn via insemination, och jag har extremt svårt att tro att barn till inseminerade kvinnor generellt skulle fara mer illa än barn till kvinnor som är ensamstående av andra skäl.

Jag håller dock med dig om att det inte är en mänsklig rättighet att få barn.
  • Anonym (faderlös)
    Ego Lovers skrev 2015-11-13 12:33:40 följande:
    Inte om det är två homosexuella par som skaffar barn gemensamt som tex Mark och Jonas har gjort med ett lesbiskt par och barnen har sina riktiga föräldrar samt bonusförälder
    Hur menar du? Måste barnen ha både "riktiga" och "bonus"-föräldrar när föräldrarna är homosexuella? Vilka ser du då som "riktiga" respektive "bonus"? Är du emot homoadoption?
  • Anonym (faderlös)
    Anonym (Nej) skrev 2015-11-14 09:34:36 följande:
    Vilket givande inlägg?

Kraven för att bli förälder är för låga som det är. Varför skulle man vilja att även de minimala krav som tidigare funnits ska tas bort? 

Barnens rätt är viktigare än kvinnors rätt, detta ligger absolut inte i barnens intresse. 
    "Kraven för att bli förälder är för låga som de är." - Hahahahahahaha

Du vet hur barn blir till, eller hur? Vilket samhälle föreställer du dig, där folk inte får bli föräldrar utan att först genomgå någon typ av kontroll?? Jag vet inte, men jag är säker på att den redan finns beskriven i skönlitteraturen, i någon dystopisk framtidsvision.
  • Anonym (faderlös)
    Anonym (Nej) skrev 2015-11-14 11:31:01 följande:
    Hur menar du nu? Det minimala krav jag talar om är att åtminstone vara uthärdlig för en annan människa länge nog för att genomföra ett samlag. Med hjälp av insemination kan även kvinnor som ingen man stått ut med länge nog för det bli mödrar. Men dom stackars barnen får stå ut. 
    Det har inte slagit dig att det kanske framför allt rör sig om kvinnor som inte själva vill ha samlag med män? Och för den delen, är inte ett ogenomtänkt samlag en sämre grund för föräldraskap än ett genomtänkt beslut att låta inseminera sig?
Svar på tråden Vad tycker ni om insemination för ensamstående kvinnor?