Anonym (Linda) skrev 2015-11-12 00:22:35 följande:
Tidigare aggressiva utbrott har skapat en rädsla hos barnet som är fullt befogad och delas av alla syskonen. Jag vill mest veta om jag utan att det är negativt för mig nekar att ordna umgänge. Barnet har ju rätt till sin pappa, men jag tror inte det är för barnets bästa att dom träffas. Men frågan är om det är min skyldighet att fixa med resa och allting annat som en sådan resa innebär.
Det här är jävligt svårt, brutalt jävla jobbigt också eftersom jag inte har ett skit till övers för honom, det han har gjort är oförlåtligt och jag ska stå där och kunna lösa allting för någon hjälp har vi inte sett röken av mer än då att jag fick uppkört i nyllet att barnen har rätt till en egen relation med sin pappa. Men soc är inte kända för att skydda barn alla dagar och därför vill jag veta mina skyldigheter i frågan.
Rent generellt kan man säga att var och en av föräldrarna är ansvarig för sin egen relation till barnet och för det egna umgänget med barnet. Föräldrarna har egentligen inga skyldigheter gentemot varandra förutom möjligtvis att inte försvåra umgänget med barnet.
I ditt fall har ju pappan satt sig själv i skiten och försvårat för sig själv utan någon inblandning från dig eller någon om man säger så. Och du har inga skyldigheter att hjälpa honom. Kan han inte sköta sin relation till sitt egna barn så är det inte ditt problem.
Det är mitt något förenklade svar.