Inlägg från: scanmia |Visa alla inlägg
  • scanmia

Särbegåvad 8-åring

Vad som har funkat förvånansvärt bra för min son, är att vi tränar, helt separat från resten av matten, på att skriva ut svaren så att man "får A++". Han får alltså göra alla uppgifter och komma på svaren precis som han vill (jag kollar ju så att det blir rätt). Sedan får han välja en eller två uppgifter per kapitel som vi skriver ut enligt konstens alla regler: hela meningar, ekvationer, svar och flera olika lösningar, prydlig handstil ... ja allt ska vara på plats. Ibland kommer vi på att det faktiskt finns moment som han inte har greppat, men för det mesta är det bara för att träna och visa läraren att han faktiskt kan. Det har som bieffekt att han numer får full pott på proven. Det blir också bra repetition om han har kommit långt i boken, men ska ha prov på något som han gjorde för ett tag sedan.
    Min kille är 10 år, så lite äldre än din son, men vi började med det här för över ett år sedan. Det jag tror gör att det funkar är att vi inte säger att han gör fel utan bara att vi övar på något helt annat när vi skriver ut uppgifterna. Vi accepterar att han kan lösa uppgifterna på sitt sätt och ger honom verktyg att jobba inom skolans system. Lite "du och jag mot världen"-retorik om du förstår vad jag menar. 

Svar på tråden Särbegåvad 8-åring