• Anonym (Trött)

bortskämd

Jag har ett bonusbarn som är extremt bortskämt. Och då menar jag EXTREMT.. Hon har varit ett efterlängtat ivf barn och enda barnet. Hon har alltid fått allt hon velat ha. En hel övervåning som eget rum. Allt matriellt du kan tänka dig och aldrig blivit tillsagt eller nekad. Vid 4 års ålder separerade föräldrarna och där kom jag in i bilden med 3 egna barn. Helt plötsligt blir det förändringar för henne eftersom det är flera i familjen. Mamman fortsätter höja flickan till skyarna och flickan kan verkligen inte förstå vad hänsyn är. Hon slår bakut om pappa kramar mig eller mina barn tex.
    Hur sjutton stävjer man detta på ett bra sätt som barnen klarar av. För övrigt känner jag mig helt matt den veckan hon är hos oss. Det blir många fajter om att allt är orättvist för henne...

• Svar på tråden bortskämd
  • Sandra8978
    annananonym skrev 2015-11-07 16:19:22 följande:
    Jag menar att som fattig ensamstående mamma köpte jag inte kläder och saker till mig längre utan till barnet.
    Ok, då förstår jag.
    Endel FL:are verkar även känslomässigt hela tiden "offra" sig för sina barn. De verkar tro det är att vara en bra förälder om man känner att man tvingats avstå saker.
  • Anonym (bibo)
    Anonym (Trött) skrev 2015-11-07 16:21:17 följande:

Bonusen är idag 10 år. Givetvis har det eskalerat sedan småbarns åldern.

Hon gör illa sig själv, låssas slå sig och hon jagar uppmärksamhet i enorma proppotioner.

Det gör mig väldigt orolig. Då jag är den enda som sätter gränser blir det väldigt fel. Eftersom jag inte är hennes förälder. Min sambo är tyst och säger inte så mycket.

I skolan har hon börjat mobba vissa tjejer och säger dumma saker...

MEN hon och jag har en fin relation. Hon kommer till mig när hon mår dåligt och hon söker sig ofta till mig för tröst.

Det är jag glad över.

Skönt att ni har en bra grund att stå på och att hon trygg med dig! Åldern hon är i nu är tuff. Båda mina bonus döttrar var extra känsliga i denna åldern.

Det låter som att pappan är problemet om han inte sätter gränser. Söker hon sig till dig så känner hon sig trygg med dig iaf. Barn brukar söka gränser och bli tryggast med dom som visar dom.

Att hon försöker skada sig själv för att få uoprksamhet är ju en vqrnkngsklocka kan jag tycka. Bättre att få positiv uppmärksamhet.
  • smulpaj01
    Anonym (Trött) skrev 2015-11-07 16:21:17 följande:

Bonusen är idag 10 år. Givetvis har det eskalerat sedan småbarns åldern.

Hon gör illa sig själv, låssas slå sig och hon jagar uppmärksamhet i enorma proppotioner.

Det gör mig väldigt orolig. Då jag är den enda som sätter gränser blir det väldigt fel. Eftersom jag inte är hennes förälder. Min sambo är tyst och säger inte så mycket.

I skolan har hon börjat mobba vissa tjejer och säger dumma saker...

MEN hon och jag har en fin relation. Hon kommer till mig när hon mår dåligt och hon söker sig ofta till mig för tröst.

Det är jag glad över.

Om hon tar till såna metoder låter det som hon inte får den uppmärksamhet hon behöver. Inte så konstigt när du och dina ungar plötsligt kom in i bilden och stjäl av den lilla tid hon har med sin pappa. Umgås pappa och dottern ensamma ibland?
  • Sandra8978
    smulpaj01 skrev 2015-11-08 11:01:35 följande:
    Om hon tar till såna metoder låter det som hon inte får den uppmärksamhet hon behöver. 
    Vem tror du vet bäst vad som är en rimlig familjedynamik, en 10-åring eller 2 st 30-40 åringar? Idiot.
  • smulpaj01
    Sandra8978 skrev 2015-11-08 13:57:50 följande:

Vem tror du vet bäst vad som är en rimlig familjedynamik, en 10-åring eller 2 st 30-40 åringar? Idiot.

Idiot kan du vara själv din otrevliga människa!

Försvinn tills du kan bete dig som folk!

Känner du familjen och vet hur dynamiken fungerar? Ts kanske är 50-60 och hennes ungar vuxna. Du verkar anta en j-kla massa utan att ha minsta aning!

Fortsätter du i samma vidriga stil är du snart avstängd och får mobba folk irl istället!
  • Sandra8978
    smulpaj01 skrev 2015-11-08 14:04:43 följande:
    Känner du familjen och vet hur dynamiken fungerar? Ts kanske är 50-60 och hennes ungar vuxna. Du verkar anta en j-kla massa utan att ha minsta aning!
    Prova att läsa inläggen innan du svarar. Barnet är 10 år.
  • Sandra8978
    smulpaj01 skrev 2015-11-08 14:04:43 följande:
    Idiot kan du vara själv din otrevliga människa!

Försvinn tills du kan bete dig som folk!

Fortsätter du i samma vidriga stil är du snart avstängd och får mobba folk irl istället!
    I de flesta familjer är de vuxna klokare än en 10-åring, och tänker på detta barns bästa.

Har du andra erfarenheter från din egen familj vore det så klart intressant att höra dem.
  • smulpaj01
    Sandra8978 skrev 2015-11-08 14:15:56 följande:

Prova att läsa inläggen innan du svarar. Barnet är 10 år.

Ja ock? Ett litet barn mao.
  • smulpaj01
    Sandra8978 skrev 2015-11-08 14:17:50 följande:

I de flesta familjer är de vuxna klokare än en 10-åring, och tänker på detta barns bästa.

Har du andra erfarenheter från din egen familj vore det så klart intressant att höra dem.

Precis och i denna familj tänker ts på SINA barns bästa medan mannen tänker på vad som är bäst för HANS barn!

Ibland fungerar inte nyfamiljer hur gärna kvinnorna än vill, funkar ofta bättre från männens sida märkligt nog!
  • Sandra8978
    smulpaj01 skrev 2015-11-08 14:37:22 följande:
    Precis och i denna familj tänker ts på SINA barns bästa medan mannen tänker på vad som är bäst för HANS barn!
    TS skriver att hon har fin kontakt med sitt bonusbarn, att barnet tyr sig till henne etc.

Du verkar lite vilsen i pannkakan.
    Lägg inte dina erfarenheter på TS, försök istället att ta till dig vad TS skrivit.
  • Sandra8978
    smulpaj01 skrev 2015-11-08 14:37:22 följande:
    För övrigt, var läser du att mannen tänker på vad som är bäst för hans barn?

Han verkar snarare inte bry sig alls eftersom han av egen lättja/rädsla tillåter barnets anti-sociala, självdestruktiva beteende. Är det verkligen att bry sig om ett barn i dina ögon?
  • Ess
    LusLus skrev 2015-11-06 11:12:20 följande:
    Läste 4 år men de var inte åldern idag. Fel av mig. Oavsett har ett bortskämt barn inte skulden till att vara bortskämd. Liten eller stor.
    Det är föräldrarnas fel, men barnet som får bära hundhuvudet och blir illa omtyckt.
    Ju äldre barnet blir, ju mer eget ansvar anser man att det har för sitt beteende. 
    Är man inte omtyckt utanför föräldrarnas lilla värld, då får man rannsaka sig varför man inte är det. Så tyvärr kommer det till en gräns när det inte går att skylla på föräldrarna längre.
  • Anonym (Bonusbarn.)

Jag va lite äldre än flickan, men reagerade likadant. Ville inte dela min pappa med bonus mamma och syskon. Det gick över med tiden. Låt henne ta det i sin takt, det är hennes pappa i första hand och tills hon känner att du och dina barn tillhör familjen så får du nog leva med det.

• Anonym (Trött)
    smulpaj01 skrev 2015-11-08 11:01:35 följande:
    Om hon tar till såna metoder låter det som hon inte får den uppmärksamhet hon behöver. Inte så konstigt när du och dina ungar plötsligt kom in i bilden och stjäl av den lilla tid hon har med sin pappa. Umgås pappa och dottern ensamma ibland?
    Jag har varit noga sedan vi kom in i bilden att åka bort över helger då och då ihop med mina barn så hon kunnat vara ensam med sin far. Dom har även varje dag egna stunder ihop varje dag.
  • Anonym (Trött)

Jag och flickan har en jättefin relation. Det har vi alltid haft. Hon har alltid viljat vara nära mig och emellanåt har hon ratat sin egna far för att vilja jag ska natta henne och varit väldigt svartsjuk på mina egna barn. Såpass svartsjuk att det blev en tävling om min uppmärksamhet mellan henne och min yngsta. Jättejobbig situation där jag slets mellan henne och mitt egna barn. Hon började kalla mig mamma och tycker det är orättvist att jag inte älskar henne lika mycket som mina egna barn. Hon vill jämt komma nr 1 hos alla.

Ett tag blev det så intensivt att hon ville pussa mig på brösten vid 7 års ålder. Då sa jag ifrån rejält och berättade för pappan. Han gjorde några försök till att säga till dottern men trodde det var mammans fel till varför flickan uppträdde så intensivt mot mig.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Bonusbarn.) skrev 2015-11-09 12:58:45 följande:

Jag va lite äldre än flickan, men reagerade likadant. Ville inte dela min pappa med bonus mamma och syskon. Det gick över med tiden. Låt henne ta det i sin takt, det är hennes pappa i första hand och tills hon känner att du och dina barn tillhör familjen så får du nog leva med det.

Fast jag upplever verkligen att hon känner att vi är i hennes familj. Hon är väldigt stolt över sina storasyskon mm. mest rivalitet med min yngsta bara. 
Svar på tråden bortskämd