Inlägg från: Hadraniel |Visa alla inlägg
  • Hadraniel

Är du svartsjuk?

Jag kan nog vara svartsjuk om jag är osäker på själva relationen till min partner just då. Det beror ju även på hur ens partner beter sig mot andra människor.

Har man en svacka i förhållandet där sexlivet inte fungerar bra, man bråkar ofta och annat som tyder på att relationen kanske inte kommer att hålla så länge till är det nog lätt att bli svartsjuk om ens partner börjar bete sig flörtigt mot andra personer.

När relationen fungerar bra så måste man ju kunna lita på sin partner och har man bestämt att man ska vara monogama och inte bete sig alltför flörtigt mot andra så är nog svartsjuka inte något direkt problem för min del.

Fast skulle min partner sitta i massa andra mäns knä, kramas och pussas med dem och liknande skulle jag inte tycka att det känns ok. Likaså skulle jag säkerligen bli svartsjuk om man hade ett öppet förhållande och hade sex med andra och därför skulle jag inte välja att ha en sådan typ av relation.

Så i stora drag är jag väl inte svartsjuk i en monogamt förhållande som fungerar bra och där man tar hänsyn till varandras känslor. Men under andra omständigheter kan jag troligen vara svartsjuk. Alltså fick det bli "annat" som svar från min sida.

• Hadraniel
    Mascaraklumpar skrev 2015-11-06 19:40:04 följande:
    Jag röstade ja, men jag antar att ordet har en annan innebörd för mig än för de flesta andra. För mig kan svartsjuk exempelvis innebära att man inte tolererar att ens partner ligger med andra.
    Håller nog med om din tolkning av innebörden.

Är man inte svartsjuk alls så ska man ju tycka att det känns ok oavsett vad ens partner gör med andra så länge ens egen relation fungerar bra i interaktionen med varandra. Alltså är nog de allra flesta svartsjuka i någon omfattning. Sedan finns det ju den mer extrema svartsjukan som ställer till rejäla problem för att man hela tiden går runt och misstror sin partner även när det inte finns några direkta skäl för detta.
Svar på tråden Är du svartsjuk?