• Sajocawa

BIM januari 2016

Jag har BIM 1 januari.. Är på äl+4 idag och det molar ovanligt mycket i magen..

• Sajocawa
    sebbejonte skrev 2015-12-25 13:24:08 följande:
    Vill du att jag lägger in dig på listan?
    Det kan du få göra.. Jag har ett barn innan, och detta är andra försöket efter MA :)
  • Sajocawa
    SSK13 skrev 2015-12-26 21:28:06 följande:
    Fick rosa på papperet i natt, sen bara vanliga flytningar i typ 15 timmar så började nästan tro nidblödning (som är ovanligt?). Men sen kom det rött i kväll och har mensvärk så känns väldigt mycket som mens.
    Jag fick också spottings första mensen efter MA fast jag aldrig haft det förut... :/
  • Sajocawa
    frofro skrev 2015-12-27 09:29:01 följande:

någon mer som ligger runt äl+8? några symptom att dela med er av?

Äl+6 här. Har BIM om 5 dagar men ska ta test om 3 dagar.. Känns extra pirrigt för jag har en känsla av att jag är gravid, känner igen mig från min senaste graviditet. Typ mycket flytningar, väldigt gasig... Sen har jag haft himla molvärk ända sedan ägglossning som jag aldrig har annars..
  • Sajocawa
    Anonym (amanda) skrev 2015-12-27 21:57:54 följande:

vill gärna hoppa in:) hade äl 21/12(dag 14) och har BIM 3/1. hade sex dag 9,11,13,14. är nu på cykeldag 20. har väldigt tunga och ömmande bröst men vet inte om jag bara inbillar mig, vet att jag brukar ha ont i dem men inte direkt tänkt på NÄR förut.. är på försök 1 med första barnet.

en fråga bara som jag hoppas nån kan svara på! jag tog ett äl-test 21/12 runt 10 på morgonen och då gav det fullt utslag. har hört att äl kommer inom 24-48 timmar. men redan på eftermiddagen fick jag ont i magen, vilket jag kopplade ihop med att jag har ägglossning. senare på kvällen (21.30) tog jag ett till test och då var det megativt. hade jag ägglossning umder dagen? och det där att äl kommer inom 24-48 timmar, är det från första stegringstestet? som i mitt fall kom på dag 12?

Du hade nog ägglossning 12-24 timmar från det första positiva resultatet. Eller jag förstår kanske inte, hur många positiva test fick du? :) Värk i samband med ägglossning kan komma före, under eller efter så ganska värdelöst att gå på det ifall man inte har koll sen innan när men själv brukar få ont. Börja tempa istället!
  • Sajocawa
    Ejoma skrev 2015-12-27 22:58:50 följande:

någon som har nå fins tips när det gäller äl test lr tempning ? vet ej vilket av dom jag ska välja eller om jag ska köra båda hah ;D

Båda såklart! Äl-test för att kunna hinta om när något är påväg, och tempning för att kunna bekräfta..
  • Sajocawa
    Testartest skrev 2015-12-28 10:05:58 följande:

Hej hej, flyttar hit från Bim december listan, blev ingen julklapp...
    Mens 25/12 så ÄL runt nyår (kort lutealfas)... Bim... troligen 20/1

Hej och tråkigt att du behöver komma hit!

Du har nog fått det där lite om bakfoten, lutealfasen är mellan ägglossning och nästkommande mens. Mellan nuvarande mens och nästkommande ägglossning är follikelfasen. Vanligtvis är lutealfasen omkring 12-16 dagar. :)
  • Sajocawa
    Anonym (längtan efter nr 3) skrev 2015-12-28 11:05:46 följande:

Hur fungerar det här med tempande?

Sist jag var gravid var jag 24 år då gick allt lätt. Inte lika lätt nu 10 år senare

Mät temperaturen varje morgon innan du stiger upp. Efter ägglossning stiger temperaturen med ungefär en halv grad och därmed vet men att ägglossning inträffat, temperaturen är förhöjd fram till att mensen kommer (eller fortsätter vara hög under graviditeten). Ett bra sätt att lära känna sin kropp och förstå allt som händer i kroppen :)
  • Sajocawa
    Testartest skrev 2015-12-28 11:17:09 följande:
    Hm... blir förvirrad... har blivit sagd att jag har 8-11 dagar lutealfas. Mellan ÄL och mens. Fast det stämmer ju inte alltid.. Ett tag hade jag 8 åt bägge håll. 8 från mens till ÄL och tvärtom...
    Fast hur kom du fram till att du har 6 dagar follikelfas då? Och 20 dagars lutealfas?

Använd äl-tester för att hitta ägglossning och räkna hur många dagar det är till nästa mens sen, låter som du kanske inte riktigt har koll på din kropp just nu :) eller börja tempa, ett ännu bättre sätt att lära sig kroppen!
  • Sajocawa
    Testartest skrev 2015-12-28 11:18:03 följande:
    Jo jag vet att lutealfasen är ca 14 dagar men jag verkar ha en kort sådan. 
    Fast 20 dagar lutealfas är verkligen inte kort, det är långt över medel...
Svar på tråden BIM januari 2016