• Jessa81

syskonvagn

Hej!

Om allt går som vi hoppas så blir vår lille kille storebror i vår och är då två år. Nu behöver jag hjälp med att ta mig igenom denna djungel av syskonvagnar. Vilken rekommenderar ni? Helst skulle jag vilja ha en som kan göras om till enkelvagn - är det bara bugaboo som kan det?

• Svar på tråden syskonvagn
  • Lady Blau
    MeEmmA skrev 2015-11-07 20:31:29 följande:

Alla är vi verkligen olika :)

Har inga problem med liggdelen, suffletterna har ju gjorts om så att de är längre. Tycker dessutom att liggdelen är väldigt stor, har hört att väldigt många har använt den länge och det får utan problem plats fårskinn eller åkpåse där i.

Sittdelen är ju ergonomisk, har en extra dyna i som gör den mjuk och skön och har inte upplevt att den blir för liten.

Tycker att vagnen är väldigt enkel att göra om till ett eller två barn på några sekunder och tar extremt lite plats i bilen (vilket var viktigt för oss). Med en Emmaljunga hade hela bagaget fyllts ut.

Men som sagt, alla är olika och har olika behov. Hade själv bestämt mig för Emmaljunga först, men när jag provade alla syskonvagnar i affären så förstod jag varför donkey är så populär (ville egentligen inte ha den eftersom att alla andra har den typ).

Men återigen emmaljungan är mindre än donkeyn som dubbelvagn! Emmaljungan går in i bilen utan problem. Men måste ni göra om vagnen till singel först innan ni ska ut med den i bilen? Varför?
  • MeEmmA
    Lady Blau skrev 2015-11-10 17:18:18 följande:
    Men återigen emmaljungan är mindre än donkeyn som dubbelvagn! Emmaljungan går in i bilen utan problem. Men måste ni göra om vagnen till singel först innan ni ska ut med den i bilen? Varför?
    Konstigt att du tycker att den är mindre, jämförde dem hopfällda på babyproffset och emmaljungas var då mycket större. I en 7-sitsig bil med litet bagage går den inte in. Även butiksbiträdet sa att det inte fanns mindre vagn än donkey. Vi testade ett par vagnar och det stämde. Och nä, klart att den inte behöver göras om till singelvagn för att få in den i bagaget, men eftersom att vi reser många längre sträckor som kräver mycket packning är det perfekt att den kan ta så lite plats. Liggkorgen kan man platta ihop helt om det behövs. Och funktionen att göra om den till singelvagn är superbra tycker jag!
    Men som sagt, det bästa är att man åker till en affär och testar alla vagnar för att hitta det som passar en själv bäst.
  • MeEmmA
    Lady Blau skrev 2015-11-10 17:16:11 följande:
    Exakt för att få donkeyn någorlunda okej måste man köpa till dekar som sittdyna och annan skit.

Testa använda en emmaljunga 735 så kommer du märka den enorma skillnaden.

Att donkeyn var så värdelös förstod jag samma dag som jag var ute och körde med den och både vinden tog tag i liggdelslocket och vinden far in i liggdelen samt att första barnet då 1,5 år satt som om hon skulle kasa ur den. Som sagt sålde eländet och köpte då nya emmaljungan 735 som skulle komma ut två månader efter, beställde en och väntade, blev absolut inte besviken, tvärtom! Dessutom är den ganska så mycket billigare en skitvagnen donkeyn.

Fattar inte vad alla ser i den där donkeyn där man fäster allt i kardboreband, haha bara det säger väl allt.
    Men donkeyn du hade låter inte som den jag har eller någon annan har heller för den delen, alla har varit supernöjda.
    Du kanske skulle ha reklamerat din vagn istället för att sälja den till någon annan stackare om den var så skit.

Håller med dig om att Emmaljunga har ett mycket bättre pris, därför skulle jag varit jätteglad om den hade passat oss så att vi kunde ha sparat en slant... Men vi fick bita i det sura äpplet och betala mer för att den var en besvikelse när vi testade den.

Att Donkey har en massa delar att köpa till tycker jag är jättebra, den blir mer personlig då och dessutom om något går sönder så finns alla reservdelar att köpa löst. Men ja, billigare hade det gärna fått vara.
  • Jessa81

Jag tackar än en gång för era tankar och erfarenheter. Känns bara som om tonen blivit lite tråkig... Kanske bara är så att man kan komma överens om att vara oense?! Och att smaken är som baken ;).

• MeEmmA
    Jessa81 skrev 2015-11-10 20:48:20 följande:

Jag tackar än en gång för era tankar och erfarenheter. Känns bara som om tonen blivit lite tråkig... Kanske bara är så att man kan komma överens om att vara oense?! Och att smaken är som baken ;).

Ber om ursäkt för onödigt tjafs och håller helt med dig. Men som sagt gör som jag gjorde, åk runt till affärer som säljer olika märken på syskonvagnar, be försäljarna demonstrera dem och känn efter för att hitta det som passar er. Barnvagnar är en djungel och vill du ha en som man kan använda som singelvagn är det lite mindre utbud med bla: city select, Phil & Teds, Emmaljunga superviking, mountain buggy, donkey.
    Vanliga syskonvagnar finns det hur mycket som helst av i många prisklasser, i den billigare varianten skulle jag nog föredra 2ME som har vändbara sittdelar.
    Men som sagt, testa och fråga så mycket du kan i affären. Lycka till och hoppas att du hittar nått.
  • MeEmmA
    Jessa81 skrev 2015-11-10 20:48:20 följande:

Ber om ursäkt för onödigt tjafs och håller helt med dig. Men som sagt gör som jag gjorde, åk runt till affärer som säljer olika märken på syskonvagnar, be försäljarna demonstrera dem och känn efter för att hitta det som passar er. Barnvagnar är en djungel och vill du ha en som man kan använda som singelvagn är det lite mindre utbud med bla: city select, Phil & Teds, Emmaljunga superviking, mountain buggy, donkey.
    Vanliga syskonvagnar finns det hur mycket som helst av i många prisklasser, i den billigare varianten skulle jag nog föredra 2ME som har vändbara sittdelar.
    Men som sagt, testa och fråga så mycket du kan i affären. Lycka till och hoppas att du hittar nått.
  • Lady Blau
    MeEmmA skrev 2015-11-10 20:17:24 följande:

Men donkeyn du hade låter inte som den jag har eller någon annan har heller för den delen, alla har varit supernöjda.

Du kanske skulle ha reklamerat din vagn istället för att sälja den till någon annan stackare om den var så skit.

Håller med dig om att Emmaljunga har ett mycket bättre pris, därför skulle jag varit jätteglad om den hade passat oss så att vi kunde ha sparat en slant... Men vi fick bita i det sura äpplet och betala mer för att den var en besvikelse när vi testade den.

Att Donkey har en massa delar att köpa till tycker jag är jättebra, den blir mer personlig då och dessutom om något går sönder så finns alla reservdelar att köpa löst. Men ja, billigare hade det gärna fått vara.

Oj varför sådan ton?

Finns det flera donkey duos? Trodde alla var samma med samma utförande.

När testade du 735an? Den är precis utkommen så det kan inte ha varit innan du köpte din donkey för då fanns den inte än.

Jag sålde vidare vagnen för att få tillbaka en del av mina pengar förstår du väl eftersom hyoen är som den är kring vagnen var det inte några större problem.

Ts kör båda vagnarna, testa tygen, känn på tygen vadderingen, se hur liggdelarna är ombonade, liggdelslocken vilken som är värmande och vindskyddad, jämför sätena, djupen, titta på var barnets ben hamnar, kan man fälla upp och ner bendelen och se hur allt fäster (donkeyn kardboreband hehe).

Återkom mer än gärna, väntar med spänning.
  • MeEmmA
    Lady Blau skrev 2015-11-10 23:41:03 följande:
    Oj varför sådan ton?

Finns det flera donkey duos? Trodde alla var samma med samma utförande.

När testade du 735an? Den är precis utkommen så det kan inte ha varit innan du köpte din donkey för då fanns den inte än.

Jag sålde vidare vagnen för att få tillbaka en del av mina pengar förstår du väl eftersom hyoen är som den är kring vagnen var det inte några större problem.

Ts kör båda vagnarna, testa tygen, känn på tygen vadderingen, se hur liggdelarna är ombonade, liggdelslocken vilken som är värmande och vindskyddad, jämför sätena, djupen, titta på var barnets ben hamnar, kan man fälla upp och ner bendelen och se hur allt fäster (donkeyn kardboreband hehe).

Återkom mer än gärna, väntar med spänning.
    Jag köpte min donkey väldigt nyligen och modellerna är samma men det har blivit vissa förbättringar såklart. Emmaljunga gör likadant, modellerna utvecklas. Jag har själv haft emmaljungavagnar som jag har varit nöjd med och det är kul att du är nöjd med din. Men alla har som sagt olika behov och just den vagnen var inget för oss. Bara det svåra momentet du beskrev om att göra om donkeyn till en singelvagn, klarar jag med en hand om alla spärrar är öppnade. Därav menar jag att det kan ha varit fel på din som var så trög. Likaså lock och allt sitter bra på min, din kanske var felmonterad?
    Strunt samma, du är nöjd med din och jag är nöjd med min och förhoppningsvis blir Ts nöjd med den hon väljer.
  • Lisasmor

Jag älskar min donkey duo, att köpa den är det bästa jag har gjort. Har aldrig träffat någon som inte har gillat den...

• Jessa81

Nu har vi äntligen tagit tag i detta - det blev en Emmaljunga double Viking 735. Tusen tack för hjälpen!

Svar på tråden syskonvagn