Inlägg från: Eurydike |Visa alla inlägg
  • Eurydike

Vad läser ni just nu?

Nandez skrev 2023-11-12 21:15:42 följande:

Fick påse med böcker av svägerskan när de hälsade på

Det låter spännande! Jag vill också ha en påse med böcker 😮 Hoppas några är bra!
  • Eurydike

Efter en intressant diskussion om ?Blå? läser jag nu ?Nötskal? av Ian McEwan 🥜

• Eurydike
    Nandez skrev 2023-11-16 19:15:26 följande:
    Denna är inget för mig, en märklig bok. Huvudkaraktären blir påverkad av en hiss, hon åker upp och ner m.m. Hissväggarna känns om om dom är klädda i tyg, hon 
    kysser hissväggen. Hoppar den
    Den låter skum! Nu blev jag nyfiken på den 🙃😅
  • Eurydike
    Nandez skrev 2023-11-20 22:48:05 följande:
    Tyckte du om Blå?

Nötskal av Ian McEwan är en ny bekantskapGlad
    Den var intressant och hade ett bra budskap, men jag tyckte inte om någon av huvudpersonerna 😅

Ja, för mig med! Boken berättas tydligen av fostret i en kvinnas mage.
  • Eurydike
    Nandez skrev 2023-11-21 23:24:20 följande:

Börjat läsa Katthotellet vid kusten av Jessika Devert

Det låter som ett ställe jag skulle vilja bo på, om det finns på riktigt alltså 😻🏢
  • Eurydike
    Nandez skrev 2023-11-22 23:25:31 följande:
    Rekommenderar du Blå?

Det är en annorlunda berättarröstGlad
    Nej, det gör jag inte. Eller jo, som en bok till en läsecirkel, då den gav en intressant diskussion om ett viktigt ämne.

Verkligen! Man får nog höra en och annan hemlis inne i magen, eftersom ingen tänker på att man ligger där och tjuvlyssnar 🤭
  • Eurydike
    Nandez skrev 2023-12-13 17:44:21 följande:

Börjat läsa Älskade jävla jul av Birgitta Bergin

Då kanske du får lite julkänsla, eller så blir det tvärtom 😅
    Nandez skrev 2023-12-09 19:08:15 följande:
    En intressant, spännande och mycket bra bok.

Bokens beskrivning säger kort och koncist, En roman som till lika delar är rättegångsthriller och äktenskapsdrama, om mäns maktmissbruk och samhällselitens tystnad
    Den låter väldigt spännande och läsvärd!
  • Eurydike

Nu har vi haft julavslutning med läsecirkeln! Det blev julfika med knytkalas. Juluppehållet blir precis lika lång tid som vi brukar ha på oss när vi läser boken, alltså inget juluppehåll 😅 Men vi är så inbitna läsecirklare att vi i princip kör året runt nu! Det åttonde året startar vi med Det tredje ljuset, Den tysta flickan. Två noveller/kortromaner av Claire Keegan.

• Eurydike
    Nandez skrev 2023-12-14 22:50:43 följande:
    Vad mysigt🙂

Att läsa under helgerna kan kanske ara avkopplande från allt firande😅

Vad tyckte du om boken?
    Det var det verkligen! 😊

Ja, det kan nog vara avkopplande med lite läsning.

Boken var både bra och dålig. Den var en parafras på Hamlet, vilket vi upptäckte nästan direkt då vi undrade vad all ruttnande frukt skulle symbolisera. Då kom jag att tänka på det kända citatet från Hamlet ?Något är ruttet i konungariket Danmark? och sedan hittade vi bara fler och fler pusselbitar. Karaktärerna heter till och med varianter av samma namn och ett citat (ej det ovan) från Hamlet finns med i bokens början. Så den var som en liten nöt att knäcka, vilket passar bra med tanke på bokens titel Nötskal. Andra recensenter hade kommit fram till samma slutsats. Annars tyckte jag att fostret visste för mycket och var för välutbildat. Jag hade velat ha ett mer utforskande foster, som kände till grundläggande mänskliga känslor så som kärlek, svek och kanske hämnd.
  • Eurydike
    Nandez skrev 2023-12-31 18:42:54 följande:

Gott Nytt År🎇

Lite sent, men Gott Nytt År på dig också 🎉
Svar på tråden Vad läser ni just nu?