Vad läser ni just nu?
Romantasy! Fantasy med erotisk spice! Allt jag saknat i 30 år finns äntligen.
Romantasy! Fantasy med erotisk spice! Allt jag saknat i 30 år finns äntligen.
Jag har senaste två veckorna läst The Song of Achilles och Circe, båda skrivna av Madeline Miller.
The Song of Achilles var fin men platt tyvärr. Hade absolut förväntat mig mer med tanke på recensionerna. Den handlar om den förmodade kärlekssagan mellan Akilles och Patroklos. Båda viktiga karaktärer från den grekiska mytologin och Illiaden. Tyvärr blir Patroklos en karaktär vars hela definition är att han älskar Akilles. Det är en fin berättelse men den faller platt pga grunda karaktärer och framförallt just Patroklos, berättaren i boken. Slutet var dock oerhört fint och vägde upp en stor del av det jag saknade i övrigt.
Circe av samma författare var dock fantastisk! Den handlar om Kirke, en visserligen viktig ( men ensidig ) karaktär i Odysséen men mindre färgstark i den grekiska mytologin. Här saknas varken karaktärsdjup eller utveckling. Det är en äventyrsberättelse om en kvinna som väljer sin egen väg och som slutligen vägrar vara ett offer eller en biroll i andras berättelser.
Även om jag var något besviken på den första så var båda härliga läsupplevelser, speciellt om man gillar grekisk mytologi.
Nu när jag har tagit en paus från läsecirkel så nosar jag lite på gamla klassiker igen 🐶 Näst på tur är Ett dockhem av Ibsen. Ett verk som gjorde någon så upprörd att han skrev ett verk med samma titel. Om jag skriver ett tredje verk med samma titel återstår att se 📚
Jag läser en porrtidning.
Nu har jag lyssnat färdigt på Ibsens Ett dockhem. Vi blev inte omedelbart vänner, jag och verket. I början släpade den sig fram med tunga steg, även om spänningen låg i luften. Kanske var det tyngden av ett dockhem, som låg så tung över mina axlar och gjorde varje steg mödosamt? Kanske var det orden som ?min lilla lärka? som gjorde mig så trött att jag somnade flera gånger (jag som aldrig sover) och fick börja om från början. Men vad är väl en bal på slottet! Den kan ju vara alldeles dötrist och långtråkig och alldeles underbar, precis som det här verket. För vilken vändning pjäsen tog i slutet. Allt det dötrista och långtråkiga fungerade som kontrast och gjorde Noras förvandling till en underbar bal på slottet. Jag tyckte lika mycket om den, som någon avskydde den. Förmodligen av samma anledning. Den får fem dockhustrur av fem möjliga 💃💃💃💃💃
Nu får böckerna börja bli lite sämre, för jag kan ju inte sätta fem av fem på allt jag läser 😂