Inlägg från: Moorii |Visa alla inlägg
  • Moorii

BF juli 2016

Men fy vad irriterande! Det var verkligen konstigt. Jag tycker du borde prata med din bm och be henne ta kontakt med din vanliga läkare, det där är ju inte alls ok.

• Moorii
    Royalle skrev 2016-01-13 11:31:18 följande:

Jag ska ringa VC och säga till dem att jag inte vill att de tittar på proverna utan att läkaren på MVC får göra det. Jag skulle gissa att min vanliga läkare bytt VC och att det är nån stafetthistoria som tittat på mitt prov.

Bättre att MVC-läkaren sköter det då han ändå jobbar med gravida, precis så som min BM föreslog första gången jag var där. 

Ja, precis. Det viktigaste är ju att du känner dig trygg och det borde de på din mvc värna om, så hoppas att du får bedömning från rätt läkare till slut!
  • Moorii
    johannagrip skrev 2016-01-13 19:58:00 följande:

Någon mer från Göteborg här? :)

Jag! :)
  • Moorii

Måste höra med er andra, har ni ont i fötterna? Jag är i vecka 17, snart 18, och i mitt jobb står jag hela dagarna - men det är jag van vid och har inte fått ont i fötterna innan. Nu blir det olidligt, det värker så mycket att jag nästan vill gråta. Vet inte vad jag ska göra, för kan inte ha det så här på jobbet i tre månader till. Någon som upplever liknande eller vet vad man kan göra för att göra det bättre?

• Moorii
    Linafina22 skrev 2016-02-01 12:28:12 följande:

Har du stödstrumpor? De har räddat mig tidigare graviditeter!

Jag har två par, men jag upplever att det blir blodstopp i vaderna då, så det känns mer obehagligt. Är det kanske för hög styrka på dom? Valde medelstyrka när jag beställde.
  • Moorii
    Anonym (Ettan) skrev 2016-02-01 18:01:19 följande:

Stödstrumpor och kanske ett par bra inlägg i skorna. Man ska ju komma ihåg att man blir tyngre. Så bra skor med bra dämpning och stöd för foten. Beroende på var på foten du upplever smärtan så finns det lite olika. Försök att sätta dig lite då och då och få upp fötterna lite så kan det lindra också. 

Jag har problem med mina fötter i vanliga fall.. Så jag bara väntar på att det ska komma nu med. Hälsporren kan ju knappast vara så snäll att den håller sig borta nu (tror jag iaf inte) eller för den delen den medföljande inflammationen. 

Kan man äta rå ingefära som gravid förresten? Det är kalas mot inflammationer. 

Ok, får kolla på det där med inlägg kanske. Har "bara" gått upp 5 kg än så länge, men det kanske gör så pass mycket skillnad? Jag har skor nu som har riktigt bra stötdämpning och jag vet det eftersom jag har känsliga benhinnor, känner inte av de alls i de här skorna. Ska ge stödstrumpor en till chans och blir inte det bättre så får det bli inlägg. Oj, ingen aning? Men borde inte vara farligt? Däremot måste man klara av den starka smaken ^^
  • Moorii
    bhappiii4598 skrev 2016-02-02 20:29:04 följande:

Hej alla! :)

Vecka 17 nu så det går undan sakta men säkert:)

Tänkte fråga er hur mycket ni gått upp i vikt så länge? Och även hur ni alla gör med maten?

Jag har gått upp 5-6kg i vikt och får dåligt samvete..Känner mig som en flodhäst just nu även om folk i min omgivning säger att jag inte alls blivit större..så undrar om dem bara försöker vara snälla mot mig..

äter hela tiden känns det som :( förstår inte varför jag äter så mycket men jag är hela tiden hungrig! Har ni jämnt av någon förändring i eran matlust? Eller ör det bara jag som håller på och äter så här mycket?

Stor kram på er

Senast jag vägde mig så hade jag gått upp 5,6 kg och jag är i vecka 18, så tycker också det är en del för att vara så tidigt, men börjar inse att det är väldigt olika för olika personer. Vissa säger att vikten stannar upp sen, så kanske är det det man får hoppas på!

Jag har blivit mycket hungrigare, äter en hel del mer än tidigare. Tycker själv att det mest är magen som växer och inte så mycket annat, så vet inte riktigt vart alla kilo satt sig :P men tror säkert de omkring dig är ärliga! Inte konstigt att man blir extra hungrig, finns ju någon i magen som kräver näring och behöver bilda fett :)
  • Moorii
    Anonym (Hodejj) skrev 2016-02-07 19:54:04 följande:

Förstår precis. Jag har inte bara dåligt samvete utan mår riktigt riktigt dåligt, har kraftig ångest! Har gått upp närmre 8 kilo, är i vecka 17. Jag äter nyttigt, har alltid gjort, tränar i snitt tre gånger i veckan. Innan dess tränade jag betydligt mer. Nu ser jag mig själv i spegeln och vill verkligen bara spy. Kan inte fatta att kroppen lägge på sig så mycket så tidigt?? Vad är syftet med detta? Känner att jag måste hejda utvecklingen lite nu, men var går gränsen mellan sunt ätande och bantning?

Jag har precis som du varit väldigt noga med träning och mat, så jag kan verkligen relatera till hur du känner just nu. Men om du vet med dig att du redan äter bra och rör på dig och ändå går upp i vikt, så är det för att din kropp antagligen behöver det. Alla går som sagt upp olika och så länge man inte äter en hel massa extra varje dag, så kan man inte göra så mycket åt viktuppgången. Jag försöker tänka att det är för att bebisen ska må bra och att det bara är att låta det hända. Jag tycker inte att du ska tänka på att äta mindre utan försöka vänja dig vid tanken på att du kommer gå upp i vikt och påminna dig själv om att du är gravid, inte på väg att bli överviktig! Hoppas du kommer över ångesten, vet att det kan vara väldigt jobbigt.
  • Moorii
    Maka94 skrev 2016-02-08 05:07:45 följande:

Håll tummarna alla! Idag ska vi på vårt första ultraljud, RUL. Legat vaken sen klockan 4, och vi ska inte dit förens i eftermiddag. Blir en lååång dag på jobbet idag hehe :)

Spännande :) lycka till! Vi har vårat nästa torsdag 9:15, så lite tidigare. Dagen kommer ju gå ändå, men förstår du är otålig! Återkom gärna med hur det gick :)
  • Moorii
    Väntande skrev 2016-02-10 12:56:04 följande:

För övrigt så är jag ganska så nervös över RUL idag! Kommer på mig själv hela tiden att tänka på de värsta som kan hända ... Bläää! Håll tummarna!

Tänker likadant och jag har 8 dagar kvar till mitt :S allra troligast är dock att det är en frisk liten en därinne, man får påminna sig själv om det :) när har du tiden?
  • Moorii

Måste fråga känner jag..är det någon mer än jag som fortfarande blir kissnödig hela tiden? Började tro att jag hade uvi, men tog hemmatest som visade negativt. Läste någonstans att det ska försvinna i mitten och sen komma tillbaka senare, men mitt är likadant :/ är o vecka 19, snart 20.

• Moorii

Sådär, då var rul gjort! En frisk liten bebis visade det, sån lättnad! Efter lite om och men så visade den också att den är en pojke ;) skönt att få bekräftat att han lever och må gott därinne, när jag inte känt några jättetydliga rörelser. Dessutom verkar han vara en lugn bebis, så kan ju ha med det att göra med :) vi fick dock backa en vecka, nytt bf 19/7.

• Moorii
    hj89 skrev 2016-02-19 08:58:48 följande:

Hej alla!

Jag har lite funderingar på rörelser i magen. Är nu i vecka 18+5 och på natten så känner jag av en stickande smärta i livmodern varje gång jag flyttar på min position när jag sover. Det gör så ont att jag vaknar av det.

Jag undrar ifall det kanske inte kan bero på att bebis fixerar sig på ena sidan i livmodern när jag sover och sen inte vill följa med när jag vänder på mig?

Men det känns ju så konstigt då bebis inte är så stor än.. 17cm sa dem på rul..

Är det nån mer här som känner av sån stickande smärta?

Jag får så ibland vid hastiga rörelser, speciellt när jag ligger i sängen. Det är ligamenten som håller livmodern på plats som gör ont, helt normalt! Googla lite så finns det lite mer att läsa om det, men inget farligt iallafall, bara lite obehagligt :) är själv i 18+2 idag.
  • Moorii
    EmmelieHSTD skrev 2016-02-23 09:09:28 följande:

Igår var vi på rul, åh denna lycka!! Men bebis vart lite liten så vi blev bakflyttade 3 dagar till 2/8.. Hoppas det är ok att vara kvar i denna gruppen ändå?

Ska tillbaka för nytt rul om 1-2 veckor då hon inte fick riktigt alla mätningar som hon ville ha, men det klagar vi inte över. Då får vi ju se vår lilla böna en gång till

Det hon kunde se såg iaf bra ut, så det är ju skönt. :)

Härligt!! :) vi blev också flyttade bakåt, en hel vecka! Klart, jag tycker du är mer än välkommen att stanna kvar :)

Haha, nä det förstår jag, supermysigt att få se lillen fler gånger :) Jag gick med på att medverka i en studie om ifall livmodertappens längd påverkar att barnet föds för tidigt, och när jag ska tillbaka om fyra veckor så sa hon att jag skulle få se bebis också :D det tackar man inte nej till ;)
  • Moorii
    EmmelieHSTD skrev 2016-02-23 11:26:39 följande:

Men åh, härligt att vara med i en studie för att vara till hjälp och som dessutom gör att man får kika på bebis lite fler gånger än vanligt!! Säger man ju inte nej till. :)

Så den 7/3 är det dags för nästa ul, längtar sååå mycket redan även om vi fick se den lille igår..

Vet hur du känner det! Önskar man kunde få kika lite varje dag. Tydligen fick Tom Cruise och hans ex göra det, då han anlitade en bm och hade ul-maskin hemma, fast han är ju galen också :P vi vanliga dödliga får vara glada för det vi får :)

Tog ni reda på vilket kön det var? Vi ville gärna veta för att lära känna den lille i magen lite bättre.

Spännande! 21/3 för min del :)
  • Moorii
    förstabebisundrar skrev 2016-03-02 21:29:31 följande:

Hej!

Är i v.20+3 och är lite nyfiken på hur många av er här som dricker kaffe nu när ni är gravida?

Är nåt jag verkligen saknar och tar en kopp då och då men får så dåligt samvete för har läst att koffein inge är bra för bebisen..

Har någon hör prövat koffeinfritt kaffe? Kan det vara nyttigt? Eller är även det skadligt för bebis?

Jag dricker oftast en, ibland blir det två koppar om dagen. Då det står att det är ok med tre koppar så litar jag på det.
  • Moorii
    Väntande skrev 2016-03-07 18:56:06 följande:

Hej allihopa! Hur går det för alla? Är allt superlätt och som en dans eller ond rygg å skit :P

Tänkte kolla hur ni andra har det med sammandragningar? Hur ofta får ni dom och hur jobbiga upplever ni att dom är? (Alltså om de gör ont, om ni behöver andas igenom dom eller om ni kanske bara märker av dom men inte stör något)

Jag har inte känt av några alls och är snart i vecka 22. Får lite magknipskramper i sidan ibland, men det är nog just det, magknip. Det sägs ju att de inte alls ska göra ont menar jag.

Det jag har jobbigt med nu är tandköttet, på vänster sida gör det svinont om jag dricker eller äter kallt, om jag andas in kall luft eller skrattar för mycket. Trodde först det var hål, men hon hittade inget fel, så det är nog nerver i tandköttet :( vet inte vad jag ska göra åt det! Kan ju inte anstränga mig utomhus, typ gå i trappor, för då måste jag andas med munnen och får jätteont. Någon annan med samma problem?
  • Moorii
    Pira skrev 2016-03-08 14:30:32 följande:

Jag skrev just om det på min blogg idag, detta med tandköttet. Fast inte just ilningar, utan svullet och blödande och hur viktigt det är när man är gravid att man är in emellan tänderna/mot tandköttet mer än vanligt.

Ok, ja tandläkaren sa att jag skulle använda tandtråd tills det slutade blöda och att det antagligen skulle gå över då, men det har slutat blöda och smärtan har blivit värre. Det började faktiskt i samband med att jag använde tandtråd, så lurar på om jag kom åt några nerver då (fast tandläkaren gav mig ett surt och korthugget nej när jag frågade ifall det kunde vara orsaken, nästan som att det var en löjlig fråga). Jobbigt när inget hjälper! Börjar få lite panik :/
  • Moorii
    Pira skrev 2016-03-08 15:08:39 följande:

Ja alltså det gjorde jätteont :( Tandtråd fungerade inte på mig utan plackers (lättare att komma åt då) och jag fick liksom upp mot tandköttet runt hela tanden. Det tog ungefär 3 dagar innan det blev bra, och då gjorde jag det tre gånger per dag (ganska länge). Det blödde och blödde och jag hade jätteont.

Här skriver jag om det:

egosidan.blogg.se/2016/march/graviditet-och-tandkott.html

Jag läste ditt inlägg, men har använt plackers med i säkert två veckor, och trots att det inte blöder längre så gör det ännu ondare :( känns som nervskada, exploderar av smärta varje gång jag utsätter just det området för något kallt. Det här med att vara gravid är verkligen inte glamoröst alla gånger..
  • Moorii
    Pira skrev 2016-03-08 15:35:07 följande:

Aha, hmm. Ja undra vad det kan vara då. Det isar i mina framtänder (nu det sista) men jag vet inte om det är det du menar.

Nej det är ingen dans på rosor inte ;)

Kanske, svårt att jämföra smärtor antar jag. Får hoppas det går över någon gång iallafall, så jag inte fått det for life!

Haha, nej :P
Svar på tråden BF juli 2016