MalBa skrev 2016-02-07 21:00:26 följande:
1. Jag har inget tungt arbete, utan jobbar på kontor, så har ingen erfarenhet av situationen. Jag gick 2 veckor innan bf förra gången och dottern föddes 8 dagar innan bf, alltså ledig ca 1 vecka. Tycker att det var för lite och vill denna gång vara ledig 1-1,5 månad innan bf, särskilt som det är semestertider.
2. Länge sedan jag var inläst på det området... :) Brio Happy kanske?
3. Beror på din familjesituation och om du trivs med att vara föräldraledig. Jag började jobba efter ca 8 månader och pappan var f-ledig lika länge. Denna gång vill jag nog också börja jobba efter kanske 8-10 månader då jag förra gången började må dåligt av att gå hemma.
4. Ingen aning om var snittet ligger på, men min känsla är att många slutar ganska tidigt. Smakisar introduceras vid ca 4 mån och mer mat vid 6 mån, så så länge brukar många amma, om inte längre. Jag slutade vid ca 7-8 månader, och då var dottern inte särskilt intresserad längre, vanlig mat var roligare :)
5. Ta det gärna successivt om du har möjlighet.
skogstjejen19 skrev 2016-02-07 21:58:30 följande:
1, 2månader innan kan det vara skönt att gå hem.
2, Emmaljunga city cross kanske? Bor på landet och den var toppen med dottern, ingen gå efter smalastig vagn men grusväg, breda skogsvägar och snö helt underbar!!
3, vi har varit hemma tills dottern blev 2 år.
Hade nog inte velat låta henne börja förskolan tidigare än 1,5 år helst senare, mamma och pappa är ju faktiskt bäst <3
4, tror snittet ligger på 6 månader men dom sista 2 månaderna brukar vara delammning, dvs mat och amma.
Förr sa man smakisar från 4 månader men många Bvc börjar gå ifrån det och tycker man ska amma/ersättning till 6 månader och sen börja ge smakisar.
Våran Bvc sa att man tror att ibs mage mm beror på för tung mat innan magen klarar av det.
Så jag helammade till 6 månader sen fick hon smakisar fortsatte delamma tills hon var 1,5 år, vi gav aldrig välling, eftersom man tror många som får glutenintolerans har ätit välling tidigt och mycket.
Och det finns ingen vettig förklaring till att man ska dricka välling funkar lika bra med gröt eller smörgås som kvällsmål.
5, om man är 2 som delar på föräldraledigheten så skulle jag gå upp på 100% medan den andra är ledig och när det är dags för förskola bara jobba Max 80%
Men detta är jag de :)
Alla gör som det passar dom bäst, gäller att planera dagarna så dom räcker så länge som man vill.
Det är även bra att ha dagar kvar sen när barnet börjar förskolan så man kan ta ut vid studiedagar och över jul å kanske förlänga sommarledigheten lite.
Tack snälla ni för lite fler tankar. Man blir helt grötig i huvudet av att bara fundera för sig själv ;) :p
Får fråga min BM om det där när man ska börja ge smakisar. plus försöka läsa på lite själv också.
Välling tänkte vi undvika i möjligaste mån. När man läser lite så ser man ganska snart att dom flesta vällingsorter innehåller en hel del tungmetaller. Man behöver ju inte fylla på det lagret mer än nödvändigt tänkte jag.
Vi har fundert på en emmaljunga mondial. Osäker på om den så kallade delux varianten eller "originalet" är bäst. Jag gillar att den har fyra stora fasta däck. Den fick bäst i test också på RåR förra året. Men jag vet inte. Ska man satsa på lufthjul eller hårda hjul?
Min plan var från början att börja trappa upp jobbandet vid 12 månader ungefär och så delar vi på veckorna dom första månaderna. Sedan kanske pappan är hemma två-tre månader själv innan det är dags att börja skola in på förskolan. Jag hoppas att jag ska kunna jobba 80% från den dagen. Så Det blir kortare dagar alt en ledig dag. Men det är matte på hög nivå ;)