Inlägg från: Anonym (Ettan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ettan)

BF juli 2016

Väntande skrev 2016-01-09 17:38:15 följande:

Grönsaksfibrerna fungerar så där här .... Jag är vegetarian :P men det verkar inte till någon fördel, hehe! Ja du, bysten är ju ett antal storlekar större här med. Denna gång är jag förberedd på hur jobbigt det är med boobsen, så jag njuter av att kunna va utan bh nu så ofta jag kan!

Jag har kört mammabyxor sedan vecka 11! Jag får inte på mig några av mina vanliga byxor, får sånt hull på låren när jag blir gravid så byxorna stannar vid knäna. Haha!

Är första gången jag är gravid så jag har haft lite svårt att föreställa mig hur mycket det skulle bli av allt. Även om jag vet att brösten växer så är det svårt att föreställa sig att dom ska växa tre storlekar på en månad.

Jag har riktiga "ridlår" jag med. Stor om baken också. Så jag har ett par byxor jag får på mig. Ett par stretch jeans. Men dom klämmer i magen. Nu har jag köpt ett par vanliga mjukisbyxor som jag kan ha hemma. Himmelriket!

Vågar inte köpa mammabyxor innan jag vet att pyret lever och mår bra.
  • Anonym (Ettan)

Idag ska vi på ul. Jag är nervös och har sovit som en kratta i natt. Hua...

Håller tummar och tår att liten mår bra och är där inne. Vågar inte riktigt tro min lycka innan jag fått det bekräftat.

• Anonym (Ettan)
    tovemaja skrev 2016-01-18 12:25:23 följande:

Lycka till! Kommer säkert gå jättebra! Har mitt imorgon, sista dagen i v.13!

Jag hoppas det med. Det samma till dig! Jag är i v 12+6 idag. Men jag tror att det kommer att ändras idag.

Men pirrig är jag iaf.
  • Anonym (Ettan)

Det gick bra. Har en levande, livfull liten skatt <3 fullt splatter mot slutet av allt knuffande och puffande. ;)

• Anonym (Ettan)
    skogstjejen19 skrev 2016-01-20 18:34:38 följande:

Ååå va skönt!

Grattis!

Tack snälla! Får skärpa mig för att inte gå runt och fån-le hela tiden.

v 13 nu, så än syns det bara när jag har tajta kläder på mig. Men byxorna är snart för små så jag har beställt hem mina första grav-byxor. Ska byta till dom på jobbet nu så då kommer kollegorna att få veta eftersom vi har arbetskläder så syns det när man byter byxor. ;) Cheferna vet redan, men än har jag inte sagt något till mina kollegor. vet inte hur jag ska få det sagt utan att det låter konstigt (?) Hur i hela friden säger man det bara att bero på ingenting? 

• Anonym (Ettan)
    Väntande skrev 2016-01-20 20:16:31 följande:

Känns som att jag är olyckan själv, men en tid tillbaka så har jag vart mer kissnödig än vanligt. Vilket jag inte tycker är så konstigt! Men nu idag så känner jag mer att det trycker på blåsan konstant när jag står upp, känns mycket bättre när jag sitter och lite när jag ligger ned ... Och nu i samband med detta så drar det i ena ljumsken också.

Det där trycket mot blåsan känns obehagligt, och lättar inte när jag går och kissar utan bara när jag sitter ned. Någon som vet vad det kan vara? Foglossning är första tanken, men då har man väl mer ont och som inte visar sig starkast genom ett tryck nedåt på livmoder och blåsa??

Uvi? Jag hade den känslan när jag hade uvi innan jag blev gravid. Kolla upp det på vc så vet du.
  • Anonym (Ettan)
    Moorii skrev 2016-01-31 23:27:20 följande:

Måste höra med er andra, har ni ont i fötterna? Jag är i vecka 17, snart 18, och i mitt jobb står jag hela dagarna - men det är jag van vid och har inte fått ont i fötterna innan. Nu blir det olidligt, det värker så mycket att jag nästan vill gråta. Vet inte vad jag ska göra, för kan inte ha det så här på jobbet i tre månader till. Någon som upplever liknande eller vet vad man kan göra för att göra det bättre?

Stödstrumpor och kanske ett par bra inlägg i skorna. Man ska ju komma ihåg att man blir tyngre. Så bra skor med bra dämpning och stöd för foten. Beroende på var på foten du upplever smärtan så finns det lite olika. Försök att sätta dig lite då och då och få upp fötterna lite så kan det lindra också. 
    Jag har problem med mina fötter i vanliga fall.. Så jag bara väntar på att det ska komma nu med. Hälsporren kan ju knappast vara så snäll att den håller sig borta nu (tror jag iaf inte) eller för den delen den medföljande inflammationen. 

Kan man äta rå ingefära som gravid förresten? Det är kalas mot inflammationer. 

• Anonym (Ettan)
    Moorii skrev 2016-02-01 21:33:53 följande:
    Ok, får kolla på det där med inlägg kanske. Har "bara" gått upp 5 kg än så länge, men det kanske gör så pass mycket skillnad? Jag har skor nu som har riktigt bra stötdämpning och jag vet det eftersom jag har känsliga benhinnor, känner inte av de alls i de här skorna. Ska ge stödstrumpor en till chans och blir inte det bättre så får det bli inlägg. Oj, ingen aning? Men borde inte vara farligt? Däremot måste man klara av den starka smaken ^^

Du kanske kan prova med ett par "snällare" stödstrumpor först. Tills du vant dig? 

Smaken är inget problem. Jag blandar ner ungefär en lillfingernagel i filen på morgonen. Det fungerar förvånansvärt bra mot inflammationer i fötter och axlar mm. Det var min ortoped som rekommenderade det för ett några år sedan. Så jag provade, och det fungerade :) Vill undvika tabletter och annat.

• Anonym (Ettan)

Nu är det många funderingar på en gång. Känner att jag måste börja fundera på en del saker nu. Jag tycker inte om att vara oförberedd. ;) v 16 nu så det är gott om tid, men en del saker berör inte bara min lilla familj utan även min arbetsgivare mfl. 

1. Hur långt innan BF ska man gå hem om man har ett tungt arbete? bör man ta dom där två månaderna eller ska man satsa på att vara kvar så länge man kan och kanske bli sjukskriven när det inte går alls...?
    2. Vilken barnvagn ska man satsa på om man har ett aktivt uteliv (naturen, inte stureplan ;) )? Med många ojämna vägar/stigar. Jag vet bara att jag vill ha en vagn med stora fasta hjul. Inga "kundvagnshjul". Det måste gå att köra i snö, lera, grus, gräs och på asfalt. Alla underlag med andra ord. Bra rymlig korg, bra sufflett som skyddar mot vind och annat. 
    3. hur länge ska man vara mammaledig? Ett år, mer eller mindre?
    4. hur länge ammar man? Jag vet att det är olika, men vad ligger medeltalet på? 
    5. ska man gå från 100% mammaledig till 100% jobb efter ledigheten eller ska man ta det successivt? 

Hur tänker ni? Jag är förvirrad ;) 

• Anonym (Ettan)
    MalBa skrev 2016-02-07 21:00:26 följande:
    1. Jag har inget tungt arbete, utan jobbar på kontor, så har ingen erfarenhet av situationen. Jag gick 2 veckor innan bf förra gången och dottern föddes 8 dagar innan bf, alltså ledig ca 1 vecka. Tycker att det var för lite och vill denna gång vara ledig 1-1,5 månad innan bf, särskilt som det är semestertider.

2. Länge sedan jag var inläst på det området... :) Brio Happy kanske?

3. Beror på din familjesituation och om du trivs med att vara föräldraledig. Jag började jobba efter ca 8 månader och pappan var f-ledig lika länge. Denna gång vill jag nog också börja jobba efter kanske 8-10 månader då jag förra gången började må dåligt av att gå hemma. 

4. Ingen aning om var snittet ligger på, men min känsla är att många slutar ganska tidigt. Smakisar introduceras vid ca  4 mån och mer mat vid 6 mån, så så länge brukar många amma, om inte längre. Jag slutade vid ca 7-8 månader, och då var dottern inte särskilt intresserad längre, vanlig mat var roligare :)

5. Ta det gärna successivt om du har möjlighet.
    skogstjejen19 skrev 2016-02-07 21:58:30 följande:
    1, 2månader innan kan det vara skönt att gå hem.

2, Emmaljunga city cross kanske? Bor på landet och den var toppen med dottern, ingen gå efter smalastig vagn men grusväg, breda skogsvägar och snö helt underbar!!

3, vi har varit hemma tills dottern blev 2 år.

Hade nog inte velat låta henne börja förskolan tidigare än 1,5 år helst senare, mamma och pappa är ju faktiskt bäst <3

4, tror snittet ligger på 6 månader men dom sista 2 månaderna brukar vara delammning, dvs mat och amma.

Förr sa man smakisar från 4 månader men många Bvc börjar gå ifrån det och tycker man ska amma/ersättning till 6 månader och sen börja ge smakisar.

Våran Bvc sa att man tror att ibs mage mm beror på för tung mat innan magen klarar av det.

Så jag helammade till 6 månader sen fick hon smakisar fortsatte delamma tills hon var 1,5 år, vi gav aldrig välling, eftersom man tror många som får glutenintolerans har ätit välling tidigt och mycket.

Och det finns ingen vettig förklaring till att man ska dricka välling funkar lika bra med gröt eller smörgås som kvällsmål.

5, om man är 2 som delar på föräldraledigheten så skulle jag gå upp på 100% medan den andra är ledig och när det är dags för förskola bara jobba Max 80%

Men detta är jag de :)

Alla gör som det passar dom bäst, gäller att planera dagarna så dom räcker så länge som man vill.

Det är även bra att ha dagar kvar sen när barnet börjar förskolan så man kan ta ut vid studiedagar och över jul å kanske förlänga sommarledigheten lite.

Tack snälla ni för lite fler tankar. Man blir helt grötig i huvudet av att bara fundera för sig själv ;) :p

Får fråga min BM om det där när man ska börja ge smakisar. plus försöka läsa på lite själv också. 

Välling tänkte vi undvika i möjligaste mån. När man läser lite så ser man ganska snart att dom flesta vällingsorter innehåller en hel del tungmetaller. Man behöver ju inte fylla på det lagret mer än nödvändigt tänkte jag. 

Vi har fundert på en emmaljunga mondial. Osäker på om den så kallade delux varianten eller "originalet" är bäst. Jag gillar att den har fyra stora fasta däck. Den fick bäst i test också på RåR förra året. Men jag vet inte. Ska man satsa på lufthjul eller hårda hjul?

Min plan var från början att börja trappa upp jobbandet vid 12 månader ungefär och så delar vi på veckorna dom första månaderna. Sedan kanske pappan är hemma två-tre månader själv innan det är dags att börja skola in på förskolan. Jag hoppas att jag ska kunna jobba 80% från den dagen. Så Det blir kortare dagar alt en ledig dag. Men det är matte på hög nivå ;)

• Anonym (Ettan)

En fråga till. Om man har ett tungt arbete och troligen inte kommer kunna/orka jobba ända in i slutet utan vill /behöver vara hemma. Ska man satsa på att bli sjukskriven eller ska man ansöka om grav.penning?

Hur är det med ekonomin? Får man samma eller olika? Jag förstår inte ;)

• Anonym (Ettan)
    ottosson90 skrev 2016-02-11 16:09:05 följande:

Hur har ni tänkt med kläder och så?

Vad ska man köpa till en bebis som föds i juli? Första barnet för mig och jag känner mig lite vilsen. Svårt och veta vad det blir för sommar, om det blir väldigt varmt eller inte. men ja, hoppas ni förstår mig :)

Det är mitt fösta också, men jag har iaf tänkt att satsa på boddysar både kortärmade och några långärmade. två-tre par mjuka byxor och lika många "tjocktröjor". Strumpor och en tunn hjälmmössa. Pyjamas kan va bra att ha om man som vi bor i ett lite kyligt hus.
    sedan kan man ju alltid bädda om med filtar och annat varmare om man är ute sent på kvällarna. Det kan ju vara allt ifrån 30 grader till bara några plusgrader så man får nog ha lite blandat. Frågan är bara vad man ska satsa på i storlek. har sett att många köper 56 i början och viker upp ärmar och ben.
    Sedan tror jag att man får en del av sin omgivning också. Iaf kommer det med största sannolikhet bli så för oss.

• Anonym (Ettan)
    Royalle skrev 2016-02-13 09:25:57 följande:
    Sök gravpenning. Det är samma som FP i ersättning. Jag hade det förra grav. Fast inte för tungt jobb utan för farligt.
    Royalle skrev 2016-02-13 09:47:02 följande:
    1Jag har inte tungt arbete men det är periodvis farligt. Blev sjukskriven för stress ca tre månader innan, och tog gravpenning två månader.

2 Har exakt samma funderingar men behöver syskonvagn. Har sedan tidigare en begagnad brio med bra gummihjul som funkar i skog och snö.

3 Jag har varit hemma drygt ett år.

4 Ammade helt i 9 månader men hon fick plockmat upptill. Ammade delvis fram till hon var 11 månader och slutade helt strax innan hon fyllde ett år. Det sista var det bara lite på kvällen. Slutade nattlampa först eftersom min sambo skulle lägga henne.

5 Jag går på jobb borta 25%, jobbar i lantbruket 30%, och studerar 50%.

tack! Det var någon som sa att man fick mindre ersättning om man var hemma på Grav.penning än om man var sjukskriven. Men när jag läser på så ser jag bara en skillnad och det är att sjukskrivning får man fram till BF och grav.penning får man fram till 11 dagar innan beräknad bf. Går man över tiden så blir man alltså utan ett tag. 

Mitt jobb är tungt så jag har svårt att se att jag skulle orka jobba i sommar. Helst vill jag kunna vara hemma och ta det lite lugnt innan. Arbetsgivaren har lovat att skriva ett intyg till FK om att mitt jobb är tungt och att jag inte kan omplaceras inom företaget. Så jag hoppas att det hjälper. 

tack för övriga inputs också :) Alltid bra med andras tankar och idéer. 

• Anonym (Ettan)

Imorgon är det dags för ul nr 2 i studien. Spännande att se vad som hänt sedan sist och om liten har det bra där inne. Hoppas!

Magen växer isf så det knakar. Får hoppa ut ett hål i veckan på skärpet. Snart är det slut ;)

• Anonym (Ettan)
    Jw83 skrev 2016-02-15 07:55:01 följande:
    1. Förra graviditeten så var jag sjukskriven deltid pga foglossning, denna graviditet så kommer jag fortfarande vara föräldraledig. Kom ihåg att även om arbetsgivare och ev. läkare rekommenderar dig att vara hemma så kan fk vara bråkiga. Om du går hem/ansöker ledighet innan du kan få föräldrapenning alt. fk har godkänt sjukpenning/gravipenning så ska du vara bered på att pengarna från fk kan utebli eller bli försenat. Ha en buffert redo! Fk har rätt så hårda regler kring ersättning och graviditeter...

2 Vi bor på landet och går mycket i hästhagarna och skogen. Vi har en emmaljunga med fasta stora lufthjul. Den har vairit toppen! Nu behöver vi dock en syskonvagn så vår jakt börjar om igen

3. Hur mycket ska pappan vara föräldraledig? Ska ni vara föräldralediga samtidigt? Hur ser ekonomin ut? Måste ni ha full ersättning så har ni bara råd att vara hemma 13 månader sammanlagt. Har ni råd så kan ni spara dagar med ersättning och vara hemma längre.

Vi har varit hemma samtidigt, sen är jag hemma 1,5 år själv innan pappa är hemma samtidigt som mig igen för slutet av graviditeten och tvåans första månader. När tvåan är 3-4 månader så kommer pappa börja jobba igen och jag är hemma tills tvåan är 1,5-2 år. Sedan har vi sparat lite dagar och pengar så vi inte behöver jobba heltid direkt.

Det är oerhört värdefullt att vara hemma samtidigt en längre tid :) Men det tar på sparpengarna.

4 Jag heltidsammade tills sonen var ca 3 månader, sedan började han äta lite smakportioner ( han var väldigt stor och välutvecklad så det behövdes) sedan ammade jag mindre och mindre tills han var 10 månader då slutade vi helt.

5. Har man råd så är det bästa att sakta gå upp i tid. Men det handlar ju om hur gammalt barnet är. Att låta en ettåring gå från heltid hemma till 9h om dagen på dagis känns ju inte bra. Men är barnet 3-4 när man börjar jobba så orkar barnet mer.

Pappan kommer vara hemma en del. Men han kommer i första hand att förlänga sina semestrar mm för att ta ut sina öronmärkta dagar. Tyvärr är vi en sådan familj som är väldigt ojämn i inkomst. Han tjänar mer än dubbelt så mycket som jag. 
    Vi har funderat fram och tillbaka och som det ser ut nu kommer jag att vara hemma det första året och ta ut så få dagar som vi bara kan för att spara dagar till sedan. Efter ett år funderar vi på att dela på det. Att jag ska gå tillbaka och jobba några dagar och pappan hemma dom dagarna. Eller om man ska ha några kortare dagar på dagis dom dagarna jag jobbar så man får en lugn start. För att sedan trappa upp, jag vet inte riktigt... 

Jag är sugen på en Emmaljunga mondial. Vad tror du om den? 

• Anonym (Ettan)

Just hemkommen från ul nr 2. Vi har en fin pojk på tillväxt, 16 cm, 133 g. v 17 (16+4) 

Lyckan är total! <3 

Svar på tråden BF juli 2016