Inlägg från: Royalle |Visa alla inlägg
  • Royalle

BF juli 2016

Moorii skrev 2016-01-04 21:26:54 följande:

Nej, jag fick nog den sämsta bm där jag går (privat), hon sa inget om när provsvaren skulle komma eller vad som skulle hända sen. Så jag vet inget. Hon visste inte heller att högt tsh-värde kan göra det svårt att bli gravid. När hon skulle boka in mitt kubtest så fick jag rätta henne på vilken vecka som är den sista veckan man kan göra det. Litar inte alls på henne! Får ringa imorgon och höra mig för. Ska ändå träffa en läkare på fredag så är väl lika bra om han tittar på resultatet samtidigt kan jag tycka.

Bm har oftast ingen aning om hypotyreos överlag har jag märkt, och många läkare är osäkra. Jag har haft hypertyreos tidigare och fick hypotyreos efter min första graviditet, för 8 år sedan. Läkare frågar mig vilken dos jag tror jag skulle må bäst av till de värden jag lämnar ???? Lite tragiskt, men så är ju sjukdomen också väldigt individuell också.
  • Royalle
    Moorii skrev 2016-01-05 12:11:03 följande:

Royalle: Idag ringde faktiskt barnmorskan angående proverna, det trodde jag inte! Tydligen hade jag förhöjt värde, fick inte veta vad det låg på, men läkaren ordinerade en ökning på 25 mcg, så nu totalt 75 mcg och så ska jag ta nya prover i slutet på januari. Känns bra att läget är under kontroll nu iallafall!

Vad skönt! Men då är det alltså Mvc hos er som sköter provtagningar? Min VC blev gramse när jag sa att Mvc ska ha proverna så deras läkare ska bedöma. De tyckte det var löjligt, men jag tänker att en läkare som jobbar med gravida garanterat har bättre koll än en läkare på VC.
  • Royalle
    Moorii skrev 2016-01-06 00:11:54 följande:

Ja, precis, men det kan nog ha att göra med att jag går på en privat barnmorskemottagning. Jaså, vad dumt, det borde de väl själva tycka är en självklarhet kan jag tycka. Ja, de har garanterat bättre koll! Hur mår du annars, med graviditeten och så?

Jag är oändligt trött och mår illa. Huvudvärk och frusen, varför jag antar att jag ska höja dosen nu. Jag fick min förra dotter i januari för ett år sedan så jag tror att det tar lite extra att det är tätt, och att jag närmar mig 37 år...

Hur mår du nu?
  • Royalle

Jag blir så sjukt irriterad på vissa läkare. Jag tog TSH och känner att det ligger högt. När jag var hos BM tittade vi på det och konstaterade att det ligger lite högt för mig och jag bad deras läkare ringa mig. När jag kommer hem ligger det en lapp från VC där en helt främmande läkare tittat på värdet och konstaterat att det ser bra ut, och "om jag mår väl" kan jag fortsätta på samma medicinering. Hallå eller!? Sen vill ju MVC att jag tar test var 6e vecka, och det var så med förra grav också, men läkaren på VC tyckte att jag skulle ta nya om 3 månader. Va? Hon måste ju veta att jag är gravid för det meddelade jag, samt att om jag inte varit gravid borde det räckt att ta om testerna om 6-9 månader om de nu var ok. n
    Jag blir så trött på detta. Varför kunde inte min vanliga läkare titta på proverna? Hur ska denna främmande kvinna veta hur jag mår och vilka värden som funkar för mig?

• Royalle

Jag blir så sjukt irriterad på vissa läkare. Jag tog TSH och känner att det ligger högt. När jag var hos BM tittade vi på det och konstaterade att det ligger lite högt för mig och jag bad deras läkare ringa mig. När jag kommer hem ligger det en lapp från VC där en helt främmande läkare tittat på värdet och konstaterat att det ser bra ut, och "om jag mår väl" kan jag fortsätta på samma medicinering. Hallå eller!? Sen vill ju MVC att jag tar test var 6e vecka, och det var så med förra grav också, men läkaren på VC tyckte att jag skulle ta nya om 3 månader. Va? Hon måste ju veta att jag är gravid för det meddelade jag, samt att om jag inte varit gravid borde det räckt att ta om testerna om 6-9 månader om de nu var ok. n
    Jag blir så trött på detta. Varför kunde inte min vanliga läkare titta på proverna? Hur ska denna främmande kvinna veta hur jag mår och vilka värden som funkar för mig?

• Royalle

Jag ska ringa VC och säga till dem att jag inte vill att de tittar på proverna utan att läkaren på MVC får göra det. Jag skulle gissa att min vanliga läkare bytt VC och att det är nån stafetthistoria som tittat på mitt prov.
    Bättre att MVC-läkaren sköter det då han ändå jobbar med gravida, precis så som min BM föreslog första gången jag var där. 

• Royalle

Nån som vet om man ska vara försiktig med att bada örtbad när man är gravid?

• Royalle
    EmmelieHSTD skrev 2016-01-21 11:15:04 följande:

Nu är den där hemska glukosbelastningen gjord! Fy och blä, godare frukost har jag ju fått i mig ;) men mitt glukosvärdet låg inom det normala så det är ju skönt iaf!

Men ska jag vara ärlig så tror jag inte att jag kommer klara av att göra det en gång till.. De får hellre sticka mig i fingret dagligen om de vill det! Höll på att kräka upp sockerlösningen flera gånger och mådde så sjukt illa..

Ni andra som gjort detta, har ni också varit tvungna att göra det 2 gånger trots att det var normalt första gången?

Jag har gjort det två ggr under båda mina tidigare grav. Jag vet inte hur det blir denna gång. Ska inte göra det förrän i v24 eftersom jag inte vill åka in till stan två ggr så vi bakar ihop det med mitt besök till BM.
  • Royalle
    MålaMittHjärta skrev 2016-01-30 08:21:42 följande:

Gjort ivf så de vet att det stämmer, blir inte flyttad :)

Mitt första barn var IVF och vi blev flyttade två dagar fram. Det känns lite löjligt eftersom barnet ändå kommer när hen vill Fast hon kom faktiskt precis på dagen...
  • Royalle
    MålaMittHjärta skrev 2016-01-31 12:56:54 följande:

Men min första graviditett också ivf gjorde mvc en sån stor sak över att de ansåg att ivf kliniken räknat fel och flyttade fram mig 5 dagar trots att rul visade samma dag som ivf kliniken.. Det komiska är att han faktiskt kom på bf dagen enligt kliniken :)

Byte mvc denna gången och de är betydligt bättre :) 

Blev det på naturlig väg denna gången? Vad skönt isf att slippa allt som en ivf process innebär :)

Ja, jag bytte man och detta blir vårt andra barn. Båda lika stora överraskningar eftersom jag inte kan bli gravid enligt läkaren på carlanderska Nu är jag tydligen superfertil av någon anledning.
  • Royalle
    Anonym (Ettan) skrev 2016-02-11 11:43:37 följande:

En fråga till. Om man har ett tungt arbete och troligen inte kommer kunna/orka jobba ända in i slutet utan vill /behöver vara hemma. Ska man satsa på att bli sjukskriven eller ska man ansöka om grav.penning?

Hur är det med ekonomin? Får man samma eller olika? Jag förstår inte ;)

Sök gravpenning. Det är samma som FP i ersättning. Jag hade det förra grav. Fast inte för tungt jobb utan för farligt.
  • Royalle
    Anonym (Ettan) skrev 2016-02-07 15:14:05 följande:

Nu är det många funderingar på en gång. Känner att jag måste börja fundera på en del saker nu. Jag tycker inte om att vara oförberedd. ;) v 16 nu så det är gott om tid, men en del saker berör inte bara min lilla familj utan även min arbetsgivare mfl. 

1. Hur långt innan BF ska man gå hem om man har ett tungt arbete? bör man ta dom där två månaderna eller ska man satsa på att vara kvar så länge man kan och kanske bli sjukskriven när det inte går alls...?

2. Vilken barnvagn ska man satsa på om man har ett aktivt uteliv (naturen, inte stureplan ;) )? Med många ojämna vägar/stigar. Jag vet bara att jag vill ha en vagn med stora fasta hjul. Inga "kundvagnshjul". Det måste gå att köra i snö, lera, grus, gräs och på asfalt. Alla underlag med andra ord. Bra rymlig korg, bra sufflett som skyddar mot vind och annat. 

3. hur länge ska man vara mammaledig? Ett år, mer eller mindre?

4. hur länge ammar man? Jag vet att det är olika, men vad ligger medeltalet på? 

5. ska man gå från 100% mammaledig till 100% jobb efter ledigheten eller ska man ta det successivt? 

Hur tänker ni? Jag är förvirrad ;) 

1Jag har inte tungt arbete men det är periodvis farligt. Blev sjukskriven för stress ca tre månader innan, och tog gravpenning två månader.

2 Har exakt samma funderingar men behöver syskonvagn. Har sedan tidigare en begagnad brio med bra gummihjul som funkar i skog och snö.

3 Jag har varit hemma drygt ett år.

4 Ammade helt i 9 månader men hon fick plockmat upptill. Ammade delvis fram till hon var 11 månader och slutade helt strax innan hon fyllde ett år. Det sista var det bara lite på kvällen. Slutade nattlampa först eftersom min sambo skulle lägga henne.

5 Jag går på jobb borta 25%, jobbar i lantbruket 30%, och studerar 50%.
Svar på tråden BF juli 2016