Anonym (Ettan) skrev 2016-02-07 15:14:05 följande:
Nu är det många funderingar på en gång. Känner att jag måste börja fundera på en del saker nu. Jag tycker inte om att vara oförberedd. ;) v 16 nu så det är gott om tid, men en del saker berör inte bara min lilla familj utan även min arbetsgivare mfl.
1. Hur långt innan BF ska man gå hem om man har ett tungt arbete? bör man ta dom där två månaderna eller ska man satsa på att vara kvar så länge man kan och kanske bli sjukskriven när det inte går alls...?
2. Vilken barnvagn ska man satsa på om man har ett aktivt uteliv (naturen, inte stureplan ;) )? Med många ojämna vägar/stigar. Jag vet bara att jag vill ha en vagn med stora fasta hjul. Inga "kundvagnshjul". Det måste gå att köra i snö, lera, grus, gräs och på asfalt. Alla underlag med andra ord. Bra rymlig korg, bra sufflett som skyddar mot vind och annat.
3. hur länge ska man vara mammaledig? Ett år, mer eller mindre?
4. hur länge ammar man? Jag vet att det är olika, men vad ligger medeltalet på?
5. ska man gå från 100% mammaledig till 100% jobb efter ledigheten eller ska man ta det successivt?
Hur tänker ni? Jag är förvirrad ;)
1Jag har inte tungt arbete men det är periodvis farligt. Blev sjukskriven för stress ca tre månader innan, och tog gravpenning två månader.
2 Har exakt samma funderingar men behöver syskonvagn. Har sedan tidigare en begagnad brio med bra gummihjul som funkar i skog och snö.
3 Jag har varit hemma drygt ett år.
4 Ammade helt i 9 månader men hon fick plockmat upptill. Ammade delvis fram till hon var 11 månader och slutade helt strax innan hon fyllde ett år. Det sista var det bara lite på kvällen. Slutade nattlampa först eftersom min sambo skulle lägga henne.
5 Jag går på jobb borta 25%, jobbar i lantbruket 30%, och studerar 50%.