Inlägg från: Royalle |Visa alla inlägg
  • Royalle

BF juli 2016

Maka94 skrev 2015-12-15 15:40:19 följande:

Barnmorskan ringde igår.. :( Har avvikande TSH värde och måste komma in på ytterligare provtagning imorgon för att se om och hur mycket medicin som ska sättas in.. Hoppas bara att bebis mår bra, älskade lilla stjärnan i magen..

Mitt TSH leker jojo för jämnan. Har tagit levaxin i 8 år snart och anpassar det efter hur jag mår. Nu när jag är gravid ska jag lämna prov var 6 vecka och får inte bestämma mängden själv Jättebra att de har koll. Inte roligt om det blir fel.
  • Royalle

Mitt tredje barn och min livmoder känns redan strax över blygdbenet, eller mitt emellan det och naveln. Är det normalt i v 10 om man haft barn innan eller ska jag oroa mig för tvillingar?

• Royalle

Vad är KUB? Har sett länge att man verkar göra det när man är gravid men jag har aldrig gjort det. Vad innebär det?

• Royalle
    skiz skrev 2015-12-18 10:34:28 följande:
    Kub är kombinerat ultraljud och blodprov. I och med att de mäter nakspalten på fostret och kollar hormoner och grejer i blodet samt kvinnans ålder så kan de räkna ut en riskfaktor på om fostret har en kromosonavvikelse eller inte.

www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Undersokningar/KUB---kombinerat-ultraljud-och-blodprov/

Kvinnor över 35 brukar klassas som i "riskzonen" men i Sthlm blir alla erbjudna detta om man vill. Sen kan vissa vilja göra det pga av historik och så. Många gör det även för att få ett UL, för annars brukar man inte få ngt förrän rutinultraljudet (rul) runt v. 18-20.

Från 1177:
    "Undersökningen KUB visar sannolikheten för att fostret har någon kromosomavvikelse, som exempelvis Downs syndrom. KUB består av ett blodprov och en ultraljudsundersökning som görs med några veckors mellanrum. Provet kan inte ge säkra svar, utan bara uppskattningar. Det kan behöva kompletteras med andra prov. KUB ökar inte risken för missfall."
    aha, det var det hon menade när hon frågade om jag ville testa för kromosomavvikelse  
    Jag tackade nej till det, har ingen plan för om det skulle visa något så då är det bättre att inte veta tänker jag.
  • Royalle
    Tomtemor skrev 2015-12-20 18:07:11 följande:

Jag ska på inskrivning på tisdag. Kommer då vara i v12 (11+2). Är inte det sen inskrivning? Jag minns inte när jag var där med första barnet..

Min inskrivning är i januari när jag är i v 13. Det var ungefär samma med förra barnet.
  • Royalle

Jag använder nasonex, det har jag gjort alla tre graviditeterna. Jag får lätt bihåleinflammation om jag är täppt för länge...

• Royalle
    Sessie skrev 2015-12-24 05:45:37 följande:

Hej allihopa!

God jul på er!

Länge sedan jag var aktiv här nu. Har haft ett extremt illamående och en väldig trötthet. Mitt jänvärde är inte överdrivet lågt men ändå lågt..och dessutom brukar man inte få börja så tidigt med järn.. Är i v.12 nu, snart v.13

Tiden rullar på ialf och det är ju skönt!

Någon mer som har bf 8 juli? :D

Jag har ätit extra järn sen typ v8 eller nåt. Gjorde under mot illamåendet.
  • Royalle
    MmaddeH skrev 2015-12-29 09:45:57 följande:

Hej!

Har också bf i juli! :) tror jag i alla fall.

Är satt till 1 Juli, men gjorde ett vul för ett par veckor sedan och när dom mätte bebisen så sa dom att jag verkade vara gången 2 dagar längre än jag trodde.

Men så sa dom att man inte kan datera exakt så tidigt (var i vecka 12) lite som att jag inte skulle räkna med det.

Ser att flera har blivit flyttade efter ett tidigt ul. Hur mycket kan man lita på det tror ni? Vad har dom sagt till er? :)

Klart att det inte är någon biggie med 2 dagar hit eller dit men vore ändå kul att veta om det är beräknat till juni eller juli. Storasyster fyller slutet på juni. :)

Mig satte de fram två ggr min förra graviditet. Det stämde bra det sista datumet, hon kom dan efter.
  • Royalle

Jag har inte fått någon tid till RUL än. Ska till mvc den 12 januari så det är ju inte så långt kvar. Får säkert tid till det och glukosbelastning då.

Är det någon mer än jag som har hypotyreos? Har ni tagit prov ännu? Jag ska göra det så fort helgerna är över tänkte jag. Lite sent, men,men...

• Royalle
    tovemaja skrev 2016-01-04 15:34:25 följande:

Jag hsr hypotyreos och gick öka från 25 till 75 levaxin ganska direkt eftersom tsh var uppe i över 4.

Förra graviditeten åt jag 100 som mest (från tredje trimestern ungefär)

Ok. Får försöka ta mig in till vc i morgon. Har ätit i ganska många år och känner nu att jag behöver öka lite. Förra grav åt jag 125mcg. I normala fall tar jag 100.
    Moorii skrev 2016-01-04 16:57:14 följande:

Jag har det, blev inte gravid förrän jag började äta levaxin. Har ätit 50 mcg sen i maj, tog tester för det först 28/12 så i senaste laget också.. Har varit väldigt orolig över det!

Har du fått besked än? De brukar vara snabba här. De sa också på MVC att det är de läkarna som ska ha hand om det nu när jag är gravid och inte VC. Förra grav. Var det inte så. Hur är det hos er?
Svar på tråden BF juli 2016