• Vicktess

9 månaders som väger för lite.

Jag har en dotter på 9 månader som väger för lite. Hon har planat ner på kurvan mer och mer från det att hon var 3 månader gammal. Hon helammade till att hon var 4 månader. Nu äter hon frukost (en portion gröt), lunch (1/2 burk + frukt), middag (1/2 burk + frukt) och en portion gröt till kvällen. Däremellan får hon mellisar och ammar efter varje måltid för att fylla på. Tillsätter extra fett i maten.

Hon väger 6.6 kg och är 66cm lång.

Min fråga är väl egentligen om någon annan har en bebis dom väger/vägde så lite? Har inte varit så orolig tidigare, vet att alla bebisar är olika och följer kurvan olika. Men nu börjar jag bli lite orolig då hon aldrig stabiliseras på den utan bara fortsätter sjunka och då även på längden. Är det någon som har ett barn som haft dålig viktkurva för att den varit sjuk eller av annan orsak?

• Svar på tråden 9 månaders som väger för lite.
  • Alexi

Har hon ingen allergi? Det brukar ju kunna vara en förklaring till dålig tillväxt. Vad säger Bvc? Vikten är ju ingen stor grej men de ska ju inte tappa på längdkurvan.

Min dotter vägde 3 kg vid födseln och 8 kg vid ett år, men sen efter kanske 2 år började hon växa betydligt mer och ligger nu vid sju år på -1-kurvan i längd ungefär men var nere på -3-kurvan när hon var några månader gammal.

• Dockan

Nu är ju viktkurvan olika för pojkar ich flickor. Men min pojk har legat på mellan -1,5 SD och -1 SD sedan 1 mån ålder. Dock alltid legat på plus på längdkurvab.

Jag HATAR kurvhetsen, verkligen. De går lite upp och ner tycker jag (märks tydligt med infektioner och när han tjockar på inför längdspurt) trenden bör ju ändå vara att de följer sin kurva stadigt uppåt. Lita på magkänslan ich nu är du ju orolig, kanske behöver ni dubbelkolla ev allergier? Prata med din BVC.

Själv har jag en långsmal, men frisk kille. Så ja, man kan vara en smalis utan något är fel.

• Vicktess
    Alexi skrev 2015-11-04 20:02:36 följande:

Har hon ingen allergi? Det brukar ju kunna vara en förklaring till dålig tillväxt. Vad säger Bvc? Vikten är ju ingen stor grej men de ska ju inte tappa på längdkurvan.

Min dotter vägde 3 kg vid födseln och 8 kg vid ett år, men sen efter kanske 2 år började hon växa betydligt mer och ligger nu vid sju år på -1-kurvan i längd ungefär men var nere på -3-kurvan när hon var några månader gammal.

Hon har ingen allergi vad vi vet. På BVC säger dom inte så mycket. Tjatat om välling, ersättning, gröt och mer mat sen hon var tre månader gammal. Dom säger att dom inte är oroliga, men samtidigt verkar dom vara det då jag får komma och väga så ofta. Sist jag var där skulle hon visa upp kurvorna för läkaren och se vad han tyckte och återkomma.

Ska nog kräva en utredning för eventuella allergier, även om hon inte har visat nån tendens till att vara allergisk. Men man vet ju aldrig!
  • Dockan
    Vicktess skrev 2015-11-04 20:43:38 följande:

Hon har ingen allergi vad vi vet. På BVC säger dom inte så mycket. Tjatat om välling, ersättning, gröt och mer mat sen hon var tre månader gammal. Dom säger att dom inte är oroliga, men samtidigt verkar dom vara det då jag får komma och väga så ofta. Sist jag var där skulle hon visa upp kurvorna för läkaren och se vad han tyckte och återkomma.

Ska nog kräva en utredning för eventuella allergier, även om hon inte har visat nån tendens till att vara allergisk. Men man vet ju aldrig!

Om du vill ha någon tröst om att inte vara ensam i eländet... Vi vägde varannan v minst (ibland varje) upp till 5, sen varje mån.... När sonen var 1 mån klämde en barnläkare på mina bröst med kommentaren "har du några resurser här dåå". När han var 4 mån började de tjata om gröt, mer gröttjat. Vid 5 mån sa läkaren att han behövde protein i mängder "tänk kalops, han behöver rejäl kalops".

Det gick långsamt med maten trots deras tjat. Nu äter han dock mycket mat, men är ändå lika smal. ;)
  • Vicktess
    Dockan skrev 2015-11-04 20:30:57 följande:

Nu är ju viktkurvan olika för pojkar ich flickor. Men min pojk har legat på mellan -1,5 SD och -1 SD sedan 1 mån ålder. Dock alltid legat på plus på längdkurvab.

Jag HATAR kurvhetsen, verkligen. De går lite upp och ner tycker jag (märks tydligt med infektioner och när han tjockar på inför längdspurt) trenden bör ju ändå vara att de följer sin kurva stadigt uppåt. Lita på magkänslan ich nu är du ju orolig, kanske behöver ni dubbelkolla ev allergier? Prata med din BVC.

Själv har jag en långsmal, men frisk kille. Så ja, man kan vara en smalis utan något är fel.

Nej jag tycker inte heller om kurvhetsen, och jag skulle inte bry mig om hon låg på -3 SD eller tom. -4 SD och följde den kurvan. Men problemet är att hon inte följer någon kurva alls utan bara dalar ner, och det känns inte bra alls. Men som du säger, jag är ju orolig nu så egentligen är det bara att kräva en utredning för att dubbelkolla att allt är som det ska så man slipper oroa sig. Får hoppas att min tös är en frisk smalis bara helt enkelt :)
  • Vicktess
    Dockan skrev 2015-11-04 20:50:21 följande:

Om du vill ha någon tröst om att inte vara ensam i eländet... Vi vägde varannan v minst (ibland varje) upp till 5, sen varje mån.... När sonen var 1 mån klämde en barnläkare på mina bröst med kommentaren "har du några resurser här dåå". När han var 4 mån började de tjata om gröt, mer gröttjat. Vid 5 mån sa läkaren att han behövde protein i mängder "tänk kalops, han behöver rejäl kalops".

Det gick långsamt med maten trots deras tjat. Nu äter han dock mycket mat, men är ändå lika smal. ;)

Ungefär så ofta vi får väga också. Men jag verkar ha haft tur att hon bara ville visa kurvorna för läkaren.....hade jag haft otur hade hon kanske velat visa upp mina tuttar för läkaren istället för att bedöma om jag har några resurser i dom haha ;)

Jag tror att det är det som kan vara problemet, att vi ökade mat så snabbt från enbart amning. Hon är inte så matglad och det har tagit tid att komma upp i hela portioner. Hon kanske bara behöver lite tid att komma ikapp helt enkelt :) så jobbigt bara med all stress kring maten!
  • fluu

Min unge var ungefär lika stor i den åldern. Hon har alltid varit sådan och är än idag(snart fyra år och är 93 cm och väger 12 kg). Visst har hon allergier, men hon äter ändå som en häst och får all näring hon behöver. Vi har testat massa för att se om det är något fel, men det är det inte. Hon är sådan bara och har väl ärvt pappas ämnesomsättning eller något.

Oroar du dig så be att få testa allergier, sköldkörtel och lite sånt. Är allt "normalt" så skit i kurvorna och kom ihåg att barn är olika.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • gbgumman

Min lilla tappade mycket första året. Vägde 4,1 när hon föddes och 8 när hon var 1 år. Vi fick höra att eftersom hon utvecklades normalt i allt annat och lärt sig krypa gå och börjat med rätt ljud så ska vi inte oroa oss. Hon är nu 8 år ganska liten men helt normal.

Svar på tråden 9 månaders som väger för lite.