Inlägg från: Visitkort |Visa alla inlägg
  • Visitkort

Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?

Anonym (ståfört) skrev 2015-11-03 12:55:41 följande:

Nice try. Detta handlar inte om nån rättegång, alltså måste inte brottsligt uppsåt bevisas. Och du har MEDVETET tagit en vara utan att betala och utan att meddela/tillfråga t ex arbetsledare. Och du har MEDVETET låtit bli att korrigera tidsfelen än.

Självklart är det så men skulle det avskeda mig så skulle min jurist stämma dem och då måste de klara att bevisa allt detta bortom rimligt tvivel, detta vet hemköp om och det är förmodligen därför de nu säger att de givetvis inte kan avskeda mig på denna grunden (eller snarare med detta bevisläge) och därför ska jag enligt de komma tillbaka och jobba vidare eller ta deras erbjudande om 6 månader och frivilligt lämna.
  • Visitkort
    Anonym (Lena) skrev 2015-11-03 13:18:32 följande:
    Får jag gissa på att du har anmält dig av "misstag" på fel sätt så att du inte fick ngt löneavdrag? 

För alla dina "misstag" tycks ha en sak gemensamt. De har gynnat dig. 

Och nu vill du som plåster på såren få en årslön. 
    Nej, jag ringde till min chef för att meddela att jag var sjuk, istället för att skicka mejl så han glömde att registrera det i lönesystemet för att jag inte hade skickat det på mejl. Men både min och hans jurist är överens om att den punkten ska tas bort.
  • Visitkort
    Aikido skrev 2015-11-03 13:28:57 följande:
    Imponerande raskt marscherat att från igår eftermiddag raggat upp en jurist som är expert på just din typ av ärenden och sedan fram till lunch idag redan hunnit konfrontera arbetsgivare, pratat med svensk handel och en jurist som jobbar för den aktuella butikskedjan (som du givetvis namnger här). 
    Ja, det jag menar är att butikskedjans jurist är från svensk handel, De har bara en jurist. Vad gäller min egen så var det hur enkelt som helst att hitta honom, bara att göra en sökning på google.
  • Visitkort

Fattar inte varför ni är arga. Jag har inte snattat något för min avsikt var att betala dagen efter. Juristerna är ju överens i att jag inte snattat något så vad är det frågan om? Har ni aldrig gjort bort er och glömt något nån gång? Inte ens min arbetsgivare anser att min mänskliga miss är fog för avsked, de vill ju ge mig 6 månadslöner för att lämna tjänsten. Vi har dessutom inga tydliga rutiner för personalen vad gäller personalköp, de kan inte ens påstå att jag brutit mot rutinerna för det finns inga rutiner hos oss angående personalköp. När jag nu erbjudit mig att betala så vill de inte ens ha betalt.

Jag förstår inte varför vissa här reagerar, svårt för juridiken eller svårt för principen att man är oskyldig till motsatsen bevisats? Min jurist sade att det bästa som kan hända är att de gör en Polisanmälan av mig, för när den läggs ner i brist på bevis så rasar hela deras case men inte ens det behövdes, de gav upp självmant från början vid att säga att "ok, vi har inget case men vi vill att du lämnar frivilligt, är du beredd att göra det om vi betalar dig 6 månadslöner och under vitesklausul förpliktar oss till att ge dig goda refrenser"?.. Det är där vi står nu. Inte exakt så att de längre kontrollerar läget. Min jurist säger att vi ska ha en årslön för detta och så här långt har han ju haft rätt...

• Visitkort

Inte ens min arbetsgivare står kvar vid påstående att jag snattat. Om de inte ville att jag skulle hantera personalköpet som jag gjorde så borde de haft rutiner och regler om att det inte var tillåtet att göra så. Jag löste detta på ett sätt som jag då i stunden tyckte och kände att var OK, det var helt lagligt på mitt tidigare jobb och jag tänkte inte en tanke på att det inte skulle vara OK även här. Jag har jobbat förmodligen 50 övertidstim utan att ta betalt för det och gnäller inte över det, men så fort jag missade 2 Tim i rapporteringen blev det strul.

Jag tror inte att detta handlar om det påstådda snatteriet men om en helt annan sak mellan mig och min chef och att han bara försökte använda detta för att bli av med mig.

• Visitkort
    mammatill6 skrev 2015-11-03 20:35:47 följande:

Så i brist på rutin trodde du att du kunde ta köttet och inte betala? Alla butikers rutin är väl att man betalar.

Det finns olika regler på olika ställen, det är väl givet att man betalar för sig, det är inte det det är frågan om här. Jag skulle ha familjemiddag och hade glömt mitt kort hemma, var oerhört stressad och hade jobbat 1 och 1/2 pass den dagen för att tecka för en kollega som var sjuk. Jag tänkte att det är lungt för jag skriver en postit och betalar imorgon. Men dagen efter var jag på akuten med minsta och sen kom helgen och vips så var det glömt.

Visst det är jävligt klantigt av mig, men det var det som hände. Det spelar ju ingen roll för det är ju ändå inte snatteri och det var inga regler om att man inte fick göra såhär. Jag jobbade förut i en annan butik och då var det lugnt att göra på detta vis, om jag hade vetat att det skulle bli såhär så hade jag självklart aldrig gjort det men det är inte det det är frågan om, nu handlar det om framtiden min, ska jag gå ut i arbetslöshet för 6 månadslöner eller ska jag vara kvar..
  • Visitkort
    Anonym (M) skrev 2015-11-03 20:46:38 följande:

Men är du osäker vilka rutiner som gäller på jobbet är det ju inte svårt att fråga!!

Självklart men det var ingen chef att fråga (han slutar vid kl 15). Jag pratade därför med 2 av mina kollegor som båda tyckte att det var ok att jag skrev en lapp, den ena har jobbat här i 16 år och var dessutom näst högsta chef i butiken för ca 10 år sedan.
  • Visitkort
    Anonym (Lena) skrev 2015-11-03 20:49:52 följande:

Ja du verkar ju populär när de suttit och letar i videofilmer etc för att hitta ngt att bli av med dig på. 

Jag är ganska ogillad av min chef, han har fått köpa skor till oss och måste numera respektera kollektivavtalet vad gäller arbetstid. Jag ger inga sympatier.. de har kört med folk hela tiden och det är dags att någon biter ifrån.
  • Visitkort
    mammatill6 skrev 2015-11-03 21:01:29 följande:

Men vem gav du lappen då? glömde den också bort? då underlättar det ju om du har två som vittnar om att du talat om i förväg att du tar och betalar sen. Ställer de upp och intygar det?

Självklart gör de det men det behövs inte att jag drar in dem för arbetsgivaren har ju redan backat. Men givetvis hade de ställt upp. Lappen låg jag på min plats i kassan och det hade de även sätt om de tittat vidare på videobilderna. Min jurist pratade med ena kollegan idag och hon sade det exakt som det var men vi kommer inte att dra in dem i ärendet för att det inte behövs, chefen har lovat att avskeda alla som pratar med mig så vi vill ligga lågt med dem plus att det inte behövs då arbetsgivarna redan pressats så hårt av min jurist så att de redan backat, nu handlar det istället om vad priset är att bli av med mig.
  • Visitkort
    Anonym (M) skrev 2015-11-03 21:09:51 följande:

Nej?

Men Ts kommer med efterkonstruktioner om hur det gick till.

Nej arbetsgivaren vet hur det gick till, bara det att jag inte lämnat ut mina två kollegor som är vittnen till dem för att de inte ska få en jobbig tillvaro på jobbet. Det finns ingen anledning att lämna ut dem för arbetsgivaren har ju redan backat.
Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?