Inlägg från: Visitkort |Visa alla inlägg
  • Visitkort

Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?

Jag kallades in till min chef idag som påstod allt möjligt om mig, att jag haft olaga frånvaro och att jag vid två tillfällen rapporterat fel tid i tidsystemet. Jag har redovisat fel tid på 3 tim en gång och på 2,5 tim en gång, men det var ett misstag båda gångerna, och så påstod han att jag hade stulit 1 kg innerfilé från butiken. Jag tog hem en innerfilé bit för ett tag sedan men jag hade tänkt att betala den sen. Förra veckan fick min chef kännedom om detta med köttet då de tydligen tittat på övervakningsfilmer.
    Jag har aldrig haft någon olaga frånvaro vad jag vet. Han sa att jag hade två val, antingen att gå med på att min anställning upphör och för det skulle jag få 2 månadslöner eller att bli avskedad på grund av stöld av mat och på grund av ?stöld av tid??  Jag fick till onsdag på mig att fundera på det. Mitt fackförbund (Handels) tycker att jag borde acceptera dealen men jag tycker att det känns fel.

Kan min chef verkligen göra såhär, finns det något jag kan göra jag har varit anställd i 2½ år?

• Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?
  • Visitkort

Fast jag hade verkligen tänkt att beta för den vid ett senare tillfälle, enligt mig har jag inte stulit något.

• Visitkort
    Havet79 skrev 2015-11-02 15:09:38 följande:

Jag har en kompis som har varit med om något liknande förr och mitt råd är att du anlitar en Jurist inom arbetsrätt.

Hur gick det för din kompis då? Jag hoppas så att det finns någonting som man kan göra.
  • Visitkort
    Ragdoll83 skrev 2015-11-02 22:44:45 följande:

Min man kan en del om sånt här och hans råd är att du vänder dig till en arbetsrätts jurist. Vad än du gör så skriv inte på något och prata överhuvudtaget inte om händelserna med din arbetsgivare eller facket

Lycka till!

Tack, jo jag har nu redan kontaktat en arbetsrätts jurist och han sa att vi har ett riktigt bra case. Jag har inte stulit för beloppet på varan uppgår inte till det värde som krävs för att det ska anses som stöld, det skulle i så fall vara frågan om snatteri. Snatteri kunde det heller inte vara eftersom jag saknar brottsligt uppsåt och arbetsgivaren måste bevisa att jag haft brottsligt uppsåt för att det ska kunna anses att vara snatteri. Min jurist är tydligen en expert på sådana här typer av arbetsrättsfrågor :) Jag hade ju faktiskt tänkt att betala sen, jag är ju i butiken varje dag och hade inte tänkt att sno någonting. Han säger att det inte räcker med att jag tagit varan från butiken eftersom att jag är anställd och ska tillbaka till butiken varje dag så är det rimligt att jag hade tänkt att betala sen. Eftersom att beviskravet inte får ställas lägre än i motsvarande brottsmål så räcker de tydligen för oss att visa på rimligt tvivel för att vinna och det är inte ett orimligt påstående att jag hade tänkt att betala när jag kom till jobbet dagen efter men att jag glömde det, det är ju ändå faktiskt så det var.
    Han sa att det på sin höjd var brott mot bolagets interna regler och rutiner, vi ska titta på företagets regler och rutiner imorgon för att se hur tydliga (eller snarare otydliga) dessa varit.   
    Jag är jävligt förbannad på min arbetsgivare för det här och vill inte tillbaka, vi ska försöka att få iaf 1 årslön och han har sagt att om han inte klarar av att iaf få till 6 månadslöner för mig så ska jag inte behöva betala honom för arbetet (har fått det på mail).
    Känner mig väldigt laddad, nu kör vi och så får vi se hur det går.
  • Visitkort
    KiaL skrev 2015-11-02 23:27:53 följande:
    Usch säger jag bara...Demon DU har gjort fel flera gånger och blivit påkommen. Dessutom har du en snäll chef som ger dig valmöjligheten att inte bli anmäld utan istället få gå hem med 2 betalda månader och du försöker snika till dig ett helt jävla år betalt.

Skämmas är vad du borde göra och det rejält. 
    Men jag har ju inte gjort något fel, jag hade faktiskt tänkt att betala sen.
  • Visitkort

Jag förstår inte varför så många är så upprörda på mig här. Jag har inte gjort något fel medvetet.

Min jurist har idag pratat med min arbetsgivare på förmiddagen, det samtalet gick tyvärr inte så bra. Senare ringde en juris från Svensk handel upp min jurist och de hade ett långt samtal tillsammans. Hemköps jurist och min jurist är i princip överens i att det inte finns någon avskedsgrund, eftersom att de inte klarar av att bevisa att jag har haft brottsligt uppsåt. Frånvaron gick bort för jag hade faktisk sjukanmält mig, fast jag gjorde det på fel sätt, tidsrapporteringen har jag kanske varit lite slarvig med, men tid rapportering systemet var nytt och jag hade inte fått någon utbildning i att använda det och det har kanske gått lite för snabbt när jag tryckte någon gång.
    Deras jurist erbjuder nu 6 månadslöner om jag lämnar anställningen, men min jurist tycker att det är för lågt, han tycker att de lägst ska ge mig en årslön.
    Arbetsgivaren har sagt att om jag inte tar 6 månadslöner och lämnar så får jag komma tillbaka och jobba vidare istället, för de kan inte avskeda mig. Jag vill inte tillbaka men jag tycker att 6 månadslöner är för lågt.

• Visitkort
    Havet79 skrev 2015-11-03 13:04:23 följande:
    Jag sa ju att det skulle bli bättre om du anlitade en professionell jurist :)
    Min kompis hade ett liknande fall och facket hade då betett sig på precis samma sätt som i ditt fall, tänk om du hade lyssnat på dem då hade du bara fått två månadslöner och nu har du sex månadslöner som minst.
    Tack så mycket, jag och min jurist ska träffa hemköps jurist på fredag för att då förhandla vidare. Jag upplever allt detta som kränkande och min arbetsgivare har påstått för mina kollegor att jag snattat från butiken, trotts att jag inte har gjort det. Detta är tydligen ett arbetsmiljö brott och även förtal.
    Ja vi får se hur det går på fredag.
Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?