Inlägg från: Anonym (Anna1) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna1)

Vad ska jag säga till min närstående som vill dö?

Du kan prova att ställa "mirakelfrågan" till henne. - om du får bestämma helt fritt, och för att du ska må bra, hur skulle ditt liv se ut då. Låt henne beskriva helt fritt vad hon skulle önska för att hennes liv skylla vara bra. - vad skulle du behöva för att vi ska kunna genomföra detta? -vad kan jag göra för att hjälpa dig? - när du mådde bra sist och kände att du hade harmoni, hur såg ditt liv ut då? Kan vi nå dit igen? Hur gjorde du den gången, då du mådde bra sist? Låt henne skriva en lista över saker som kan få henne att må bra. Kolla tillsammans om ni kan gemensamt genomföra det.

• Anonym (Anna1)

Ett tips. Jag vet inte om det funkar på din syster, det beror väl lite på hur mycket ork hon har..

Om man mår psykiskt dåligt kan det vara bra med en hobby som inte kräver så mycket. Att så fröer och se hur de olika plantorna växer upp är mycket rogivande och spännande. Akvarie med fiskar är också väldigt rogivande. Lite jobb med att starta upp är det ju men hon har ju en snäll och omtänksam syster : ). klassisk pianomusik är också bra när man inte mår så bra i själen. Chopin, speciellt hans nocturnes.

• Anonym (Anna1)

Hänger hennes mående ihop med att hon är sjuk fysiskt? Vad kan/ klarar/ tycker hon om att göra?

• Anonym (Anna1)

Får jag fråga, hur länge har detta varat? Är det en ( lr flera) händelser som har utlöst hennes mående? Det låter väldigt allvarligt och det är frågan om ni rer ut det här själva. Har ni andra i familjen som ni har stöd av? Jag vet att det kan vara svårt men jag vill ändå fråga dig TS syster. Skulle du kunna tänka dig att frivilligt lägga in dig ett tag? Att bara få lämna över ansvaret på kunnig personal kan kännas tryggt för dig och din syster kan hälsa på. Då blir du ompysslad och kanske kan du prata om hur du mår med personal där.

Svar på tråden Vad ska jag säga till min närstående som vill dö?