MajaMaria79 skrev 2015-11-04 15:55:27 följande:
Jag mådde superdåligt under två års tid. En period låg jag inlagd på slutenvården på St Lars. Jag hade gett upp, jag trodde att jag skulle självdö. På något sätt trodde jag inte att jag skulle behöva ta livet av mig, min kropp skulle bara ge upp.
Jag hade ångest dygnet runt hela tiden. Kändes som att mitt inre gick på högvarv, men mitt yttre orkade inte göra något alls. Ibland fick jag ut och springa bara för att få samma takt på min kropp som på mitt hjärta och min andning.
Sedan grät jag egentligen aldrig, jag var liksom bortom det, jag var helt bedövad. Kände inga känslor alls.
Men jag kämpade med KBT tre gånger i veckan och jag läste den där boken jag skrev om högre upp. Jag gjorde mindfulness övningar. Det var i stort sett det mina dagar bestod av. Och sömn. Jag sov och sov och sov.
Jag hade hela tiden någon slags tanke om att jag skulle prova allt innan jag gav upp. Till en början fick jag Citalopram, det hjälpte inte alls. Sedan fick jag Mirtazapin som funkade hyfsat, eller jag blev väldigt trött och loj av dem och det var lite skönt. Men å andra sidan gick jag upp väldigt mycket i vikt av dem. 10 kg på 6 veckor.
Då fick jag äntligen byta till Efexor (Venlafaxin) och de funkar bra, äter dem än idag 10 år senare. Jag har också ätit Oxascand (benso) vid behov, men det är inte de som huvudsakligen har hjälpt mig.
Så här i efterhand så tror jag att det som hjälpte mig var dels KBT:n att jag lärde mig att stå ut när jag fick hemska ångestattacker , och att jag lärde mig att inte vara rädd för dem. Dels medicinen, den tog udden av det värsta. Men sedan också att jag hela tiden tvingade mig till någon vanlig sak varje dag, som att äta, duscha eller träffa en kompis en stund. Det gjorde att vägen inte var så lång tillbaka när det väl vände.
När jag var inlagd så var det i samråd med min läkare, jag sa att jag inte orkade ha ansvar för mig själv längre. Väl på avdelningen, vilade jag mest. Jag sov och lyssnade på musik.
Plötsligt en dag så vände det, det var som att det plötsligt blev en lucka i det tjocka gråa molntäcke som legat över mig. En liten liten stund som var ångestfri. Jag lärde mig att känna efter och njuta av de där stunderna. De blev fler och fler....
Även idag kan jag få dippar och må hemskt i några dagar/veckor. Men jag faller inte lika djupt och inte lika länge. Och jag vet att jag kommer upp till ytan till slut, bara den vetskapen hjälper mycket.
MAO hämmare har jag ingen erfarenhet av. Men av det jag läser verkar det som att det kan vara effektivt men också som att det kan ha stora biverkningar och kräver ganska speciell kosthållning.