Vad ska jag säga till min närstående som vill dö?
Jag tror att man ska försöka ta en liten bit i taget. Prata med henne om denna dagen bara. Hur ni kan göra just denna bättre.
När jag mådde som allra sämst klarade jag bara små bitar, och hela tiden upprepa mantrat "det kommer att bli bättre, för att det måste det".
Jag läste boken "vem är det som bestämmer i ditt liv" av Åsa Nilsonne en bok om att hantera sina tankar. Mitt problem var till stor del att jag trodde att allt jag tänkte var sant, kunde liksom inte riktigt skilja på mina egna tankar och verkligheten. Tänkte att ingen skulle sakna mig om jag dog och sådär, och det blev till sanningar för mig. Boken var till stor hjälp där.
Sedan tror jag att locka med god mat, som någon föreslog är bra. Allt som har positiva minnen.
Jag läste också veckotidningar av typen Hemmets Journal, för att påminna mig om det goda i världen. Låter lite cheesy och konstigt, men att läsa om krukväxter och människor som klarat sig "mot alla odds" (du vet den typen som finns i just sådana tidningar) lugnade mig.
Sedan skrev du att ni inte ville ha tips om terapi. Men tänk ändå att det finns mängder av terapiformer och terapeuter. Allt funkar inte för alla. Fast hittar man rätt terapeut är jag övertygad om att det kan göra all skillnad i världen. Så ge inte upp det!
Lycka till, du är en jättefin kompis.