Inlägg från: Anonym (kärlek) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kärlek)

Vad ska jag säga till min närstående som vill dö?

Att du älskar henne och vill att hon ska leva. Att du finns där för henne och att hon kan räkna med det (om det är så det är). Kärlek i överflöd.

Försök också hjälpa henne att hitta de situationer och småstunder hon har utan ångest eller där ångesten är något mindre och försök skapa dessa oftare.

Du vill eg. inte ha kommentarer om att söka hjälp, men om vanliga vården inte kan hjälpa så kanske det är idé att söka alternativt eller utomlands. T.ex. i Tyskland så jobbar många läkare både "västerländskt" och alternativt sammanblandat. Kanske kan det finnas hormonstörningar, vitamin- och mineralbrister etc. som förvärrar hennes situation. Svenska läkare kan tyvärr ingenting alls om detta. Jag tror hon behöver en behandling som kan ge henne hopp om att bli bättre. Det behövde jag.

• Anonym (kärlek)
    Anonym (ts) skrev 2015-11-02 14:21:21 följande:
    Tack för ditt svar. Det är just sådana här svar jag vill ha. Hon behöver stöttning flera gånger per dag, hela tiden.

Det jobbiga är att hon själv inte vet vad ångesten och viljan att dö beror på. Hon plågas varje sekund. Hon säger att hon vill höra ord som ger henne livslusten tillbaka. Därför behöver jag er hjälp.
    Berätta då också om allt det som är vackert i världen. När det var som värst tyckte det var skönt när mina närstående höll min hand eller höll handen på min panna. Men även saker som favoritmaten etc. kunde få mig att må lite bättre för en kort stund. Jag levde för de stunderna.

Men jag tror framför allt att hon behöver hjälp för att kunna minska sin ångest. Svenska läkare är mycket dåliga på fysiska orsaker till psykiskt lidande!! Det kan inte nog betonas att man behöver söka sig utomlands. Har hon förändrats på något annat sätt kroppsligen sen hon fick sin ångest? Matallergier, brist på sköldkörtelhormon, näringsbrister etc etc kan skapa obalanser i kroppen som kan manifestera sig som svår ångest.
  • Anonym (kärlek)
    Anonym (ts) skrev 2015-11-02 14:46:44 följande:
    Jag försöker att lista ut bra saker om livet, men jag kommer inte på någonting. Därför vill jag ha er hjälp.

Hon lider bl a av blodbrist. Hon behandlar det men det blir ingen bättring. 
    Jag fick jobba med mig själv när jag mådde som sämst och skrev i en "tacksamhetsdagbok", först 3, sen 5 och slutligen 10 saker varje dag som jag var tacksam för. När man letar finns det mycket vackert. För mig handlar det om naturen. Solen, uppgångar, nedgångar, nyckelpigor, en kärvänlig hund, de vackra höstlöven, ljumna vindar etc etc. 

Vad har hon provat för behandling? Hur kraftig är blodbristen? Låter ovanligt med kraftig ångest pga blodbrist, men livet är förunderligt.
Svar på tråden Vad ska jag säga till min närstående som vill dö?