• Ess

Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.

Det har gått TRE år sen separationen!
    Antingen är det du som förälder som håller henne kvar i ett vakum, eller så behöver hon professionell hjälp för att gå vidare.

Jag hade förstått hennes reaktion om det gått typ 6 månader sen separationen. Men efter tre år så verkar det mer som om hon lever i en förnekelse.

• Ess

Det har gått tre år, hjälp henne framåt istället. Säger hon att hon sörjer separationen fortfarande, så behöver hon hjälp att bearbeta den och komma framåt.
    Jag vet inte hur hon tänker, men var skilsmässan lugn och sansad och inte fullt krig, och du inte presenterat någon partner för henne ännu, så kanske hon hoppas på att ni blir ihop igen.

Pappan kan ju ha gjort fel när han introducerat sina nya partners. Det är möjligt att han trängt ihop dem för att få en helyllefamilj.
    Vilket går helt emot min åsikt om hur man ska agera när man låter partner och barn träffas. Jag är emot att använda ord som styv/bonusförälder, eftersom man inte är förälder åt barnet. Man är en fristående person med ett liv som man lever även när barnet är där. Föräldern och barnet har också sitt liv och rutiner som dom kan fortsätta med. Man behöver inte leka familj.

• Ess

Tre förhållanden på två år, tycker inte jag är speciellt mycket. Även att träffa barnen efter 2-3 månader låter normalt.

• Ess
    Brumma skrev 2015-10-31 23:36:59 följande:
    Jag har missat att pappan skall åka ensam med dottern.

Var skrev TS det?
    Undrar hur dom löser det. De måste ju ha bokat stuga för x antal personer, och dessutom så ser väl hennes barn fram emot att åka..............

Jag förstår inte varför det ska blåsas upp till något så enormt stort att träffa förälderns partner. 
  • Ess
    Anonym (Karin) skrev 2015-11-01 18:30:32 följande:
    För ess betyder mannens barn ingenting utan det är bara hennes ungar som betyder nått. Så lyssna inte på människan.
    Men då platsat jag bra här i tråden, för här flödar egona över. Dessutom så är det hur många som helst som anser att ts egna barn är det som ska styra helt i ensamt majestät.
  • Ess
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-11-02 01:17:39 följande:

Vad skönt att det inte är bara jag som ser inläggen med brist på empati.

Och klart Essets råd här färgas av att hon själv verkar vara styvmor av den elakaste sorten.

Hans barn ska tryckas till, ingen empati ska visas dem och allt är ex-fruns fel.

Larvigt.

Här har jag lyssnat mest på dem som varit vuxna med erfarenheter av samma situation som barn. De säger i princip samma sak allihopa.

Någon styvmor har jag aldrig varit och kommer aldrig heller att bli, att leka familj ligger inte för mig.
    Men om du läser det du själv skrivit så har du exakt samma åsikt som jag. Det är du själv och DITT barn som räknas.
    Hennes barn får hoppas att ditt ex inte är lika egoistisk som du och jag, utan att dom får sin utlovade skidresa.

Eftersom du drar in makens ex, så finns det mycket att säga om henne. Men hon uppfostrade sina barn till normalt folkvett, dvs att kunna ta i hand och hälsa och presentera sig, oavsett om det gällde en ny partner eller annan person.
    Vilket jag fram tills nu trodde var ett helt normalt förhållningssätt...........
Svar på tråden Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.