• Gung Ho

Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.

Anonym (Y) skrev 2015-10-31 08:07:41 följande:
    Nu känns det ännu tydligare att du lägger in dina egna känslor i detta o på dottern. Det är din besvikelse o dina sårade känslor som får tillfälle att komma fram nu.

Om han nu är en så kass person, är det då inte en fördel för er dotter att få in fler vuxna i sitt liv?

Barn mår dåligt i en skilsmässa, hur man än gör. De sörjer och de får en ändrad bild. Detta blir inte värre för att föräldrarna efter flera år går vidare. Tvärtom är det snarare till hjälp för barnet om denna fastnat i utvecklingen som din dotter verkar ha gjort. Ditt sätt håller henne kvar i limbo. Att du ska hållanupp en fasad att ingen av er träffar nya partners är så väldigt märklig, och hålla den tills hon flyttar hemifrån är absurd. Varför inte låta henne få se härliga relationer istället? Hon har bara sett er, där du var kär i en annan? Hon lär få en knasig bild av hur kärleksrelationer är.
    Detta var nog bland det dummaste jag hört!

Självklart kan man ha olika idéer om hur länge man skall vänta med att introducera en ny, det finns inget självklart rätt eller fel. Däremot måste man anpassa sig efter situationen. Vill dottern inte träffa den nya måste ju pappan respektera detta.

Det är inte som att gå över till grannen för en kopp kaffe, det är tredje potentiella bonusmamman på relativt kort tid!

Jag introducerade själv min nya tjej väldigt fort till min son, och vi flyttade även ihop efter bara ett halvår. Med facit i handen kanske för fort och det resulterade i en del gränsdragningsreaktioner speciellt mot hennes dotter. Å andra sidan är jag bra på att prata om känslor och jag och min son lotsade oss igenom den snabba förändringen. Drygt två år senare är vi nygifta och min son och min bonusdotter är som syskon.

Det sagt menar jag att snabb förändring kan vara jobbigt för barn men hur påverkas mkt av hur föräldrarna agerar och har förmågan att göra sina barn trygga i förändringen, vilket TS ex definitivt inte verkar kunna! Hade dottern känt att hon kom först hos sin pappa, att de tillsammans skulle ha en framtid och ett liv med en ny familj (till skillnad mot 'kom och träffa min nya!') skulle hon kanske vara mer positiv..
  • Gung Ho
    Anonym (H) skrev 2015-10-31 08:51:49 följande:

Jag tycker att det här är himla svårt. Jag tycker definitivt inte att det är rätt plats eller situation att introducera ytterligare en flickvän under en skidsemester, som dessutom var tänkt för endast dottern och pappan om jag förstår det rätt?

Jag kan förstå flickans känslor, speciellt när det är tredje relationen på ganska kort tid.

Mitt ex är inne på sin tredje sambo på nästan lika många år och vår dotter har tagit det bra, tills nu. Det ligger en hel del andra situationer bakom det faktum att hon verkar slå bakut nu. En tidigare frånvarande pappa, många separationer, nya syskon etc. Hon verkar inte vara trygg hemma hos dem och beter sig väldigt annorlunda där än vad hon gör här hemma.

Hennes bonusmamma är en grymt bra tjej och jag försöker hjälpa dem så gott jag kan. Jag har ensam vårdnad om dottern så de hör med mig innan de tar kontakt med diverse utomstående personer (även om de kanske inte måste prata med mig om det). Jag vill att det ska fungera hemma hos dom också men jag kan inte klandra dottern för hennes känslor. Det ansvaret får faktiskt hennes pappa ta. Jag är iaf glad över att han har träffat en bra tjej och jag hoppas för allas skull att hon stannar kvar och att vår dotter kan få en bra relation till dom båda.

Det är inte lätt för mig att veta att dottern har bekymmer med det här men jag hoppas att det kommer att ändras. Och att mitt ex och hans sambo hittar ett sätt för att få det att fungera med dottern hos dem och jag står bakom dem till 100% Det viktigast är att vår dotter mår bra och har en bra relation med sin pappa också.

Jag hoppas att det slutar bra för er dotter och att denna tjej är där för att stanna.

Bra att du är öppen med att det är en bra tjej vilket är en trygghet för din dotter (om pappans val känns osäkra och lite vingliga).

Mitt ex motarbetade oss inte aktivt men var väldigt avståndstagande och ignorerade min nya vilket sonen ju märkte och hamnade i en lojalitetskonflikt där han kände att han inte 'fick' gilla min nya eller hennes dotter. Det gjorde processen långsammare, och det försvann inte helt förrän i början av det här året då exet verkar ha släppt ryggsäcken hon bar med sig..
  • Gung Ho
    Brumma skrev 2015-10-31 09:25:47 följande:
    Är inte riktugt säker på VAD i inlägget som var det dummaste du hört?

Att det är bra för barn att se att föräldrarna kan vara lyckliga i en relation?

När jag läser inlägget su svarade på och ditt svar får jag inte ihop det - känns som om du svarade på ngt annat än vad som står?
    Att personen säger sig veta vad TS gör utan att ha en aning.. Att en moders oro för dottern pga en påtvingad närvaro med pappans (tredje) nya, plötsligt är TS fel och att TS anklagas för att vilja skapa en fasad. Allt detta är bara spekulationer.
  • Gung Ho
    Anonym (Karin) skrev 2015-11-01 18:30:32 följande:
    För ess betyder mannens barn ingenting utan det är bara hennes ungar som betyder nått. Så lyssna inte på människan.
    Man ska nog därför läsa hennes svar EXAKT som fan läser Bibeln, eller iaf vara medveten att man får cyniska och egoistiska glasögon på sig...
  • Gung Ho
    Anonym (a) skrev 2015-11-01 17:12:53 följande:
    Vad menar du med dubbelmoral? Vad har Ess relationer med Ess råd till Ts att göra?
    Har man följt med här på FL ett tag blir man medveten att inläggen är skrivna utan mer än mikroskopisk empati.. Kan vara värt att ta med i vågskålen då man väger värdet på eventuella råd och åsikter.
Svar på tråden Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.