Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.
Om han nu är en så kass person, är det då inte en fördel för er dotter att få in fler vuxna i sitt liv?
Barn mår dåligt i en skilsmässa, hur man än gör. De sörjer och de får en ändrad bild. Detta blir inte värre för att föräldrarna efter flera år går vidare. Tvärtom är det snarare till hjälp för barnet om denna fastnat i utvecklingen som din dotter verkar ha gjort. Ditt sätt håller henne kvar i limbo. Att du ska hållanupp en fasad att ingen av er träffar nya partners är så väldigt märklig, och hålla den tills hon flyttar hemifrån är absurd. Varför inte låta henne få se härliga relationer istället? Hon har bara sett er, där du var kär i en annan? Hon lär få en knasig bild av hur kärleksrelationer är.
Självklart kan man ha olika idéer om hur länge man skall vänta med att introducera en ny, det finns inget självklart rätt eller fel. Däremot måste man anpassa sig efter situationen. Vill dottern inte träffa den nya måste ju pappan respektera detta.
Det är inte som att gå över till grannen för en kopp kaffe, det är tredje potentiella bonusmamman på relativt kort tid!
Jag introducerade själv min nya tjej väldigt fort till min son, och vi flyttade även ihop efter bara ett halvår. Med facit i handen kanske för fort och det resulterade i en del gränsdragningsreaktioner speciellt mot hennes dotter. Å andra sidan är jag bra på att prata om känslor och jag och min son lotsade oss igenom den snabba förändringen. Drygt två år senare är vi nygifta och min son och min bonusdotter är som syskon.
Det sagt menar jag att snabb förändring kan vara jobbigt för barn men hur påverkas mkt av hur föräldrarna agerar och har förmågan att göra sina barn trygga i förändringen, vilket TS ex definitivt inte verkar kunna! Hade dottern känt att hon kom först hos sin pappa, att de tillsammans skulle ha en framtid och ett liv med en ny familj (till skillnad mot 'kom och träffa min nya!') skulle hon kanske vara mer positiv..