• DVQ

Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.

sextiotalist skrev 2015-10-30 08:31:05 följande:

Hade det varit ren "nej, jag vill inte" då hade jag nog sagt till att det är inte din sak att bestämma än.

Så gjorde min pappa och idag när både jag och mitt syskon är vuxna träffar vi i princip aldrig pappa och hans fru. Mitt syskon har brutit med dem, jag träffar pappa någon enstaka gång utan frun.

Jag antar att du kan tvinga ett barn att träffa din nya men du kan aldrig tvunga dig till en bra relation med ditt barn.
  • DVQ
    Anonym (qwerty) skrev 2015-10-30 10:56:21 följande:

Bröt du med din pappa för att han skaffade en ny livskamrat? Eller kan det möjligtvis ligga andra saker bakom?

Nej, jag bröt inte med min pappa för att han träffat en ny livskamrat, vilket framgick i mitt inlägg.

Mitt syskon gjorde det för att han vägrade respektera oss. Precis som många i den här tråden verkar ha svårt att respektera sina barn. För att han ville släpa med en ledsen 4-åring att tillbringa helgen med honom och hans nya några veckor efter att vi fått reda på att våra föräldrar skulle skiljas. För att han dök upp med sin nya tjej i släptåg till möten där han uttryckligen lovat att vi skulle träffas ensamma.

Att hans "nya livskamrat" påminner om Glenn Close i Farlig förbindelse har väl inte underlättat kontakten genom åren. Men i huvudsak är det vår pappa vi är besvikna på.
  • DVQ
    sextiotalist skrev 2015-10-30 10:59:55 följande:

Vad är det med er? Skulle era föräldrars liv stanna upp eller har ni noll tolerans för att föräldar är mänskliga (dvs kan göra lite fel).

Alltså, jag kan köpa att man bryter med en förälder som behandlar en illa, som beter sig direkt illa, men jag har lite svårt att förstå "min pappa introducerade den nya på ett sätt som jag inte gillar och var bekväm med, därför bröt jag"Kan vara intressant. Min sambo hade förvisso varit tillsammans i  nästan ett halvår när jag träffade hans barn första gången, men de visste knappt vem jag var då och det fungerade utmärkt .

Ja, det kan du ju tycka vad du vill om. Vi är uppenbarligen flera som har liknande erfarenheter.

Ett brustet förtroende är ett brustet förtroende. Det är inget som den ena parten kan debattera sig fram till att den andra parten borde känna annorlunda inför, hur mycket de än skulle vilja.

Sanningen är den att oavsett hur ologiskt du tycker vi agerar så har vuxna människor rätt att välja och välja bort umgänge.
  • DVQ
    sextiotalist skrev 2015-10-30 11:15:28 följande:

Jag har väldigt svårt att se en liknelse mellan en 4-åring som precis upplevt sina föräldras separation och kastas in i något nytt, mot en 11-åring,vars föräldrar varit separerade väldigt länge och dessutom vet om att pappan träffat en ny.

Jag upprepar qwertys fråga, hur länge ska det vara en karens?

Det finns väl ingen officiell karenstid, men varför inte låta det ta den tid det tar? Varför tvinga med en helt ny familj på skidresa? Skulle du själv vilja åka på semester och kanske dela rum med vilt främmande personer, utan möjlighet att ta dig ur situationen?
  • DVQ
    Brumma skrev 2015-10-30 11:59:33 följande:

En an de saker de faktiskt INTE borde få välja är umgönge och boende.

Lägger du sådant ansvar på ett barns axlar är det ju på gränsen till misshandel..

Ungdomar över 12 år har mycket stort inflytande över just boende. Ts dotter gränsar till den åldern. I så fall tillämpar väl svensk lagstiftning misshandel också.
  • DVQ
    Brumma skrev 2015-10-30 12:15:03 följande:
    Nej. Barn får inte bestämma mer bara för att de fyllt tolv.

I lagstiftningen står det att föräldrarna skall bestämma sådant. Inte barnen. Däremot skall barnen lyssnas på och hänsyn skall tas efter barbent mognadsgrad och OM barnets vilja ligger i barnets nästa.

Det innebär inte att det per automatik betyder att barnet skall bestämma eller att barnets önskan är liktydigt med barnets bästa.
    Ok. Just bestämmelsen 12 år hade visst tagits bort för ett par år sedan. Däremot gäller fortfarande att barn får mer och mer att säga till om ju äldre de blir. Läs t ex här: lawline.se/answers/11641

Ett urklipp för de som är för lata för att läsa allt: "Av praxis går dock att utläsa att om ditt barn är i den åldern och har normal mognad för sin ålder och uttrycker en klar vilja, att hon vill att du ska ha vårdnaden över henne, kommer detta vid en rättslig bedömning att tillmätas stor betydelse"

Jag upprepar: Domstolar tillmäter äldre barns vilja "stor betydelse". 
  • DVQ
    Brumma skrev 2015-10-30 12:55:44 följande:

Bestämmelsen om 12 år har faktiskt aldrig funnits.

Ja. Jag vet att barnen skall lyssnas på efter barnets mognadsgrad. Vilket jag faktiskt skrev i inget du besvarade.

Men fortfarande är att lyssnas på inte samma sak som att det är barnets bästa. Om barnets vilja är ungefär samma som barnets bästa så går oftast rätten på det. Är det inte det så går man oftast på barnets bästa istället.

Att knappt träffa sin ena förälder är sällan att anses som barnets bästa OM det inte även finns andra orsaker än "jag vill inte"..

Det står inte "lyssnas på". Det står "tillmätas stor betydelse".
  • DVQ
    Brumma skrev 2015-10-30 13:07:04 följande:

Så vi går från att ha en diskussion till att märka ordval?

Fortfarande - det måste även vara förenligt med barnets bästa.

Ja, det var ju inte jag som gick i polemik mot mitt eget ordval från första början.

Det du verkar ha svårt att greppa är att ju äldre ett barn blir, desto mer anses de kunna avgöra vad som är deras eget bästa.

Om en 12-åring vill bo hos en uppenbart olämplig vårdnadshavare kommer man gå efter principen "barnets bästa" och gå emot det. Om en 12-åring har två utåt sett lika lämpliga föräldrar, men vill bo hos den ena, kommer det tillmätas stor betydelse i en juridisk tvist. Hade det rört sig om en treåring hade rätten kanske resonerat annorlunda med hänvisning till att det är för barnets bästa att ha bra kontakt med båda föräldrarna.
  • DVQ
    Brumma skrev 2015-10-30 13:25:52 följande:
    Nejdå. Har inga problem med att greppa det. Har inte heller skrivit ngt som talar emot det.
    Med tanke på att du för några inlägg sedan jämställde att låta äldre barn ha stort inflytande över sitt boende med barnmisshandel kunde man lätt få en annan uppfattning. 

Men skönt att du inte har några problem med att greppa det då. 
  • DVQ
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-10-30 13:47:00 följande:

Ja, jag gick in bl.a. Och tyckte till när han skulle resa till NY med dottern för att han skulle springa maran. Vem sitter barnvakt 6-7 timmar då? -frågade jag. Till svar fick jag att han lägger ut det på nätet och söker någon som kan vara barnvakt åt en då 7-årig flicka.. Dvs nån helt okänd som hör av sig på nätet. Det tyckte jag var en dålig idé.

Jag börjar mer och mer förstå varför du "lägger dig i" pappans barnafostran. 
  • DVQ
    Brumma skrev 2015-10-30 14:03:33 följande:
    Nej. Jag jämförde inte stort inflytande med barnmisshandel. Jag skrev att det snuddar till barn misshandel att lägga ett sådant ansvar på ett barns axlar.

Inte samma sak.
    Men det är väl ingen här som hävdat att barn ska få "bestämma fritt" vart de ska bo. 
  • DVQ
    Brumma skrev 2015-10-30 14:18:53 följande:
    Jo. TS.
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-10-30 11:14:27 följande:

Snälla @sextiotalist! Vuxna kan välja! Barn kan välja! Ingen har rätt att tvinga på någon människa något de inte vill. Du verkar ha osunt förhållningssätt till barn och människor i din omgivning.

Dottern är så stor att hon kan välja var hon vill bo. Det kan bli så att hon väljer bort att bo med dem. Till mig är hon alltid välkommen.

Den tryggheten ska ett barn ha.

Hon tvingar inte sin pappa att lämna sin nya. Han kan och får inte tvinga henne att bo med dem.

När den dagen kommer, ska hon känn min uppmuntrn att umgås och bo hos pappa. Men jag kommer inte överge henne. Mitt hem är öppet och hon får sätta sig själv i fokus - välja det som passar henne bäst:

Och hur var det nu igen? Tar domstolar stor hänsyn till vart en 11-12-åring vill bo (så länge det rör sig om någorlunda lämpliga vårdnadshavare) eller gör de inte det?

Har en 11-12-åring rätt till stort inflytande över hur umgänget med föräldrarna och deras eventuella nya partners ska utformas, eller har de inte det?  
  • DVQ
    Brumma skrev 2015-10-30 14:26:18 följande:
    Fortfarande - de tar hänsyn till det om det även är barnets bästa. Precis som jag skrev tidigare.
    Och hur var det nu igen, anses ett 11-12-årigt barn i stor utsträckning själv kunna bestämma över sitt eget bästa när utgångsläget är att barnet vill bo hos en lämplig vårdnadshavare eller anses det inte vara så? 

Exakt var har ts fel i sina resonemang? Exakt vad tror du en domstol skulle slå ner på och anse inte var till barnets bästa i ts dotters fall?  Om vi utgår från att ts beskrivning stämmer någorlunda överens med verkligheten? 
  • DVQ
    Anonym (qwerty) skrev 2015-10-30 17:03:08 följande:

Det känns som att du är en orolig och lätt kontrollerande förälder/ex fru. Försök slappna av och oroa dig inte för sånt som inte hänt än och sånt som inte tillhör dig.

Ditt barn har ett liv hos dig och ett annat hos pappan.

Ja, och i livet hos pappan ingår bland annat att bli utauktionerad på nätet till okända barnvakter i New York.

Ok, att ts kanske ligger något mer åt det kontrollerande hållet. Men är det verkligen bara jag som tycker att pappan verkar mer än lovligt naiv och egoistisk.

Varför måste man utgå från att det är ts det är störst fel på? Det KAN ju vara så att dotterns reaktion kommer sig av att hon inte känner sig trygg med pappan av goda skäl. Eller av att hon lackat på att bli intoducerad för tre bonusmammor på lika många år.
  • DVQ
    Anonym (Y) skrev 2015-10-30 18:53:47 följande:

[quote=75940448][quote-nick]Tonårsmorsan skrev 2015-10-30 18:05:54 följande:[/quote-nick]

Självklart inte men om man bara träffar sitt barn varannan vecka behöver man ju inte dra in sin nya kärlek just dessa veckor. Trist och knasigt att alla frånskilda försöker leka kärnfamilj med sina nya mer eller mindre tillfälliga kärlekskontakter. Man kan ha ett jättebra kärleksliv med någon man är särbo med och hålla sina barn utanför.

[/

Fast det är ju märkligt att lev så under en lång tid. Att dölja sin relation. Att ljuga om vad man gör, att hitta på lögner om nu barnet vill komma hem fast det inte är ens vecka osv.

Man behöver ju inte ljuga för sina barn. Det räcker väl med att konstatera att "när du är hos pappa träffar jag Lasse". Om det är ett litet barn skulle jag beskriva Lasse som en kompis, om det är ett större barn skulle jag säga rätt upp och ned att det var min dejt som barnet kommer att få träffa så småningom.
Svar på tråden Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.