Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.
Vilken svår situation. Det är flera olika intressen som ska tillvaratas här. Pappan måste få möjlighet att träffa vem han vill och skapa sig ett nytt liv, att på sikt exempelvis bo med en annan person och dennes eventuella barn. Dock förstår jag från dotterns perspektiv vilket svek det kan kännas som. Om de har inbokat en skidresa, bara pappa och dottern, och sen säger han senare att några andra ska följa med, nää jag tror hon ville ha sin pappa för sig själv då. Dock har hon ingen rätt att styra och ställa för mycket. Vill pappa flytta ihop med någon så måste han få göra det. Vill pappa resa med sin familj (den nya + dottern) så måste han få vilja det. Sen har ju dottern rätt att exempelvis säga att hon inte vill åka tillsammans med dem, såklart. Jag tycker det låter som han tänker mycket på sig själv och dottern känner sig åsidosatt. Kanske förståeligt om han träffat flera andra kvinnor efter dig. Dock förstod jag inte riktigt om dottern hade hunnit träffa de andra kvinnorna eller inte?
Har du träffat nya som du introducerat för henne? Eller är detta den första "seriösa" partnern till någon av er föräldrar som hon får träffa? Det är ju ett stort steg isåfall, att se sina föräldrar gå vidare. Jag vet inte om hon sörjer just separationen mellan er fortfarande, kanske gör hon det och då kanske hon skulle behöva någon samtalskontakt, men annars är det väl bara det att det är en stor omställning i hennes liv. Samtidigt som hon är i den fasen i livet där mycket händer på annat håll, med kroppen och i skolan och sånt. Mycket på samma gång liksom.
Dottern får inte diktera villkoren för hur ni föräldrar ska leva era liv, men pappan måste visa respekt för henne och det är väl kanske det hon saknar just nu när pappa har fullt upp med sin nya?