• Förväntanstid

Läser du för ditt barn varje dag?

Jag vill veta hur ni andra föräldrar gör/resonerar kring kontinuerligt läsande.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Läser du för ditt barn varje dag?
  • solros68

Ja, vi läser för vår son varje dag. Men det varierar vem av oss som gör det.

• Anonym (älskar Astrid Lindgren)

Vi läser alltid vid läggning och ungefär varannan dag även på eftermiddagen och nån gång i veckan även på morgonen om jag orkar.

Jag är ganska restriktiv med tv/skärmtid. Som idag blir det ingen mer tv för 4 åringen 'valde' att se på tv i morse, då blir det säkert en extra saga i kväll istället.

• AnnaZL

Läste varje dag i den åldern. Nu vid 13 läser vi fortfarande ofta, men inte varje dag. Turas också om att läsa, barnet och jag. Han är inte så road av läsning själv, så vi gör det för att öva upp förmågan, krävs mer och mer i skolan.

• Alexi

Ja vi läser för barnen varje kväll vid läggning. De är snart 5 och 7 år. Vi lägger varsitt barn varannan kväll.

Förutom att det är mysigt så visar ju alla studier hur viktigt det är med att fortsätta läsa högt för dem länge, så viktigt för läsförståelse, ordförråd mm.

• sextiotalist

Nej, jag läser inte för min 18-åring Flört
    Vi slutade ganska tidigt med det, dels för att han var rätt ointresserad och i kombination att jag avskyr att läsa högt, så blev det inte mycket.
    Men, vi pratade mycket när det var läggdags och tack vare alla våra samtal, så fick han tidigt ett väldigt bra ordförråd nu på gymnasiet så tangerar han till A i svenska.

• Förväntanstid
    AnnaZL skrev 2015-10-29 11:18:54 följande:

Läste varje dag i den åldern. Nu vid 13 läser vi fortfarande ofta, men inte varje dag. Turas också om att läsa, barnet och jag. Han är inte så road av läsning själv, så vi gör det för att öva upp förmågan, krävs mer och mer i skolan.

Insåg att jag kanske borde skrivit 7+. Självklart slutar man inte bara plötsligt för att barnet fyllt 11 :). Själv hoppas jag kunna börja läsa saker med dem som intresserar även mig själv när barnen kommer upp i mellanstadieåldern, även om det knappast blir dagligen.
  • Voodoodoll

Jag läser i princip varje dag för min 2-åring. Vi läser alla dagar förutom de dagar hon svarar nej när jag frågar om vi ska läsa en stund.

• tulip79

Ja, just nu är faktaböcker om dinosaurier (för äldre barn) favoriten för 4-åringen o han hämtar en av dem så fort vi kommer hem från dagis!

• Tow2Mater

Nej, oftast inte. 7 åringen ska läsa själv. Men visst blir det nåt kapitel ur Barnens Bibel ibland.

• Anonym (klockan går)

Jag läser ibland för den lille och berättar en saga varje kväll utom på helgerna för 9 åringen. Samma saga sen han var fem. Men nya händelser. Hä gäller o ha fantasii

Svar på tråden Läser du för ditt barn varje dag?