Läser du för ditt barn varje dag?
Jag vill veta hur ni andra föräldrar gör/resonerar kring kontinuerligt läsande.
Jag vill veta hur ni andra föräldrar gör/resonerar kring kontinuerligt läsande.
Jag läser varje kväll vid läggning för min 9-åring!
Vi har en 4-åring. Det går upp och ner hur mycket vi läser. Hans intresse och vad vi gör på kvällen. Ibland somnar han i bilen och blir buren till sängen och ibland väljer han ett tv-program.
Nej, sen vi skaffade storytel och sonen (9 år) dessutom började läsa själv har högläsningen funkat riktigt dåligt här hemma. Han tar sig just nu igenom ett par, tre böcker i veckan på egen hand och älskar att kunna lyssna/läsa när han vill och inte bara vid läggdags, och jag tycker ärligt talat det är sååå skönt att slippa läsningen. Men det blir ju inte alls lika nyttigt på det här sättet eftersom vi inte kan prata om handlingen mellan varje kapitel. Vi får skärpa oss, helt enkelt.
Läser varje dag för min 4månaders bebis, vi sjunger också varje dag. Hon är mycket road och avslappnad och brukar läsa/sjunga med mig i sitt jollrande. Mycket mysigt!
Dottern är 3,5, och vi läser både när hon kommer hem från förskolan och innan hon ska sova
Jag läser inte varje dag då jag inte orkar helt enkelt. Pratar gör man ju men att läsa varje kväll .. nope! Tycker att barn redan tar för mycket av ens tid så 4 dagar i veckan är kvällen dedikerad till mig och min sambo, därför har vi också kunnat ha ett så pass bra sexliv och orkar med att göra alla andra roliga saker med barnen resten av dagarna och helgerna, Tycker absolut att man ska läsa för barnen men tycker inte det ska vara någon "regel" som man nödvändigtvis måste följa, tycker att man ska lägga hälften på barnen och hälften på sin partner relation på kvällarna.
Bli sura ni om ni vill, men vet att det gör att man till slut inte lessnar på varandra och har mer tålamod och mer kul med barnen!
Jag läser inte varje dag då jag inte orkar helt enkelt. Pratar gör man ju men att läsa varje kväll .. nope! Tycker att barn redan tar för mycket av ens tid så 4 dagar i veckan är kvällen dedikerad till mig och min sambo, därför har vi också kunnat ha ett så pass bra sexliv och orkar med att göra alla andra roliga saker med barnen resten av dagarna och helgerna, Tycker absolut att man ska läsa för barnen men tycker inte det ska vara någon "regel" som man nödvändigtvis måste följa, tycker att man ska lägga hälften på barnen och hälften på sin partner relation på kvällarna.
Bli sura ni om ni vill, men vet att det gör att man till slut inte lessnar på varandra och har mer tålamod och mer kul med barnen!
Absolut! Snart 15 månader är hon. Hon älskar böcker.
Vi har en 5-åring och vi läser för honom varje dag. Alltid på kvällen innan han lägger sig och på helgerna kan det också bli på dagen ibland. Vi har läst för honom varje dag sen har var 3 månader. Både han och vi älskar de stunderna, och han har ett otroligt välutvecklat språk och rikt ordförråd för sin ålder.
Nej, hon har inte varit intresserad av det sedan hon började läsa själv. Och jag tycker inte det är så roligt att läsa högt så jag tjatar. När hon var mindre läste vi däremot mycket.