Helen777 skrev 2018-08-28 14:27:37 följande:
Hej,
jag vet inte längre hur jag ska bemöta min tonåring.
Hon hatar mig säger hon och vill bli lämnad ifred. Så har det varit sedan ca en månad sedan, men det har nog trappats upp lite innan också. Lämna ifred gäller konstant dygnet runt och det går aldrig att prata längre än 5 minuter innan hon börjar be mig att gå, all kommunikation är fylld med irritation från hennes sida. Sedan några månader behöver hon dessutom äta en medicin som har vissa biverkningar, sannolikt är hon extra trött och aggressiv på grund av medicinen. Sättet att minska biverkningarna är att hon sover, äter och lever sunt, har sjukhuspersonalen sagt. Hon gör det motsatta när jag ser på. Till exempel så äter hon inte med oss, ibland kan hon sitta med men vägrar äta maten, oftast vägrar hon komma ur sitt rum. Jag är inte säker på vad hon får i sig, mackor mest antagligen, men ibland äter hon inte frukost innan hon går till skolan och inte förrän långt in på eftermiddagen om hon är ledig och det har funnits dagar när hon efter att ha spelat två fotbollsmatcher häver ur sig att hon ätit en halv burk chokladglass och då är klockan 5 på eftermiddagen. För närvarande är hon förkyld och har ont i halsen men jag får såklart inte koka en kopp te eller erbjuda halstabletter. Jag blev rejält utskälld när jag föreslog att hon skulle stanna hemma från skolan om hon inte mår bra eller ville köra henne med bil för att underlätta. Jag är säker på att hon lider mycket mer av medicinernas biverkningar pga det här beteendet. Hon har också en sjukdom som det är väldigt svårt att ha en diskussion kring, jag är orolig för att vi missar något och hon inte berättar att hon mår dåligt ibland bara för att slippa ha med mig att göra.
Jag kan inte gissa varför hon är arg och hon kan/vill inte peka på något särskilt konkret utom att jag är irriterande och inte lämnar henne ifred. Jag har separerat nästan ett år sedan, hon tar det hårt har det visat sig långt senare och kort och koncist har det funnits exempel på saker hon hört från mitt ex på sistone som gjort henne ledsen och arg på mig men som har mjukt sagt varit en sanning med modifikation. Så det kanske finns något dolt som skulle försvinna om vi kunde prata om det. Mitt ex är duktig på att hitta fel hos folk men jag har aldrig oroat mig för vad mitt ex kan säga till henne om mig eftersom vi alltid varit tajta, direkt efter separationen ville hon inte ens bo med honom och jag tror det hade mer att göra med att hon saknade mig. Men nu vet jag inte längre, han kanske säger saker som orsakar detta eftersom det som sagt finns exempel. I vilket fall är hon alltså mycket fientligt inställd till mig, mår säkert dåligt men vägrar låta mig hjälpa och stötta henne med basala saker som näringsrik mat och omvårdnad. Hos mitt ex är det i och för sig ungefär samma sak nu, men någon gång har mitt ex erbjudit henne att komma till honom när hon velat slippa mig och en gång gjorde hon det också. Vad jag förstod så blev det ändå inte att de kunde ha ett vanligt samtal innan hon kom tillbaka.
Både hon och jag har träffat en kurator eftersom jag inte visste vad jag ska ta mig till och hon vägrade prata med mig. Kuratorn tyckte inte det fanns något att oroa sig för, min dotter hade mycket att hålla i men hade en adekvat inställning till problemen som kuratorn uttryckte det. Hon tyckte sammanfattningsvis att min dotter inte lär svälta ihjäl, men att hon troligen testar mig för hon vet att jag är orolig så kuratorns råd till mig var att låta henne vara ifred om hon vill det och inte kommentera hennes matvanor mm.
Jag har försökt ett tag nu utan förändring och blir tokig, finns det verkligen inget annat sätt? Det känns som att hon går längre nu eftersom hennes tidigare beteende inte längre producerar en reaktion hos mig. Jag kan absolut förstå att hon är mer fokuserad på sina kompisar än familj i den här åldern, så jag förväntar mig inte samma relation vi hade ett år sedan men jag ser ju att hon lider i onödan för att irritera mig (hon har också sagt det under någon av våra mer pratsamma stunder att hon ibland inte äter för att trotsa mig trots att hon varit hungrig) och jag har så svårt att leva med att det bästa är att vänta ut det. Min magkänsla säger att hon själv inte heller vill ha det så, såväl vad gäller hatandet som matbiten men vet inte hur vi får stopp på det. Hur ska jag få henne att berätta vad det är som gör henne så arg på mig? Eller åtminstone, hur får jag henne sluta provocera mig med saker som hon lider av? Ärligt talat så är hela biten med mitt ex också väldigt slitsamt men orkar inte spekulera eller ingå i det spelet, vill bara ha en bra relation till min dotter.
Tacksam för all hjälp!För det första. Ursäkta det sena svaret.
Ja, det första spontana jag tänker på när jag läser ditt inlägg är att det låter som en tjej som INTE mår bra och som är ledsen och besviken över något. Jag skulle gissa att hon är besviken på dig för att du och hennes pappa har separerat. Säkert också på honom. Kanske över hur separationen har gått till. Kanske för att hon kände sig förbisedd eller sviken under separationen eller efter. Jag vet inte bakgrundshistorien till vad som har hänt i din och exets relation och om det är något där som påverkar henne, men det låter ju så i allra högsta grad. Jag tror också att hennes ?problembeteenden? handlar om att hon gör ALLT för att försöka få uppmärksamhet och bekräftelse från dig. Hon saknar dig och vill att du ska finnas där och förstå. Men?. hon vet nog inte hur hon ska göra för att nå dig. Hon kanske också är för ?stolt? för att visa att det är vad hon vill.
Tonåringar har ofta väldigt hög integritet och behov av att känna att de klarar sig själva. Och samtidigt gör de ju inte det. En tonåring är nästan vuxen - men ändå fortfarande barn.
Och jag tänker att det första du måste göra är att gå in och sätta dig på hennes rum och prata med henne. Helt konkret börja ta plats i hennes liv. Du måste våga ta kontrollen över situationen och ta reda på varför hon mår som hon mår. Givetvis förstår jag att hon troligtvis kommer att protestera och bli arg, men du får inte låta det avskräcka dig. Sätt gränser och håll fast vid dem. Nu är gränsen nådd! Du är hennes mamma och du ser att hon inte mår bra och inte tar hand om sig själv på ett sunt sätt. Du älskar henne och vill att hon ska må bra och det är också ditt ansvar som förälder att se till att hon mår bra.
Så det jag tänker är att det är dags att du återtar kontrollen och får insyn i din dotters liv. Våga ställa krav, våga ställa ultimatum och våga stå fast även när hon blir arg. T.ex. att bestämma att dörren till hennes rum ska stå på glänt och att du kan komma in ibland och kolla till så att allt är okej. Det ska hon kunna acceptera. Samt att äta vid gemensamma måltider. Att hon berättar var hon befinner sig och håller kontakt med dig när hon är borta, etc. Välj dina strider och gå inte in och bråka om detaljer, men försök på sikt att få henne att respektera mer gränser. Att du får veta var hon håller hus, att hon passar tider om kvällarna, deltar vid måltider och låter dig få hålla koll på hennes mående är bra och fullt rimliga gränssättningar.
Jag förstår att det kan kännas svårt och jobbigt, som att man ?tränger sig på? och inte respekterar sin tonårings vilja. Men sanningen är ju tvärt om. Det är för hennes eget bästa - just för att du älskar och respekterar henne - som du måste få insyn i hennes liv och återta kontrollen över er relation. Hon kommer att förstå det när ilskan lägger sig. (Vilket den kanske inte gör förrän om flera månader eller år!)
Hon kommer inte sluta trotsa förrän korten är på bordet och ni har kunnat prata ut. Kanske inte då heller. Men du får ge det tid.
Jag tror alltså inte på kuratorns råd att bara låta henne vara. Tvärt om. Stör. Finns där. ?Lägg näsan i blöt?. Prata med henne och envisas med att vara delaktig hennes liv. Återta kontrollen över er relation. Hon är din dotter och ditt ansvar och när en metod inte fungerar så får man testa nästa! :)
Och jag tror ju att hon innerst inne behöver och VILL att du ska störa. Banka på. Finnas där. Ge henne uppmärksamhet. Därför ger jag dig det rådet! (Och det innebär inte att du ska tjata och gnata och bråka om alla möjliga detaljer i hennes liv utan helt enkelt att du bara ska få bli en viktig del av hennes liv igen.)
Lycka till och återkom gärna och berätta hur det går!