• Regnbågsdröm

Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016

I övrigt är det bara folsyra och vitamin B12 jag fått ordinerat

• Regnbågsdröm
    Amie77 skrev 2015-12-28 09:33:50 följande:
    Jag har dock inte hört om B12... Hur mycket ska du ta? Ser att de Kvinna-vitaminer jag beställt innehåller 80% av RDI, 3,5µg.
    1 mg är det. Ordinerat från första mensdag i den cykeln då man börjar processen. Men då vi gjort ett försök innan skulle jag ändå fortsätta på både b12 och folsyra, så har gått på de dagligen jättelänge.
  • Regnbågsdröm
    KaosArt skrev 2015-12-31 11:08:09 följande:
    Okej, vad synd att inget klarade sig. Men nu kanske de vet bättre hur din kropp svarar på allt och kan anpassa bättre. Så kan de kanske justera allt så ni kan få fler ägg. Men jag vet ju inte hur allt det där fungerar än. Jag känner verkligen igen känslan där du beskriver besvikelse på din kropp. Jag känner också så, att kroppen inte kan klara av en av de mest naturliga sakerna i världen. 

Jag visste inte att det fanns något som heter läkemedelsförmån, fungerar det som högkostnadsskydd för sjukvård? Så man betalat upp till 2200, sedan gratis, det var ju bra ändå, om man tänker att de ändå kan ta några försök.
    Ja alltså, du får ju frikort på Apoteket. Enkelt förklarat Annars hade man ju varit totalpank. Menopuren jag tar nu (eller börjar ikväll) kostar över 3000 annars. Så en jäkla tur att man bara kan gå in och hämta nu
  • Regnbågsdröm
    Adalia84 skrev 2016-01-03 11:16:17 följande:

Har sprayat men Synarela nu i några dagar. Någon mer som kör med den? Biverkningar? Jag har lite huvudvärk till och från men absolut överkomligt än så länge!

Jag har tagit synarela i två omgångar. Håller på med andra försöket nu. Värmesvallningar är den biverkning jag märkt av mest, båda gångerna. Svettats som fan till och från. Sen huvudvärk då. Annat har jag inte haft, men brukar vara olika från person till person. Lycka till
  • Regnbågsdröm
    Adalia84 skrev 2016-01-03 19:44:03 följande:

Har oxå känt lite vallningar men inte farligt. Tur att det e kallt ute:). Hur länge har du sprayat? Var går ni någonstans? Vi kör Uppsala och äggplock vecka 4 är det sagt! Lycka till du oxå!

Ja, var värre i somras vid vårt första försök, då var det liksom varmt vissa dagar också.. Så svallningar på det, haha. Hemskt

Har sprayat rätt länge.. Har gått ner från 3 ggr per dag till 2 när jag började på sprutorna på nyårsafton. Sprutat 4 dagar nu. Är det ert första försök nu? Vilka sprutor ska du ta?
    Vi går på RMC i Malmö och har planerat plock vecka 2. Så lite före er. Men kul att följas åt
  • Regnbågsdröm
    Adalia84 skrev 2016-01-03 21:39:42 följande:

Hehe kan tänka mig det! Jag har gjort en ivf tidigare vilket resulterade i dottern så nu blir det första syskonförsöket! Körde Gonal F förra gången så ska ta samma nu men en högre dos. Dock sprayar man bara 2 ggr per dag redan från början och slutar med sprayen vid sprutstart från Uppsala. Förra gången gjorde jag som du beskrev.. Lite konstigt men får väl lita på att dom kan sin sak!

Vilka sprutor har du?

Fint att höra att ni har en dotter! Hoppas hon snart kan få sitt syskon

Låter himla märkligt att de ändrat från förra gången med hur man tar sprayen och sprutorna? Alltså att ni slutar med spray i samband med sprutorna. Aldrig hört. Men som du säger, man får lite på dem. Klart de vet vad de sysslar med liksom! Men så knepigt när det funkar olika beroende på vart man går.

Vi tog gonal förra gången. Fick höja upp så in åt helvete, började på 250, men var uppe på 450 de sista dagarna.. Sprutade 12 dagar då.
    Nu tar vi istället menopur och började på 450. Så hoppas det går bättre. Dock är den sprutan så jävla mycket krångligare. Ska hålla på och blanda vätska och pulver själv och greja. Så jäkla jobbig i jämförelse..
  • Regnbågsdröm
    Popetot skrev 2016-01-04 13:49:45 följande:

Suck, väntar o väntar på en tid. Om tre veckor går vårdgarantin ut. Ringer kliniken, står i kö i 25 minuter. Kommer först i kö. Signaler går fram men sen kopplas jag bort. Ringer upp igen... Just nu är det många som ringer, försök senare :( Är så känslig just nu, när saker strular tänker jag att det är för att det inte är meningen att vi ska ha några barn. Telefontid slut om 12 minuter. Nya tag i morgon...

Men vårdgarantin? Gäller den verkligen i det här läget? Eller menar du typ att du måste fått något form av besked inom tre månader? Typ ett svar på att "väntetiden är si och så lång"? För det finns ju vissa landsting som har års väntetid på att få börja med IVF.

Oerhört frustrerande med telefontiderna dock. Känner igen det där. Hoppas du får svar snart och att det ordnar sig för dig!
  • Regnbågsdröm
    Popetot skrev 2016-01-04 16:12:46 följande:
    Inte? Så har jag förstått det på de brev jag fått efter att remiss blivit skickad. Är jag helt fel på det alltså? känner mig som världens dummaste nu :'(
    Alltså jag kan ha väldigt fel, så lita inte helt på mig. Men när vi skrev in oss (då skulle vi göra insemination trodde vi, men blev IVF sen då utredning visade få ägg hos mig) så var det första svaret vi fick att det skulle ta "4-5 månader" innan vi fick komma dit för första proverna. Sen efter alla prover och så, så fick vi vänta ytterligare någon månad innan första besöket på kliniken. Sen ytterligare två innan vi fick sätta igång. Så allt som allt från egenremissen vi skickade till första IVF-försökets start tog det nästan ett år. Så tycker det är konstigt om någon sagt att vårdgaranti ska gälla för att få sätta igång med IVF. Jag vet att Sthlmsklinikerna har betydligt längre väntetid också. Vi går i Malmö och där gick det fort i jämförelse.
  • Regnbågsdröm
    canada skrev 2016-01-04 16:16:32 följande:
    För oss gällde iaf vårdgarantin för ivf, vi fick till o med byta landsting.
    Vad menar du med byta landsting? Bytte ni från ert egna landsting menar du? I så fall bekostar ni det själva då antar jag? Kanske är annorlunda då.
  • Regnbågsdröm
    canada skrev 2016-01-04 18:46:46 följande:
    Vårdgarantin gäller från att tex vid första mötet där du då får en remiss till ivf och tills dess att ivf startar eller ev provtagning alternativ från provtagning tills dess att ivf startar, förväntas det ta längre än 90 dagar har man rätt att få gå till ex en privat vårdgivare, den finns även något som jag tror är relativ nytt och det är det fria vårdvalet vilket även innebär att man kan välja att gå utanför sitt egna landsting, om man nu är villig att köra/åka längre. Vi får vårt bekostat eftersom vårt landsting tillhandahåller 3 fria försök. Nu är jag ingen expert på om allt ovan är praxis men jag tro det, sen skall det tilläggas att jag har mejlat o ringt upprepade gånger för att få dem att skicka iväg remissen eftersom de på Sahlgrenska kan vara lite, ja det är ett lite för stort ställe o man blir behandlad som löpandebandsprincipen, om man säger så. Sen gäller att aktivt försöka ta reda på ens rättigheter o få någon att skicka vidare din remiss om vårdgarantin ej kan hållas, något jag fick lära mig efter att ha väntat 1 år på tid. Hoppas det löser sig o jag är ingen expert som sagt :)
    Okej, förstår inte riktigt hur du menar. Men det här gäller ändå inte mig nu. Jag svarade bara en annan person som undrade över vårdgaranti. Vi har redan bollen i rullning så att säga. Väntade dock mer än tre månader. Men men, struntsamma. Hoppas ni som väntar får komma igång så snart som möjligt!
Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016