• halfmoon

Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016

Hej alla!

Jag kanske hoppar in här lite tidigt men hoppas att det går bra ändå. Känner att jag kan behöva ventilera lite längs med vägen. :)

Vi väntar på att få vår remiss för ivf ivägskickad. Antingen skickas den nu innan jul eller så blir det i början av januari enligt läkaren. Jag ska lämna några kompletterande blodprover på cd 22 och sedan är allt klart för remiss. Läkaren sa sedan att det kan dröja någon månad innan kliniken kontaktar oss. Hur långa väntetider har ni haft från remiss till första besök?

Min sambo har spermier men på grund av blockering så nås de endast via biopsi så det är icsi som väntar oss. Inget knasigt har hittats på mig hittills. :)

Har ni behövt göra ytterligare prover och undersökningar hos kliniken efter remiss innan ni fått dra igång eller har det räckt med utredningen innan remiss för att starta?

• halfmoon
    stajlish skrev 2015-11-17 17:12:39 följande:

Hej! Vår remiss skickades i mars och vi hade vårt första besök nu i september. Men då var det sommarstängning emellan också!

Så 2-3 månader då. :) För det mesta ligger väl nere juni-augusti. Läkaren sa att det senaste tiden har gått rätt fort, sen vet man ju aldrig vad läkare menar med ordet fort. :)

Vi har gjort inseminationer i Danmark, två i somras och en i höstas, och kommer kanske fortsätta med det det januari i väntan på att det andra drar igång. Har just nu lite paus från allt.
  • halfmoon
    Iskristall skrev 2015-11-18 21:47:22 följande:

Tack för välkomnandet!

Jag tänker också sällan egentligen på att bli mamma. Det känns så surrealistiskt på nåt sätt. Jag tänker ofta på bäbisar och bäbismys, men att få en egen känns väldigt långt borta. Men tänker jag på att det kan vara ett år bort känner jag nästan lite panik, fast på ett bra sätt Hur ska det gå egentligen, skulle jag vara nåns mamma efter 38års livstid där jag i princip bara behövt tänka på mig själv?

Hur gamla är ni andra?

Jag var gravid men fick missfall i september, så då hann tankarna på att bli förälder spinna iväg ordentligt med allt vad det innebär med hopp och drömmar. Efter det har det känns väldigt tufft att släppa tankarna och finna ro i vardagen . Innan dess tänkte jag inte på det alls i samma utsträckning och jag var rätt pessimistisk i tanken på att alls lyckas.

Nu börjar jag nog bli mer okej med att tillvaron inte alls blev som det var tänkt och att vänta in ivf istället för att stressa med graviditetsförsök. :)

Jag är 28 år.
  • halfmoon

Verkar som iaf ett par av er har fått kolla amh. Jag ringde min läkare för att fråga om det då det inte stod med i remissen. Fick prata med en barnmorska som sa att det inte ingick i rutinerna av hormonprover och det inte var vanligt att man kollade det.

Orkar inte med att det missas prover och sen mer väntan. Kan fråga såhär istället. Är det någon som inte har kollat amh och ska få sätta igång? :)

Lycka till till er som drar igång nu!! :D

Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016