• MariaC

Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016

Hej!

Jag och min sambo ska påbörja IVF i februari.

Vi har gjort en lite annorlunda resa än vad ni andra gjort. Vi påbörjade vår utredning I april och min sambos spermaprover visade att det inte fanns några spermier alls i sädesvätskan! Han fick lämna ett nytt och även där var det 0 spermier.

Min sambo fick ta en massa prover för att de skulle se om det var något hinder i sädesledaren eller om det var så att det inte producerades spermier över huvudtaget.

Sedan flera månader tillbaka har vi kastats mellan hopp och förtvivlan. Kan min sambo ens bli biologisk pappa? Måste vi använda donerade spermier? Måste vi adoptera? Har min sambo nån kromosomförändring som gör att han inte har nån produktion? Kommer vi aldrig få gemensamma barn? Hundratusen miljoner frågor...

För oss har det alltså inte ens varit självklart att kunna genomgå IVF. Sedan i våras har vi gått i detta helvete och inte vetat något.

Kromosomanalysen var normal för min sambo men hans FSH värde var väldigt högt. Det låg i gråzonen så det kunde betyda att det inte fanns någon produktion men det kunde också betyda minskad produktion.

Tillslut gav vi upp landstinget och dess långa väntetider. Vi var också väldigt trötta på deras svårigheter att svara på våra frågor. Vi kontaktade istället Carlanderska, de är bland de bästa i europa på manlig infertilitet. Där jobbar också en läkare som, än så länge, är den enda i Sverige som genomför Mikro-tese.

Förra onsdagen fick min sambo genomgå en biopsi i testikeln. Pga FSH värdet samt att testiklarna var mindre än normalt så var läkaren tveksam till om de skulle hitta något. Biopsin var på morgonen och sen behövde labbet hela dagen på sig för att undersöka vävnaderna.

Kl. 16.50 ringde läkaren och de hade hittat spermier I testikeln! !!!!!!!!!!!! =)

Vilken glädje efter alla dessa månader. Vi kan göra IVF och min sambo har chansen att bli biologisk pappa!!!

På min sambo måste man alltså plocka ut spermier från testikeln innan IVF då de inte följer med ut i sädesvätskan. Spermierna var få och långsamma så därför kommer vi inte göra vanlig biopsi utan Mikro-tese. Då öppnar läkaren upp testikeln och undersöker med mikroskop och kan då välja ut de absolut bästa spermierna och plocka ut dem. Då ökar våra chanser mycket. Samma dag plockar de mina ägg och sammanför dessa då spermierna helst ska vara helt färska. Sedan blir det ICSI.

Efter biopsin förra veckan så måste min sambo vila 2 månader så därför behöver vi vänta med IVF. Vi ska också flytta i slutet på december så därför blir det IVF för oss i februari.

Vi har berättat för familj, alla våra vänner samt för våra kollegor och chefer. Det kändes nödvändigt för oss då vi mått så dåligt och behövt mycket stöttning etc. Hade aldrig stått ut på jobbet om inte min chef och närmsta kollega vetat om detta tex.

Kan säga att alla vi berättat för känner någon som genomgått IVF. Det är verkligen inte så ovanligt som man kan tro!

Jag och min sambo har kommit varandra extremt nära under den här tiden...

Det blev ett långt inlägg, hoppas ni orkade läsa =) Ska bli roligt att följas åt på resan =)

• MariaC
    KaosArt skrev 2016-01-04 16:28:50 följande:

Mensen var två dagar sen denna gång, så ja hade lite hemligt hopp om att de skulle vara något denna gång. Men samtidigt känner jag ju så väl att mensen är på väg, fast jag hoppas samtidigt. Så dumt.

Ja i alla fall så väntar jag på besked om jag får behålla jobbet eller inte (förändringar inom företaget) och jag kan inget påverka, håller på att ta reda på om min arbetsgivare går med på att man får använda bruttolöneavdrag eller inte. Så jag hoppas på två positiva besked, behålla jobbet och få göra avdrag. Min sambos arbetsgivare är med på avdrag i alla fall, men som jag förstår det så får vi ju bara göra avdrag på hälften av kostnaden hos honom och måste göra andra hos mig. Någon som vet om det verkligen är så? Hans arbetsgivare är kopplad till benify och man gör avdraget genom dem.

Flyter allt på så startar vi med IVF, känns läskigt men ändå bra att komma framåt.

Vi får hela kostnaden via min sambos jobb. Om kliniken skrev att infertiliteten enbart beror på min sambo så kunde hela kostnaden gå via hans jobb. Så kolla det om det inte löser sig!
  • MariaC
    Regnbågsdröm skrev 2016-01-07 21:43:46 följande:

Alltså förlåt, men måste bara fråga.. Går ni liksom och frågar er chef "hej, kan ni betala för vår IVF-behandling?" Nog för att min chef vet om att vad jag genomgår, men det där hade jag nog aldrig vågat

Många företag och kommuner är anslutna och erbjuder Bruttolöneavdrag. Samma gäller för IVF som för om man tex tar en tjänstebil. Det är ju en rättighet man har om ens job är anslutet. Vi började gå via landstinget men tyckte inte det funkade bra och väntetiderna fixade vi inte. Så då kollade min sambo om hans företag kunde erbjuda bruttolöneavdrag för IVF och de kunde de. Det är ju hemskt dyrt att gå privat så detta är en jätteförmån, de betala hela summan och drar några tusenlappar på min sambos lön varje månad.
  • MariaC
    Regnbågsdröm skrev 2016-01-08 10:39:00 följande:

Det låter jättebra och jag förstår absolut att man tar tillvara på det om det erbjuds. Och som du skriver så är det säkert så att det avtalet finns på vissa företag. Men det jag reagerade och undrade över var hur fasen man tar reda på det? Att gå till sin chef och fråga skulle för mig kännas helt sjukt. Modigt av er som gör det tycker jag!

Är man anställd i en kommun så kan man ju tex ringa personalavdelningen och fråga, och är man anställd i ett företag så kan man prata med HR-ansvarig. Man måste ju inte gå via chefen om man tycker det är jobbigt. Och om de har bestämt sig för att erbjuda bruttolöneavdrag vid IVF så är de kanske förberedda på att få frågan nångång av någon anställd..

Både jag och min sambo har nära kontakt med chef och kollegor, då är det såklart lättare. Men det är ju inte cheferna som jobbar med dessa frågor, det är ju andra som ansvarar för sånt. .
  • MariaC
    Regnbågsdröm skrev 2016-01-08 14:16:59 följande:

Tack för svar.

Jag jobbar på ett stort företag, så visst skulle jag kunna ringa någon ansvarig och fråga det. Men tycker det känns lite märklig. Särskilt om det inte finns då förstås. Men annars också. Förstår inte riktigt grejen att jobbet skulle betala. Känns ju knappast självklart, även om det förstås är jättebra för er som kan använda det.

Jag får hoppas istället att vi lyckas nu vårt andra landstingsbetalda försök, så slipper jag fundera mer över det där

Du missuppfattade nog, jobbet betalar inte, de får ju tillbaka pengarna. Det är exakt samma typ av avtal som om du tar ut en tjänstebil. Fakturan går till jobbet, de betalar fakturan och sen dras pengar på lönen varje månad. Att behöva göra IVF ses som ett folkhälsoproblem och ett led i att få friska och glada medarbetare är ju att erbjuda detta. Du skrev att du inte förstår grejen med att jobbet ska betala. Det problemet min sambo har gör att vi måste göra Mikro-tese och det är ju bara en läkare på Carlanderska som utför det i hela Sverige. Kommer kosta oss 70.000 eller mer. Och vi vill ju ha fler än ett barn. Inte så lätt att bara kunna betala en så stor summa, bättre då att det dras några 1000 på lönen.

Vet också flera som nyttjat detta då de skaffar barn nummer två eftersom man då måste betala allt själv och alla har inte den möjligheten, för dem har bruttolöneavdrag varit avgörande för att kunna få ett syskon.

Hoppas du mer kan se fördelarna nu =)
  • MariaC
    Regnbågsdröm skrev 2016-01-08 20:53:05 följande:

Nu förstår jag absolut. Tack för att du förklarade.

Fördelarna har jag däremot förstått hela tiden De har jag aldrig tvivlat på. Men nu blev det ju mer tydligt vad det handlar om. Trodde ni menade att jobbet skulle betala.

Va bra! =)

Glömde ju den största fördelen med bruttolöneavdrag. Kostnaden för IVF blir 30-55 % billigare för oss med bruttolöneavdrag än om vi hade betalat allt själva direkt. Det känns väldigt bra när det är så dyrt att gå privat =)
  • MariaC

Imon ska vi till Carlanderska på planeringssamtal inför Mikro-tese och IVF. Spännande att komma igång efter vår långa resa =)

• MariaC
    Popetot skrev 2016-01-14 21:55:52 följande:

Hur gick det idag? Vi fick kallelsen till vårt planeringssamtal idag. 4/2 är det dax. Spännande!

Det gick bra! Ska göra långa protokollet med start 29/1. Preliminärt blir det Mikro-tese och äggplock v. 8 eller 9....Spännande men otroligt nervöst! Man kan ju aldrig slappna av känns det som....så många steg som måste lyckas...

Lycka till på ert planeringssamtal =)
  • MariaC

Härligt att flera av er här inne fått plus! Hoppas vi andra också har den turen =)

24/2 ska jag börja spraya. Första ultraljudet blir preliminärt i påskhelgen och sedan är vi inbokade för Mikro-tese och äggplock 30/3. Och de kommer att sätta in två embryon om det nu blir så många eller några alls. Man vet ju aldrig... Blir det inga alls så måste vi göra om allt och bekosta ny Mikro-tese. Så vi har liksom ett försök bara och jag hoppas så att det blir något att sätta in och även till frysen så min sambo slipper göra ny Mikro-tese.

Detta är vår första IVF så allt är nytt. Känns skönt att kunna läsa i den här tråden så man är förberedd för varje steg =)

• MariaC
    lallallalla skrev 2016-02-06 19:09:17 följande:

Hej! Vad kul att få komma igång. Får jag fråga vad micro-tese är?

Klart du får fråga =) Det betyder att de kommer skära ett snitt i min sambos testikel och plocka ut vävnad som de tittar på med mikroskop för att välja ut de bästa spermierna. Min sambo har inga spermier i sädesvätskan utan de stannar i testikeln. I flera månader visste vi inte ens om det var någon produktion av spermier alls, men de hittade vid biopsi i ena testikeln. Spermierna var få och trötta så för att öka våra chanser ska vi göra Mikro-tese för då kan de handplocka de bästa spermierna. Det finns bara en läkare i hela Sverige som utför det och han jobbar på Carlanderska i Göteborg.

Sen finns det såklart inga garantier för att de hittar spermier när det väl är dags, så det är jäkligt nervöst!!
  • MariaC
    lallallalla skrev 2016-02-06 20:05:50 följande:

Oj! Så de skär ut vävnad? Jag som föreställde mig att spermierna låg och simmade i en liten blåsa i testikeln. Som urinblåsan typ. Haha! Jösses vad jag känner mig blond nu!! :D

Hoppas att det går bra för er!

Är det därför som ni redan nu har tid för äggplock? Annars brukar man ju bestämma det bara några dar innan.

Så som vi har förstått det så är det vävnad de tar ut och där letar de efter spermier. Jag visste inte heller nåt om det där innan =)

Ja, det är därför vi redan bokat tid för äggplock. Man gör alltid Mikro-tese och äggplock samma dag för spermierna måste va färska. Och de gör bara Mikro-tese på onsdagar å torsdagar, tror jag de va, samt att det hänger på att just den läkaren är i tjänst då, så de får styra min behandling utefter datum för Mikro-tese.
  • MariaC
    lallallalla skrev 2016-02-07 07:16:04 följande:

Jag tror du har förstått rätt. Det låter mer logiskt. Jag måste nästan leta fram biologi boken och kolla upp det. Åhh, vad jag är nördig, men jag tycker människokroppen är intressant. :)

Vilket tidsschema ni har fått. Jag tycker ivf är jobbigt nog som det är. Hoppas verkligen att det ger lyckat resultat för er. Då är det värt vilka ansträngningar som helst!

Om man har normal produktion så kanske de simmar runt på ett annat sätt, så som du tänker. Men nu när min sambo har få så kanske man får leta efter dem i vävnaden. Du kan väl kolla biologiboken och uppdatera mig också =)

I flera månader gick vi ju i ovisshet om min sambo ens skulle kunna bli biologisk pappa. Så när vi nu kan göra IVF med (förhoppningsvis) min sambos spermier så är det en sån otroligt stor glädje för oss. Att vi ens få chansen gör nog processen lite lättare för oss kanske.
  • MariaC
    lallallalla skrev 2016-02-07 08:35:24 följande:

Det är sant, ni har ju gått från stor sorg till hopp. :)

Det här hittade jag på 1177. (Älska google!)

"Testiklarna innehåller sammanlagt flera hundra meter så kallade sädeskanaler. I kanalernas väggar finns omogna celler, som kan utvecklas till spermier.

Mellan sädeskanalerna finns celler som bildar manliga könshormoner.

Bitestikeln ligger ovanpå varje testikel. Även bitestiklarna innehåller kanaler, som har kontakt med sädeskanalerna i testiklarna.

I bitestiklarna sker den slutliga mognaden av spermierna. Det tar totalt drygt två månader för spermierna att utvecklas från omogna celler i testiklarna till befruktningsdugliga spermier. Bitestiklarna kan lagra de färdiga spermierna i flera veckor."

Vävnad med andra ord. :)

=) Då hade vi uppfattat rätt!
  • MariaC
    celavie1 skrev 2016-02-07 09:09:51 följande:

Vad kul och läsa att det går framåt för er. Förstår att behovet av Mikro-tease gör det hela än mer komplicerat. Görs det under lokalbedövning? Fantastiskt vad de kan göra nu! Känner ni er nervösa?

Ja, det är helt otroligt vad de kan göra! Det är ju vår enda chans så vi är såklart otroligt glada att forskningen gått så fort framåt.

Ja, det är lokalbedövning, morfin och sen bedövningssprutor i ljumskarna. Min sambo är inte så nervös inför själva ingreppet utan mer över att de inte ska hitta några spermier. Man kan ju aldrig veta. Sen är vi båda såklart nervösa för hela processen, men också glada att vi får chansen att kunna göra IVF.
  • MariaC
    Iskristall skrev 2016-02-09 08:10:26 följande:

Listan:Anki75, 40 år. Långt protokoll. IVF1. ÄP 25 janLoppi, 39 år. London. Första försöket.13 jan Menopur start. Äggplock 26 Jan. ET 28 JanBK1986, 29 år. IVF1, kort protokoll, sprutstart Menopur 14/1, äggplock 27 jan, ET 29 jan, TD 17/2Celavie1, 39 år. IVF1, långt protokoll, äggplock 27/1. Adalia84, 31 år. Långt protokoll första syskonförsöket. Sprutstart 14 jan. ÄP 27 jan ET 29 jan TD 14/2Majamas, 26 år. Kort protokoll. IVF1. Sprutstart Menopur 21/1. Äggplock v. 5.Libra1, 39 år. IVF6, Väldigt långt protokoll, sprutstart 21/1, ÄP v5?Iskristall, 39 år. IVF2. Kort protokoll. Sprutstart 29/1. VUL 4/2, ÄP 8/2 TD 26/2Pipam, 25 år. IVF1. Korta protokollet. Har PCOS och hypotyreos. Sprutstart 30/1. Avbruten stimulering 8/2. Mariana79, 36 år. Syskonförsök ivf, korta protokollet med start vecka 5-6.Amie77, 38 år. FET1 (syskonförsök), FET troligtvis v 8Nicka, 34 år. Försökt bli gravid i ca 6 år. Fet i mitten på febIngensmamma, 31 år. Långt protokoll. IVF1. Spraystart vecka 7.Fredag, 37år. Icis, korta programmet. Start denna veckaMama5, 42år. IVF3, långt protokoll, spraystart 30/1Gravida: Stajlish, 31 år, FET v.3. - BF 12/10Jewel, 32 år. Syskonförsök 1. ÄP 25 jan, ET 27 jan. BF 16 oktober.

Vill du lägga till mig på listan =)

MariaC, 32 år. IVF 1, långt protokoll, Spraystart 24/2, preliminärt Mikro-tese och äggplock 30/3.
  • MariaC
    Regnbågsdröm skrev 2016-02-12 07:03:40 följande:

Ah okej, låter märkligt ändå. Vi har alltid fått en preliminär vecka för ÄP, men verkligen inte dag. Jag köper om vi skulle få det nu tredje gången, eftersom de vet att jag behöver spruta typ 12-13 dagar. Men första gången är det ju skitsvårt att veta det. Men hoppas det går bra för dig

Vi har också fått preliminärt datum för äggplock nu på första IVF. Eftersom min sambo gör Mikro-tese och det bara görs på onsdagar å torsdagar (tror jag det var) så får de anpassa min hormonbehandling efter det. De sa även att de kan ev dra på det en vecka till, så de verkar kunna styra det rätt mkt hur de vill...
  • MariaC
    Kärlekövervinnerallt skrev 2016-02-19 17:16:29 följande:

Är med i en tråd på facebook och det finns så mycket negativt där. Tyvärr är ju inte processen den lättaste och jag är ju i och för dig på mitt första försök med ivf.

Men känns som detta blir folks hela liv. Hur är det för er? Hur tacklar ni allt?

Jag vill ha barn och visst känns det mindre kul att det aldrig blir ett plus. MEN har aldrig varit en sådan som testar med massa ägglossningstest. Haft sex bara för att jag måste ha vissa dagar. Kanske är det en skyddsmekanism att inte känna så mycket. Men ibland undrar jag om jag kanske känner för lite. Någon annan som känner igen sig?

Är själv med där och jag har full förståelse för att det blir negativt. Vi alla tacklar det olika. Vi är också på första IVF.en men vi gick i över 6 månader och väntade på svar om det ens var möjligt för oss att göra IVF. Vi kan inte tänka oss ett liv utan barn och då är det inte konstigt att detta upptar hela livet.
  • MariaC
    Millimilli skrev 2016-03-30 13:17:06 följande:

Hej allihopa! Jag och min sambo fick igår remiss för biopsi för att plocka ut spermier, efter det ska vi köra igång IVF! Och vår tid är redan om två veckor! :o :D Jag blev så glad när jag såg den här tråden, jag letar nämligen också efter andra i liknande situation att dela upplevelser och tips med :) titta gärna in på min blogg om det är någon som vill följas åt!

nouw.com/enlitendosivf

Hej! Gå med i gruppen "Avsaknad av spermier"

Ett tips bara =)
Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016