Inlägg från: En del av oss |Visa alla inlägg
  • En del av oss

BF juni/juli

[quote=75981466][quote-nick]Y o L o skrev 2015-11-09 18:33:27 följande:[/quote-nick]

Äter samma frukost år ut och år in. 2 kokta ägg och ett knäckebröd men nu två knäckebröd eftersom jag är hungrigare nu :)

Yoghurt eller nått sånt kanske du kan äta/dricka, kanske en banan eller liknande till?

[/

Jo yoghurt eller smoothie för allt bara växer i min mun på morgonen och känner ingen hunger men vill få i mig något för litens skull.

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016
  • En del av oss

[quote=75982038][quote-nick]Luttiis skrev 2015-11-09 20:07:45 följande:[/quote-nick]

Ultraljudsbarnmorskorna sa att dom inte bokar in tidigare än 8+0 så jag bokade in ett vanligt ul när jag är i 8+4, nu är jag inte säker på att jag vill göra ett vul längre utan avvaktar nog till ul istället

[/

Vad är det för UL du ska göra den 27 nov? Vad för UL bokade du på ultraljudsbarnmorskorns i v.8? Du är väl i v.8+4 den 27 nov, ska du göra 2 vul samma vecka? Hänger inte med riktigt ha ha.

• En del av oss

Varför kejsarsnitt? Dåliga erfarenheter av vaginal födsel?

• En del av oss

Jag är livrädd för kejsarsnitt och vil undvika det till varje pris, men vad der är det för risker med en naturlig vaginal förlossning som det hymlas om som någon här påstod?

• En del av oss

[quote=75983931][quote-nick]Luttiis skrev 2015-11-10 08:38:04 följande:[/quote-nick]

Jag är rädd för at föda barn överhuvudtaget haha, dumt å bli gravid då va! Är livrädd för att det ska hända mig eller bebis något under förlossningen!

[/

Jag är också rädd, inte så mycket för smärtan men för alla medicinska smärtlindringar, appratur och värkstimulerande dropp, sugklocka, yttre press och klipp. Jag hoppas kunna fixa det utan någon smärtlindring som EDA med risk att bli värksvag och riskera värkstimulerande. Är rädd för hur det påverkar barnet och att barnet ska bli stressat och påverkas negativt och bli medtaget eller inte klara sig.

• En del av oss

[quote=75983992][quote-nick]Luttiis skrev 2015-11-10 08:57:55 följande:[/quote-nick]

Hihi ja så kan det gå, själva graviditeten ser jag framemot, att få bära min lilla bebis å så, just för,osanningen är jag rädd för, är rädd för att bebis eller jag ska dö, risken är ju inte så stor dock men tanken sitter där i bakhuvudet, hoppas det försvinner under graviditeten!

[/

Du kommer nog längta så mycket efter barnet på slutet att du kommer se fram emot att föda, tror du inte? Har hört många av mina vänner beskriva det så och jag tror faktiskt verkligen det är så.

• En del av oss

DLR tror du jag kan få induktion ( igångsättning) med min historik? Är så himla rädd att något ska gå fel i slutet eller gå långt över tiden och att moderkakan inte fungerar tillfredsställande. Har hört någonstans att 40+ mammor inte får gå över tiden men om det stämmer vet jag inte. Tänker ta upp detta med min BM.

• En del av oss

[quote=75984545][quote-nick]Y o L o skrev 2015-11-10 11:27:59 följande:[/quote-nick]

Nä fy va hemskt. Jag hade skrivit att jag inte tål morfin o liknande, men ingen påpekade att det är det i epiduralen. Det var först när jag skulle snittas som jag fick reda på det. Det förklarade ju varför jag spydde och var halvt död under förlossningen. Och ju sämre jag mådde ju mer Epidural tryckte jag på :)

[/

Det är inget morfin i epidural.

• En del av oss

[quote=75985032][quote-nick]ebe91 skrev 2015-11-10 13:44:53 följande:[/quote-nick]

Precis som yolo skriver innehåller EDAn morfinliknande preparat, och som sjukvårdspersonal ska man vara observant om en patient reagerat på en opioid för ofta reagerar patienten även på andra läkemedel i samma läkemedelsgrupp (som sufenta). Sen är inte illamående inte ett tecken på att man inte tål morfin, utan bara att man fått en vanlig biverkan av det (endel får mer andra mindre), och beroende på hur kraftigt illamåendet är får man överväga om fördelen är större än nackdelen. Det är inte farligt, som i de fall en patient inte tål ett läkemedel. I yolos fall är det ju brist på information från vårdpersonalen, helt klart. Jag vet inte hur effekten av en EDA med enbart bedövningsmedel och inte någon opioid fungerar vid en förlossning, vilken ev kunde vara ett alternativ?

[/

Tack för information, nu är inte EDA aktuellt i mitt fall om det blir en vaginal förlossning vilket jag hoppas på. Vågar inte ta något sådant då barnet kan påverkas negativt.

• En del av oss

[quote=75985149][quote-nick]ebe91 skrev 2015-11-10 14:17:21 följande:[/quote-nick]

EDAn är ju i första hand för den blivande mammans skull, men rätt ofta leder det till en lite mer långdragen förlossning. Jag resonerade såhär; hellre dubbelt så lång förlossning med uthärdlig smärta än halverad med outhärdlig. Men det är såklart upp till var och en! Men man ska komma ihåg att EDAn även kan vara den som gör att förlossningen fortskrider, då den ger kroppen en chans att vila samtidigt som förlossningen/öppningsskedet fortskrider. Man kan även få chans att samla kraft till utdrivningsskedet om man har intensiva värkar under en längre tid.

Barnet i sig brukar sällan påverkas negativt av EDAn, isåfall sekundärt av att förlossningen blir mer utdragen vilket i vissa fall kan trötta ut barnet.

[/

Jag är av annan uppfattning, speciellt efter att ha läst vad EDA gör i kroppen och hur barnet kan påverkas, bli värksvag, få värkdropp och så blir det akut helt plötsligt. Jag önskar en icke-medicinsk förlossning och jag tror att med rött tönk, motivation och stöd så fixar man det.

Svar på tråden BF juni/juli