Inlägg från: Luttiis |Visa alla inlägg
  • Luttiis

BF juni/juli

Piwi skrev 2015-11-02 18:53:58 följande:

Tycker din situation låter så hemsk! Är det en större butikskedja du jobbar hos?

Är du med i facket? Annars skulle du nog tjäna på att gå med så du kan få lite hjälp av dem.

Även om man får avsluta en provanställning utan någon specifik anledning så får man definitivt inte göra det pga en graviditet!

Förstår att du inte vill jobba kvar på ett sånt ställe men de förtjänar att du gör det lite svårt för dem. Butiksbranschen är tyvärr kända för att missbruka provanställningar, vikariat m.m.

Ja ibland ångrar man att man började jobba där! Det är ett litet familjeföretag så man är inte mycket värd tyvärr! Jag är med i facket sen flera år tillbaka men dom har inget kollektivavtal så vet inte om dom ens kan hjälpa till!

Nej jag vet! Men för mig kommer det vara självklart att det är pga graviditeten som jag ryker men det är svårt att bevisa det i en stämning till Diskrimineringsombudsmannen liksom!

Jag har jobbat i butik tidigare med kollektivavtal och det har varit bättre än det här så jag försöker söka mig vidare, men ändå svårt eftersom jag om någon månad kommer behöva berätta om graviditeten! Annars får jag gå tillbaka till kontorsarbete men det är jag inte så sugen på :/
  • Luttiis
    Piwi skrev 2015-11-02 20:38:39 följande:

Det finns flera fall där arbetsgivare åkt dit för att de diskriminerat gravida men jag förstår om du inte orkar ta en sån fight.

Men du kan alltid höra med facket om de kan hjälpa till!

Annars kan du säkert få tidsbestämda vikariat, det är ofta få sökande och svåra att rekrytera till

Hoppas det löser sig på bästa sätt i alla fall!

Jo men vet inte hur jag kan bevisa det liksom. Ja jag ska ringa både facket och försäkringskassan innan jag berättar så jag vet vad som händer om jag blir arbetslös!

Ja jag har tänkt kolla med bemanningsföretag om det är så att jag blir uppsagd, dom brukar ju ha tidsbestämda uppdrag! :) tack för tips och råd!
  • Luttiis
    alexis06 skrev 2015-11-03 08:47:18 följande:

Huvudvärk har jag oxå, haft i över en vecka men idag vaknade jag utan och känner mig som en ny människa.

Ömma bröst kom som ett brev på posten.

Jag vill gärna inte berätta för jobbet än då det är tidigt men blir så trött och svullen om magen både på dagen och kvällen så tror inte att det går att gömma undan så länge till.

Blir också helt svullen och ör super trött så jag är rädd att jag inte heller kan dölja det så länge på jobbet tyvärr!
  • Luttiis
    Jennefer skrev 2015-11-03 09:40:23 följande:

Herregud! Vecka 7 och har precis slagits av denna grymma trötthet. Har innan tänkt att "det är nog inte så farligt" men fy tusan... Somnar på soffan kl 20.00. Sover en timma på bussen nör jag pendlar, sover en timme på hemvägen, tvingas gå och lägga mig en timma till när jag väl är hemma för att sen däcka på soffan igen kl 20.00. Känns som jag inte gör annat än sover haha

Jag är också sjukt trött! Den slog till nu i v 6, helt galet! Sover flera timmar varje natt men är så trött ändå!
  • Luttiis

Trött, motvärn, svullen och gasig mage haha men hellre det än illamående! V 6 (5+1)

• Luttiis

Nu har jag bokat in ett ul i vecka 8, samma dag som vi ska på inskrivningen sen och det känns bra! Så man vet att allt ser bra ut där inne :)

• Luttiis

Inge illamående riktigt än, lite om jag blir alldeles för hungrig! Molvärk hela dagen idag med det är väl normalt! Försöker att slappna av men tanken om MF finns alltid i bakhuvudet tyvärr!

Läste i min ena gravidapp att kommande veckor är dom mest kritiska för att fostret utvecklas så mycket då, gjorde inte mig lugnare precis!

• Luttiis
    Pluttan86 skrev 2015-11-04 13:30:33 följande:

Träffade en väninna precis som berättade att hon var gravid i precis samma vecka som mig, 7. Rolig nyhet!! Ville berätta jag med, men tycker det är för tidigt ännu. Har bara sagt till närmsta familjen. Väntar till efter v.12 innan det blir "offentligt".

Hur tänker ni kring det?

Berättar för familjen om två veckor men rester får veta efter v 12 :)

Himla kul att ha en kompis som är gravid samtidigt ju! :D
  • Luttiis

Va på middag igår några vänner, drack Ramlösa ist för vin och direkt frågade en kompis mig om jag hade något kul att berätta.. Jag sa nej är ju bara i v 6 så vill inte berätta något än. Hon blev super besviken!

Usch nu blir jag så där oljig igen, inget molvärk men hade det hela dagen igår, jag vet att det kommer och går men det är skönt med lite värk så blir man lite lugn!

Svar på tråden BF juni/juli