Inlägg från: ebe91 |Visa alla inlägg
  • ebe91

BF juni/juli

111110 skrev 2015-12-02 16:34:58 följande:

Ja här är det oxå på sjukhuset man ska till, Spec mödravården. Ja jag försökte ringa och få ett tidigt ultraljud med det gick inte.
    Ne, vi får inte tidigt ULJ heller, bara det i v 18-19 :) om man typ inte har BMI över 30 (tror jag?), då får man ett i v12 och ett i v32 också :)
  • ebe91
    111110 skrev 2015-12-02 17:34:32 följande:

Vilket landsting tillhör du?
    Norrbottens läns landsting :)
  • ebe91
    111110 skrev 2015-12-02 18:02:51 följande:

Jag tillhör Jämtlands landsting men här har jag inte hört nåt om extra ul vid högre BMI.
    Det är nytt här med, typ en studie för se fosterutveckling bland överviktiga mödrar. Har en kusin som fick barn förra veckan, hans tjej som är överviktig fick 3 ultraljud och är då med i studien. Och enda "kravet" är somsagt BMI >30.
  • ebe91
    En del av oss skrev 2015-12-03 18:10:19 följande:

Fick reda på mitt ferretin värde idag som låg på 22 så nu ska jag börja med 1-2 Niferex per dag, min mage blir sten av det. Kanske därför jag är sån zombie hela dagarna.

Vad hade ni i ferretin och hB? Jag hade 111 i hB vid inskrivningen den 12 nov och ska inte till BM igen förrän slutet av januari.

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
    Prova duroferon om du vet att magen inte pallar Niferex.

Har inte kollat något hb-värde ännu denna graviditet, med sonen hade jag bra förutom en period mellan v 15-20 då jag låg på ca 115, provade då med Niferex men fick sån magknip så jag slutade. Resten av graviditeten låg jag kring 130 utan något järntillskott alls (ogravid brukat jag ligga mellan 145-150). Ska bli intressant o se vad blodvärdet är nästa gång jag ska till bm, är 14/12 om jag minns rätt.
  • ebe91
    Y o L o skrev 2015-12-03 19:49:51 följande:

Va roligt. Jag är i funderarstadiet ang syskonvagn. Antar att jag behöver en, stora är ju ca 2,5 år i sommar.

Vi kommer absolut köpa syskonvagn, men då är ju "stora" bara 15-16 månader när bebis kommer. Vi ska köpa en 2me los angeles tror jag, enda som uppfyller mina krav!
  • ebe91
    Mamacitaa skrev 2015-12-03 21:01:45 följande:

Kollar oxå syskonvagn och fastnat för kronans syskonvagn. Men måste klämma o känna på den först :)

Vad har ni för krav på eran syskonvagn o hur bor ni ?

Vi flyttar ju till landet i mellandagarna så jag vill att vagnen vi köper ska kunna köras i all terräng. :)

7 Maj/ 8 okt/21 aug/BF 2016
    Mina krav är;
    - lufthjul
    - barnen bredvid varandra (ej i "kö")
    - kunna ha en/båda bakåt eller framåtvänd (alltså kunna vända sitsarna separat)
    - ej ergonomisk sittdel

Vi bor i norrbotten (några km utanför en liten stad i en by) så vill kunna dra den i snö, har typ 300 meter till dagis så ska gå att ta vagnen dit den dagen stora börjar. Kommer nog inte gå några långpromenader med den.
  • ebe91
    En del av oss skrev 2015-12-03 22:08:51 följande:

[quote=76077308][quote-nick]ebe91 skrev 2015-12-03 21:53:13 följande:[/quote-nick]

Mina krav är;

- lufthjul

- barnen bredvid varandra (ej i "kö")

- kunna ha en/båda bakåt eller framåtvänd (alltså kunna vända sitsarna separat)

- ej ergonomisk sittdel

Vi bor i norrbotten (några km utanför en liten stad i en by) så vill kunna dra den i snö, har typ 300 meter till dagis så ska gå att ta vagnen dit den dagen stora börjar. Kommer nog inte gå några långpromenader med den.

[/

Varför inte ergonomisk sittdel?

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
    Sonen har alltid tyckt om att sova på sidan vilket är omöjligt i en ergonomisk sittdel. Köper hellre en vagn där barnen själv får bestämma hur dom vill ligga :)

Har en emmaljunga duo edge och en brio smile nu, nöjd med båda! Fast det är ju helt klart emmaljungan som rullat milen medan brion är våran "gå i affären"-vagn. Vi hade ett babyskydd från brio också, vilket var fruktansvärt smidigt att bara kunna klicka fast babyskyddet på chassit för man orkar inte bära långt men slipper plocka i och ur ungen, så det tipsar jag om!
  • ebe91

Mitt illamående har blivit mycket bättre, oftast mår jag helt okej. Vissa lukter eller syner får mig att hulka och är det extremt (sonens bajsblöjor...) så kräks jag. Men utöver det mår jag nu rätt bra! Slutat ta postafen, tyckte inte det behövdes längre.

Sonen har nu under en vecka i rad inte ätit något på natten och jag är överlycklig! Äntligen sover han hela nätter, har gett han nappen en gång inatt bara men då hinner man ju knappt vakna :) tyvärr är jag jätteförkyld så ligger och hostar hela nätterna, så hade ju kunnat sova bättre men förkylningen är på väg bort så snaaart sover väl jag också en hel natt ;) är nog ett år sen det hände!

• ebe91
    manoira skrev 2015-12-07 10:25:21 följande:

Gud vad skönt det låter Att slippa må illa. Men med tanke på att det låter som om du har en ganska liten hemma redan är det nog tur ;) Jag får i alla fall sova på nätterna. 

Hoppas förkylningen släpper snart. Blev av med min för en vecka sedan och livet är mycket enklare när man inte både är gravid och förkyld.

Jo, han blir 9 månader imorgon så allt sker ju på hans villkor. Är rätt svårt o säga vänta till honom ;)

Jo, minns att jag var endel förkyld när jag väntade sonen också. Jag har lätt för att bli förkyld alltid, och det hjälper ju inte när kroppen har nog med att ta hand om ett foster och man då inte har något immunförsvar. Fick en hemsk förkylning när jag hade 2v kvar till bf, tack o lov han den försvinna innan sonen valde att kika ut 9 dagar efter beräknat.
  • ebe91
    vindruvan skrev 2015-12-12 22:26:31 följande:

Ni som redan ska göra rutin-ul, jag får inte ihop det riktigt med att ni ska få barn i juni/juli eller görs rul tidigt i era landsting?

Jag ska göra kub-ul nästa fredag, då är jag i v 13. Har fått rul-tid i början av februari och är beräknad i slutet av juni. Eller kan jag bara inte räkna era veckor kanske...

Jag tror att endel landsting erbjuder tidigt ul (typ v 12?) och det är det alla går på nu. Jag kommer inte heller göra ul förrän 20-26 januari (då i v18+0 - 18+6), och har bf 21 juni.
  • ebe91
    Y o L o skrev 2015-12-13 11:02:50 följande:

Haha inte den reaktionen man förväntat sig kanske :)

Min pappa sa "har ni haft tid med sånt?" Haha ja dottern sover ju bra så.... :)

Haha! Var och åt julbord med jobbet i torsdags. De frågade när jag skulle komma tillbaka från mammaledigheten (är ju föräldraledig med sonen) och jag sa "kommer tillbaka 1 mars! Men bara 8 veckor", fick såklart frågan varför jag bara skulle jobba 8 veckor så berättade att jag var gravid igen, fick då frågan från en kollega om jag o sambon inte hade någon annan hobby ;)
  • ebe91
    Y o L o skrev 2015-12-13 16:49:22 följande:

Hur känns det att du ska jobba 8v? Tror du att du hinner komma in i arbetsuppgifterna under den tiden? Jag tyckte det tog ett tag att komma in i matchen igen, men jag började att arbeta 2 dagar i veckan första två månaderna o det kändes mer som jag praktiserade på mitt eget jobb de veckorna :)

Tycker det ska bli skitkul, även fast det känns tufft att vara utan lilleman så mycket :) ska bli kul o höra vad sambon tycker om att vara pappaledig också, fast han är världens bästa och tar aldrig för givet att jag ska hinna massa i hemmet utan han vet att jag gör det jag hinner och vill.

Jag tror det kommer gå bra, första dagarna kanske blir lite förvirrade (är sjuksköterska på en kirurgavdelning) men chefen har lovat att inte sätta mig som ansvarig första dagen iallafall ;) vet att de har gjort om hela rondsystemet, journalprogrammet är uppdaterat och vi har några nya typer av operationer hos oss (alltså det är en vårdavd där patienterna ligger före/efter op) så är ju lite nytt att bita i ;) men längtar efter att få vara mitt "jobb-jag" igen!
  • ebe91
    manoira skrev 2015-12-13 20:44:46 följande:

Då har influensan slagit till här. Jag och barnen har varit däckade hela helgen och har fortfarande feber. Maken fick magsjuka samtidigt. Helt galet.

Inser nu att jag kanske borde vaccinerat mig men senast jag fick influensa var jag typ 14 år. Blir liksom väldigt sällan sjuk.

Nu är det bara att rida ut stormen men att vara gravid och toksjuk vill jag fasen inte göra om någonsin. För ja, såklart är illamåendet tillbaka.

Hoppas ni andra mår bättre ????????????

Jag hade influensan förra veckan, sambon fick vabba mån-ons för jag var helt död och orkade verkligen inte ta hand om sonen (är ju föräldraledig). Hade så ont i kroppen, kunde knappt gå för det värkte så. Övergick sen till en hemsk rethosta, men nu är jag nästan helt frisk. Inge kul att vara förkyld när man är gravid, fick ju knappt ta något i medicinväg.
  • ebe91

Var på inskrivningen idag (v 12+5), blodtrycket såg bra ut, annars vet jag inget då jag gick till lab efter bm-besöket (han inte innan då sonen tyckte det var vildags så lät han sova så länge som möjligt). Nästa gång blir 22 februari, då v 25. Hinner inte med v20-besöket då vi är i thailand då!

• ebe91
    Y o L o skrev 2015-12-15 13:40:47 följande:

Då var det konstaterat, jag hade en MA. Känns sorgligt och tomt just nu. Tack för ert stöd tidigare, lycka till allihopa. Jag glädjer mig åt att jag har en underbar dotter och så får vi se hur det blir i framtiden, om vi försöker igen!

Beklagar <3
  • ebe91
    Rosen5824 skrev 2015-12-28 12:36:23 följande:

Vad roligt att så många får se sin lilla för först gången! Det var en så märkligt härlig känsla när vi fick se den. Kunde inte sluta le när jag förstod att den levde och verkade må bra!
    Längtar till nästa UL, så man får se hur den har växt. Det syns inte på mig så mycket än :) Längtar tills man kan känna den röra sig! 

Ni som väntar ert andra eller tredje, när kände ni ert första barn i magen? Var det i v.18, tidigare eller senare? Har hört av min mamma att det kan säker dröja tills vecka 20 innan jag känner nått. 

Längtar till vi får träffa dig, min skatt i magen!
    Är så avis på er som fått se! 25/1 är det våran tur. Är nu i v 14+5.

Första kände jag några dagar innan ulj, trodde jag var i v 18+5 på ulj men blev tillbakaflyttad till 17+6. Så kanske kände första gången i 17+3-4 ngt :) har ännu inte känt ngt med detta barn.
  • ebe91
    Ajvar skrev 2016-01-07 10:32:14 följande:

Hej!
    Jag är nu i v16 och har insett att jag kanske valt fel mvc - enbart baserat på att jag ju borde ha valt ett mvc nära hem och inte nära jobbet (vilket jag då tyckte var smart).. Tror ni jag kan byta såhär mitt i allt? Jag vill gärna komma med i de blivande-föräldragrupper som min mvc hemma planerar snarare än dom nära jobbet..

Absolut kan du byta! Man kan byta närsom, och hittills har man ju inte haft mkt med mvc o göra utan det blir ju mer längre fram :) ring det nära hemmet och glöm inte avboka en ev inplanerad tid på mvc nära jobbet :)
  • ebe91
    Ajvar skrev 2016-01-07 12:43:22 följande:
    Jag ringde mvc nära hem och dom tyckte att det bara var smart att ha mvc nära jobbet, för sen när man är där de sista gångerna frågar dom vart man vill skriva sig på BVC eftersom det inte är samma. Då skriver jag in mig på BVC nära hem istället :). Hon sa också att det är mer kurser på mvc men att det är på BVC man kan träffa mer kompisar som fött barn vid samma tid.. Då passar ju BVC nära hem bättre :).
    Jaha okej, här går man över från mvc till bvc på samma hälsocentral :) men sen är jag ledig (gravpenning) sista två månaderna så då är det skönt att ha nära hemmet av den anledningen. Fast, där jag bor har vi tre olika hälsocentraler och alla är med typ 3 km avstånd ;)
  • ebe91
    manoira skrev 2016-01-08 11:31:13 följande:

Ska ni ta reda på kön? 

Jag är så sjuuuukt nyfiken den här gången Har en av varje sedan innan så det spelar verkligen ingen roll, men kan knappt vänta till RUL om en månad. Dessutom gissar vänner och släktingar hej vilt hela tiden så då blir jag ännu mer nyfiken. Och hur kan jag bara vara i vecka 15? Jag tror tiden har stannat, haha. 

Hoppas ni mår bra allihopa tjejer! Mitt illamående kommer och går fortfarande men mår generellt mycket bättre där jag kan ha nästan helt bra dagar. Har dock nästan inte gått upp något alls ännu så jag märker att jag inte äter lika mycket som med sonen. 

Hundochhäst: Hoppas att det blir bättre snabbt! Det räcker ju med att vara gravid utan att man ska behöva ha en massa andra problem :/ 

Vi har inte bestämt ännu, försökte kika med sonen men han låg inte nog stilla. Tänker att vi redan har alla kläder neutrala så av praktiska skäl behöver vi inte tjuvkika, jag är nästan inne på att låta det bli en överraskning.

Jag mår rätt bra! Gick rätt snabbt upp 5 kg men har stått still i 2 månader nu. Ser på benen och höfterna vart de där 5 kilona har placerat sig, men det får jag ta tag i efter förlossningen! Äter det jag vill i den mängd jag vill, gick upp 16kg med sonen och räknar med säkert 20kg denna gång. Gör mig inget :)
Svar på tråden BF juni/juli