Inlägg från: ebe91 |Visa alla inlägg
  • ebe91

BF juni/juli

En del av oss skrev 2015-11-08 09:06:21 följande:

[quote=75974453][quote-nick]Cadencee skrev 2015-11-08 07:42:18 följande:[/quote-nick]

Får jag fråga hur du kan ha bf 7 juli å va i vecka 4+6 igår? Jag har också bf det datumet men va i vecka 5+1 igår :P

[/

Beror väl på längd på cykeln och ÄL kanske.

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016
    Har man samma bf har man gått lika långt. Menar, alla är ju i 39+6 på bf-dagen. Det som kan variera är ju sista mens och bf, då alla kvinnor har olika långa cykler.
  • ebe91
    En del av oss skrev 2015-11-08 10:24:59 följande:

[quote=75974749][quote-nick]ebe91 skrev 2015-11-08 09:35:16 följande:[/quote-nick]

Har man samma bf har man gått lika långt. Menar, alla är ju i 39+6 på bf-dagen. Det som kan variera är ju sista mens och bf, då alla kvinnor har olika långa cykler.

[/

Nu hänger jag inte med. Vissa har ÄL på dag 14, andra på dag 20 och andra på dag 11 etc och när man plussar är ju otroligt individuellt även om man har samma BF utifrån SM som är förkortning senaste mens som BM använder sig av.

Det jag menar är att har två personer samma bf (säg 1 juni) så kommer de ju på bf befinna sig i v 39+6 1 juni. Således kommer de ju alltid vara lika långt gången. Sen kan det hända att person ett hade sista mens 1 sept och person två hade sista mens 4 sept, men både hade då ägglossning samma dag (säg 16 sept) för att vara beräknade på samma dag.
  • ebe91
    DLR skrev 2015-11-09 06:20:46 följande:

33år och bor i Stockholm, typ haha.
    Andra barnet.

Min ländrygg vill ta kål på mig. Någon annan som känner så? Tips mot värken?

Känns som jag haft mensvärk sedan jag plussa. Minus vissa dagar då jag känner nada :/

Har också ont i ländryggen till och från, det var där foglossningen började för mig sist.

Värme hjälpte jättemycket! Bada varm, värmedyna osv. Fick en TENS från v 23 sist men den hjälpte föga. Gravidbältet var dock bra o ha som förebyggande, hade den på jobbet eller om jag gick på stan oså.
  • ebe91

Har precis bytt gröt åt sonen som blev 8 månader i helgen, fan, trodde inte gröt kunde lukta mer illa än den från 6 månader. Oså kom den från 8 månader. Bläää. Är så himla känslig för lukter nu! All barnmat luktar fan. Osen "måste" man ju smaka på den för att se att det är rätt temp. Vällingen är värst, då hulkar jag. Smakade i sängen för någon natt sen då sonen fortfarande äter på natten, sambon vaknade av att jag satt o hulka över honom o undrade om han skulle hämta en hink...

• ebe91
    En del av oss skrev 2015-11-09 18:29:25 följande:

Tjejer har ni svårt och äta frukost? Jag har sedan jag blev gravid fått så svårt att äta frukost för ingenting lockar. Bröd mår inte min mage så bra av och gröt går inte ner. Sedan är jag så förtjust i att ställa mig vid spisen och steka omelett etc. Vad brukar ni äta till frukost?

Jag håller på att hungra ihjäl när jag vaknar... Tidigare startade jag morgonen med en kopp kaffe i soffan men nu är det frukost som gäller direkt. Antingen äter jag någon macka, frukt, drickyoghurt, kopp te osv. Gärna goda mackor med skinka o avokado typ, eller så gör jag varma mackor redan på morgonen...
  • ebe91

Jag hoppas på ytterligare en vaginal förlossning, nu vet jag ju att jag kan. Sonen kom vriden fel med huvuder på sniskan så vart lite komplikationer i samband med förlossningen. Han fick tas ut med sugklocka och yttre press, jag fick klippas några centimeter. Allt läkte fint, 8 veckor efter förlossningen kunde jag o sambon återuppta sexlivet och har inte haft problem alls. Kejsaranitt undviker jag i möjligaste mån :)

• ebe91
    DLR skrev 2015-11-10 08:43:47 följande:

Har ni, som har barn sedan tidigare ångrat något? Eller snarare tänkt att, det ska jag göra annorlunda den här gången.

Jag hade BF den 20/11 men hade tid för igångsättning den 10/11 pga en svår graviditet. Addera sedan tankegången att "Förstföderskor går alltid över tiden...".

Jag skulle packa BB väskan någon dag innan jag skulle åka in, utan stress, till förlossningen för igångsättning. Tänkte jag...

Men, min son ville bestämma själv. Vattnet gick den 4/11, värkarna kom snabbt efter, åkte in, och han föddes dagen efter. Hade så gärna velat ha min musik, hans nalle jag haft/sovit med sedan jag var på RUL och min kamera samt mobil laddare. Som skulle ha packats i BB väskan. Denna ggn blir det att ha den klar i vecka 29-30 redan. Just in case! haha ;)

Vi har inte en enda bild från förlossningen, nu i efterhand känns det tråkigt men just då vet jag att jag tänkte att det inte fanns tid. Jag har en stor minneslucka från sista 2-3 timmarna, sambon har fått återberätta allt. Det var en väldigt tuff förlossning, och just nu är jag rätt revanschsugen. Jag hade inga speciella planer eller tankar kring förlossningen, nu med andra vet jag mer hur jag vill ha det och vad jag absolut inte vill.

Den här gången kommer jag även stanna hemma lite längre, för nu vet jag ju vad som händer. Hann vara på förlossningen 16 timmar innan han var ute. Men samtidigt hade jag väldigt kraftiga och regelbundna värkar direkt det starta, hade han bara inte legat fel i födelsekanalen hade det gått mycket snabbare.
  • ebe91
    En del av oss skrev 2015-11-10 09:10:03 följande:

[quote=75983931][quote-nick]Luttiis skrev 2015-11-10 08:38:04 följande:[/quote-nick]

Jag är rädd för at föda barn överhuvudtaget haha, dumt å bli gravid då va! Är livrädd för att det ska hända mig eller bebis något under förlossningen!

[/

Jag är också rädd, inte så mycket för smärtan men för alla medicinska smärtlindringar, appratur och värkstimulerande dropp, sugklocka, yttre press och klipp. Jag hoppas kunna fixa det utan någon smärtlindring som EDA med risk att bli värksvag och riskera värkstimulerande. Är rädd för hur det påverkar barnet och att barnet ska bli stressat och påverkas negativt och bli medtaget eller inte klara sig.

Haha, jag tog/gick igenom alla dina fasor men det fick bra iallafall!

I smärtlindrande väg tog jag;
    - sterila kvaddlar
    - bada varmt
    - EDA
    - PCD/västerviksmetoden
    - lustgas

Sen blev det somsagt sugklocka, klipp och yttre press. Hade en barnmorska liggande på magen, en i vardera ben och sen läkaren som drog med klockan. Fick även värkstimulerande dropp för att hjälpa till allt.
  • ebe91
    En del av oss skrev 2015-11-10 12:29:46 följande:

[quote=75984545][quote-nick]Y o L o skrev 2015-11-10 11:27:59 följande:[/quote-nick]

Nä fy va hemskt. Jag hade skrivit att jag inte tål morfin o liknande, men ingen påpekade att det är det i epiduralen. Det var först när jag skulle snittas som jag fick reda på det. Det förklarade ju varför jag spydde och var halvt död under förlossningen. Och ju sämre jag mådde ju mer Epidural tryckte jag på :)

[/

Det är inget morfin i epidural.

Precis som yolo skriver innehåller EDAn morfinliknande preparat, och som sjukvårdspersonal ska man vara observant om en patient reagerat på en opioid för ofta reagerar patienten även på andra läkemedel i samma läkemedelsgrupp (som sufenta). Sen är inte illamående inte ett tecken på att man inte tål morfin, utan bara att man fått en vanlig biverkan av det (endel får mer andra mindre), och beroende på hur kraftigt illamåendet är får man överväga om fördelen är större än nackdelen. Det är inte farligt, som i de fall en patient inte tål ett läkemedel. I yolos fall är det ju brist på information från vårdpersonalen, helt klart. Jag vet inte hur effekten av en EDA med enbart bedövningsmedel och inte någon opioid fungerar vid en förlossning, vilken ev kunde vara ett alternativ?
  • ebe91
    En del av oss skrev 2015-11-10 14:01:30 följande:

[quote=75985032][quote-nick]ebe91 skrev 2015-11-10 13:44:53 följande:[/quote-nick]

Precis som yolo skriver innehåller EDAn morfinliknande preparat, och som sjukvårdspersonal ska man vara observant om en patient reagerat på en opioid för ofta reagerar patienten även på andra läkemedel i samma läkemedelsgrupp (som sufenta). Sen är inte illamående inte ett tecken på att man inte tål morfin, utan bara att man fått en vanlig biverkan av det (endel får mer andra mindre), och beroende på hur kraftigt illamåendet är får man överväga om fördelen är större än nackdelen. Det är inte farligt, som i de fall en patient inte tål ett läkemedel. I yolos fall är det ju brist på information från vårdpersonalen, helt klart. Jag vet inte hur effekten av en EDA med enbart bedövningsmedel och inte någon opioid fungerar vid en förlossning, vilken ev kunde vara ett alternativ?

[/

Tack för information, nu är inte EDA aktuellt i mitt fall om det blir en vaginal förlossning vilket jag hoppas på. Vågar inte ta något sådant då barnet kan påverkas negativt.

EDAn är ju i första hand för den blivande mammans skull, men rätt ofta leder det till en lite mer långdragen förlossning. Jag resonerade såhär; hellre dubbelt så lång förlossning med uthärdlig smärta än halverad med outhärdlig. Men det är såklart upp till var och en! Men man ska komma ihåg att EDAn även kan vara den som gör att förlossningen fortskrider, då den ger kroppen en chans att vila samtidigt som förlossningen/öppningsskedet fortskrider. Man kan även få chans att samla kraft till utdrivningsskedet om man har intensiva värkar under en längre tid.

Barnet i sig brukar sällan påverkas negativt av EDAn, isåfall sekundärt av att förlossningen blir mer utdragen vilket i vissa fall kan trötta ut barnet.
Svar på tråden BF juni/juli