Inlägg från: tessan120 |Visa alla inlägg
  • tessan120

Första barnet maj/juni 2016

Hej! Jag går gärna med här.

Jag är 30 år och väntar första barnet 31 maj. Jag bor med min man i Bålsta. Här blir vi inte erbjudna KUB så vi har bestämt oss för att vänta till RUL.
    Jag har en riktigt bra barnmorska som lugnar mig samt otroligt lätt att prata med.
    Vi har vart på hälsosamtal och ska på inskrivning på onsdag. Då ska vi även boka tid för RUL.
    Jag har mått väldigt illa men det har blivit bättre. Däremot spyr jag, främst på kvällarna. Har lite ömma bröst samt är frusen.
    Vi försökte 4 månader innan detta plus och är superglada.

• tessan120
    kielal skrev 2015-11-02 10:22:08 följande:

Har ni berättat får någon än och i så fall hur?

Vi vill vänta till efter första UL (som är i morgon) men sambons pappa anar något och tittar på magen när jag träffar honom och kastar blickar. Sambon och han jobbar nämligen ihop och nu har sambon behövt ta ledigt mitt i veckan mitt på dagen vilket han aldrig gör annars, att han säger att det är hemligt vad han ska göra hjälper ju inte heller. :P Annars tror jag inte att någon anar något. Vi har varit ihop i 9 år och alla har väntat och väntat, jag tror de har förlorat hoppet lite, så det ska bli så roligt att berätta.

Vi har berättat för min familj samt nära vänner. Vi kommer berätta för makens familj nästa gång vi träffas, tyvärr träffar vi inte dem lika ofta som vi träffar min.

Till våra föräldrar köpte vi koppar som vi har skrivit mormor/morfar/farmor/farfar Juni 2016 på. Min mamma fyllde precis år och hon vart så glad även om det tog några sekunder innan hon förstod. 

Till min bror så köpte jag en tröja till hans dotter på 6 månader där det stod I'm going to be a big cousin. Även där tog det ett tag men sen blev de superglada. 

Till kompisarna har jag bara sagt som det är. Min bästa kompis fick veta i samband med plusset. 

I helgen hoppas vi berätta för makens familj. 

Vi har berättat när vi har träffat folk och har inte väntat till en speciell vecka. Jag har bara berättat för folk som jag vill ha stöd ifrån om något mot förmodan skulle hända. 

Imorgon går jag in i vecka 11. 

• tessan120

Idag var vi på inskrivning hos barnmorskan. Hon passade på att ta blodprov och min värden såg bra ut. Vi bokade även ultraljud som blir den 5 januari, då kommer jag vara i vecka 19 (om jag räknat rätt). Längtar så! Vi kommer inte göra något innan dess så nu är det bara att vänta. 

Men jag har en väldigt bra känsla över det hela. 

Vi kommer absolut ta reda på kön om det syns. Jag är alldeles för nyfiken.

• tessan120

Vad roligt att få se den lilla. 

Vi blir inte erbjudna KUB och kommer inte heller göra något tidigt ultraljud. Vi har vårat rutinultraljud inbokat 5 januari och jag längtar verkligen! 

Jag mår bra, jag gick in i vecka 12 i tisdags och äntligen försvann mitt illamående. Jag har inte kräkts på 2 dagar nu, jag som har kräkts dagligen senaste 5 veckorna. Känns otroligt skönt att kunna äta vanlig mat igen och faktiskt känna hunger! 

Köpte även mina första gravidbyxor igår, det måste vara det skönaste jag någonsin har haft på mig! Jag som tycker att jag inte fått någon mage alls men på 1 vecka har jag blivit riktigt svullen efter måltider. Så igår satt jag på jobbet och tyckte mina vanliga byxor var otroligt obekväma så då åkte jag och köpta mina första gravidbyxor. 

• tessan120
    Idag går jag in i vecka 13 (12+0) Det känns otroligt skönt! 

Jag har dessutom hamnat i de så kallade spökveckorna och njuter av att må precis som vanligt. Jag kan äntligen äta igen och vågar umgås med folk. Efter att ha mått illa och spytt i så många veckor så känns det så skönt. 

Längtar så till RUL 5 Januari. Jag verkar vara en av få som varken gör KUB eller något tidigt ultraljud. 
  • tessan120
    birrdie skrev 2015-11-17 18:32:02 följande:

Hej, hoppar också in här! Vi väntar vårat första barn 9 juni, oplanerat men välkommet :) är i vecka 11 (10+3)

Har haft svårt att ta in att det verkligen är en liten bebis i magen, trots alla graviditetssymptom. Vågar inte riktigt "hoppas" förrän man verkligen få se att det finns nånting därinne! Känns länge att vänta ända till v.18 och få göra RUL då :/ Får ni göra UL redan i vecka 12? Har läst många som gjort det, men det är inget min BM har nämnt nånting om. 

Många gör ju UL i samband med KUB eller bokar själva privat. Vissa får nog även göra tidiga UL efter tidigare missfall.

Vi kommer inte göra något innan RUL.
  • tessan120
    Jag har mått så himla bra den senaste veckan och det har varit så skönt men idag slog det tillbaka ggr 10. Jag har aldrig kräkts så mkt eller mått så illa under hela graviditet. Typiskt nog så hann jag ta mig till jobbet innan det slog till men fick lov att åka hem. Som tur är har jag möjlighet att jobba hemifrån. 

Hoppas det försvinner lika fort som det kom! 
  • tessan120
    birrdie skrev 2015-12-23 09:42:15 följande:

Har det börjat synas på er? Är själv i 15+5 och tycker inte det syns nånting! Och har ni känt av bebis nåt?

På mig har det börjat synas. Jag har berättat för några på jobbet men inte alls och jag börjar få lite blickar. 

Jag är i vecka 18 (17+1). Och jag har känt några små små bumpar från bebis men inte alls mycket. Jag hoppas på att få känna bebis mer snart men vet att det kan dröja. 
  • tessan120
    Seemlan skrev 2016-01-07 08:16:57 följande:

Första sparken!!

Wow! Igår kväll låg jag i sängen och kände som vanligt bebisens rörelser, lade handen på magen (som jag alltid gör) och den här gången hände det! Bebisen sparkade till min hand, guud vad häftigt det var!! Flera gånger om också, sjukt mäktig känsla

Dock gömde hon sig så fort pappan kom in i sovrummet men nu dröjer det inte innan han också får känna vår bebis

Jag har moderkakan i framvägg så hade räknat med att inte känna något förrän v23-24 men är i v21 nu.

Har ni känt bebisen på utsidan än?

Jag har känt några små sparkar/buffar sedan julafton, jag är i vecka 19 (18+4). Jag har moderkakan i bakvägg. Jag hoppas min man ska kunna få känna snart. Så häftig känsla. 

I tisdags var vi på RUL. Det var första gången vi fick se bebis. Allt såg bra ut och det var en riktigt häftig upplevelse. Förmodligen en liten tjej som sparkar därinne. Längtar så till juni! 
Svar på tråden Första barnet maj/juni 2016