Inlägg från: Seemlan |Visa alla inlägg
  • Seemlan

Första barnet maj/juni 2016

Hej på er!

Tänkte att det kan vara skönt med en samlad grupp för oss som är gravida för första gången och blir mammor i maj/juni 2016. Man har så mycket frågor och oro så vore skönt att kunna dela det med andra som är i samma situation

Vårt bf är 28/5, är alltså i vecka 10 (9+1)

Välkomna!

• Svar på tråden Första barnet maj/juni 2016
  • Seemlan

Vad kul! Känner likadant att alla andra verkar känna varandra typ ????

Jag har varit väldigt illamående men det har faktiskt lagt sig lite senaste dagarna, blandade känslor. Skönt att må bra men blir samtidigt oroligt att något hänt bebisen.. Dock misstänker bm stt jag fått tidig foglossning så ska till läkare på tisdag.. Håller tummarna att så inte är fallet

Var era bebisar planerade? Har allt isåfall gått bra för er?

Vår bebis var oplanerad men ack så välkommen! (Vi hade tänkt börja i vår annars)

• Seemlan

Vi har också bestämt oss för kub så det blir troligtvis under kalendervecka 47, ska ringa dit imorgon och höra om tid. Bm sa att jag ska ta blodprov och ringa och boka tid samma dag men jag ska kolla om kag kan boka innan så jag vet med jobbet och så. Känns otroligt spännande att vi ska få se livet om tre veckor! Galet

Har även fått tid för RUL som är den 29 dec så det känns skönt för vi trodde det skulle bli i januari eftersom vi är i v 18 i mellandagarna, men det funkade ju bra.

Annars så har mitt illamående börjat lagt sig men däremot känner jag mig allmänt ganska nere. Har fått foglossning redan och man sjukskrivs inte för det och jag har ett tungt jobb så det känns lite sisådär. Känner mig även osäker på framtiden och förlossning mm. Det sköna är att sån här oro är mer en regel än undantag i vecka 10 så försöker trösta mig med att allt är som det ska

Var bor ni? Har ni fått bra barnmorskor?

• Seemlan

Ja det är lite märkligt, och det visade sig att jag hade blivit felinformerad också för när jag ringde direkt till ultraljudsmottagningen igår så fick vi en tid bokad och så skulle jag ta prover två veckor innan. Bm hade ju sagt att jag skulle ta blodprov tidigast 13/11 (v12+0) och sen få en ul-tid inom en vecka. Men nu fick jag istället ul-tiden den 13/11 och proverna ska tas två veckor innan, alltså imorgon. Så om jag hade väntat så kanske jag inte hade kunnat genomföra det för att jag skulle ja varit för långt gången! Tur att jag ringde!! Har en kompis som går hos en annan bm och fått samma info som mig, hon hade tagitbprover i förrgår och ringt mottagningen igår hon med, men fick tid den 16/11 och hon ligger någon vecka före mig så de kan inte lova att de kommer kunna genomföra testet med risk för att hon gått för långt. Trots att hon gjorde EXAKT som bm sa! Så jag tror alla bm här i Värmland har blivit felinformerade, men vet inte om jag ska bry mkg och säga något till min bm om detta.. Vi får se.

Vad gäller symptom så har mitt illamående lagt sig nästan helt nu. Skapar en stor oro, men jag försöker tänka positivt. Känner inte igen det du skriver med att det lägger sig just på nätterna men det känns ju olika för alla under olika tider på dygnet så det är säkert helt normalt

Är riktigt spänd nu inför 13/11 och hoppas även man kan få ett nytt bf (har en liten misstanke om att jag gått längre än jag tror)..

Vad kul det är att höra hur det funkar för andra! Fyll gärna på med massa information.

• Seemlan

Tänk vad olika det kan vara mellan olika regioner.. Här i Värmland ska man (enligt ultraljudsmottagningen) ta prover runt vecka 10 så jag tog idag (v 9+6) och ul tas ca två veckor efter proverna. Konstigt att det kan vara så olika ändå..

• Seemlan
    ElinB86 skrev 2015-10-30 09:03:09 följande:

Hej allihopa!

Jag blev medlem i familjeliv idag och hittade denna tråden. Hoppar gärna på! 

Jag är 29 år och jag och min sambo väntar vårt första barn, är i v11 (10+3). Vi har försökt väldigt länge, nästan 3 år, så det här barnet är mer än välkommet!

BF 23/5 2016. Jag tycker jag hade mer symptom förut, illamående, spända bröst, humörsvängningar bl.a. Nu är endast trötthet och att kliva upp och kissa på nätterna kvar.. Har aldrig spytt men mått lite illa på eftermiddagarna fram till kanske v.9. Sen bara försvann de flesta symptomen.. är lite orolig över detta då man läst en del om MA fast också om nåt som hette "spökveckor" där många känner sig icke gravida? Nån mer som känner av detta? Ska på KUB test 12/11 vilket är om 2 v, hoppas hoppas hoppas nåt rör sig där inne då!! 

Kram till er alla![/

[quote=75938377][quote-nick]ElinB86 skrev 2015-10-30 09:03:09 följande:[/quote-nick]Hej allihopa!

Jag blev medlem i familjeliv idag och hittade denna tråden. Hoppar gärna på! 

Jag är 29 år och jag och min sambo väntar vårt första barn, är i v11 (10+3). Vi har försökt väldigt länge, nästan 3 år, så det här barnet är mer än välkommet!

BF 23/5 2016. Jag tycker jag hade mer symptom förut, illamående, spända bröst, humörsvängningar bl.a. Nu är endast trötthet och att kliva upp och kissa på nätterna kvar.. Har aldrig spytt men mått lite illa på eftermiddagarna fram till kanske v.9. Sen bara försvann de flesta symptomen.. är lite orolig över detta då man läst en del om MA fast också om nåt som hette "spökveckor" där många känner sig icke gravida? Nån mer som känner av detta? Ska på KUB test 12/11 vilket är om 2 v, hoppas hoppas hoppas nåt rör sig där inne då!! 

Kram till er alla!

Hej och välkommen!

Jag är 28 år och det är också första barnet.

Vad skönt att det lyckades för er till slut, själv hade vi turen att "råka" bli gravida så vi slapp pressen

Är också i v 11 (10+0) och har bf 28/5, kuben gör vi 13/11, känns häftigt att vi är så nära varandra med allt

Typ exakt samma symptom också bara att jag även har känningar av foglossning :-/

Lycka till med allt! Ska bli kul att följas åt.
  • Seemlan

Hej på er! Vi var på KUB idag och precis som du skriver ElinB86 så var det en helt sjukt känsla!! Var supernervös innan för allt möjligt, tänk om de skulle säga "du är ju inte gravid" eller dött foster eller hög sannolikhet i testet eller något hemskt.

Men det var den mest fantastiska kvarten i mitt liv!! Bebisen hoppade och skuttade och vevade med både armar och ben. Helt sjukt, trodde inte de var så utvecklade redan

Fick ett nytt datum också.. Hade 28 maj innan (v 12+0 idag) men nu fick vi 24 maj (v 12+4 idag).

Är en otroligt lättnad att ha fått se bebisen

• Seemlan

Hej på er tjejer! Hur mår ni och hur har ni det?

Här är det jämna plågor, har svåra ryggproblem som troligtvis är foglossning, alt. ishias, ska träffa ny läkare på tisdag. Vi har tidigare gått på en vårdcentral med läkare där man känner sig i vägen samt en barnmorska som är väldigt opersonlig och kall. Men vi (jag) har ändå resonerat som att "hon duger" och "det är ändå så kort tid av livet", men det är ju faktiskt den viktigaste tiden i livet! Igår fick jag nog och bestämde mig för att byta både bm och vc, efter mycket tårar och telefonsamtal har jag nu äntligen hittat en vc där jag tror vi kommer trivas mycket bättre.

Fick träffa min nya bm redan idag och hon var helt fantastisk!! Frågade t.o.m om jag ville lyssna på hjärtljuden, något som jag frågat min tidigare bm om men hon har bara avfärdat mig och sagt att det inte går att höra så tidigt. Och nu när jag träffar en ny bm så är det t.o.m HON som erbjuder mig att lyssna! Och det var så himla mäktigt! Faktiskt nästan samma känsla som ultraljudet. Wow!!

Min älskade bebis

Så, jag vill bara tipsa alla om att ifall ni känner minsta tvivel eller obekvämhet med er bm eller läkare, var inte rädda för att byta! Jag känner mig pånyttfödd

Här får ni en liten bild från vårt kub förra fredagen då bebis var 12+3:

• Seemlan
    ElinB86 skrev 2015-11-26 12:04:50 följande:

Åh va skönt Seemlan! Man ska trivas med sin BM och lyckligtvis gjorde jag det redan från start med min, jag går privat. Jag har börjat få huvudvärk som inte släpper och magen kliar som bara den, annars inga problem =)

Får inte till min bild åt rätt håll, men här är våran lillis i V 13 (12+4)

Tack, det känns jätteskönt

Vad lustigt att du skriver om huvudvärk, jag har haft huvudvärk de senaste tre-fyra dagarna men trodde inte det kunde ha med graviditeten att göra? Men det kanske det har?

När har du bf?
  • Seemlan
    ElinB86 skrev 2015-12-21 07:24:49 följande:

Har en liten fråga till alla.. Är det någon som äter vitaminer/mineraler varje dag? Jag har nån burk från apoteket som är vit och heter "Gravid", den tar slut snart och jag vet inte ska man köpa mer och fortsätta äta eller åt ni bara i början? Har hört så olika..

Jag äter också den och precis som saaara kommer jag fortsätta resterande grav.. Dock är det inte så stor skillnad på den och Kvinna så kommer gå över till den i slutet på grav så slipper jag stå med massa tabletter kvar efter bebisen kommit ut
  • Seemlan

Första sparken!!

Wow! Igår kväll låg jag i sängen och kände som vanligt bebisens rörelser, lade handen på magen (som jag alltid gör) och den här gången hände det! Bebisen sparkade till min hand, guud vad häftigt det var!! Flera gånger om också, sjukt mäktig känsla

Dock gömde hon sig så fort pappan kom in i sovrummet men nu dröjer det inte innan han också får känna vår bebis

Jag har moderkakan i framvägg så hade räknat med att inte känna något förrän v23-24 men är i v21 nu.

Har ni känt bebisen på utsidan än?

Svar på tråden Första barnet maj/juni 2016