när ska vi fixa syskon?
Jag har en dotter född januari 2014 och en son född nu i september 2015. Ungefär 1 år och sju månader mellan dom.
Fördelar:
- Min dotter var fortfarande hyfsat "lätt" att ta hand om under graviditeten, hon behövde inte lika mycket stimulans som nu utan var ju fortfarande "bebis" som sov middag och så, jag fick vila mycket :)
- Ingen svartsjuka/avundsjuka! Dottern minns väl knappt hur livet var innan lillebror föddes så hon accepterade honom väldigt fort. Idag är han en given del i familjen och det finns inget "livet var bättre när jag hade mamma och pappa för mig själv"
- Vi var redan inne i allt med nattvak, matning, blöjor, vaggning m m så det var ingen chock när lillebror kom
- Andra förlossningen gick fort (två krystvärkar) vilket jag inbillar mig var för att det inte var så länge sen storasyster banade vägen haha
Nackdelar:
- Storasyster är ju väldigt liten fortfarande och ganska hårdhänt, de två tillsammans kräver KONSTANT övervakning annars kan hon skada honom (självklart inte med meningen) eller sig själv. Det gäller att vara ALERT 100% av tiden
- Mycket jobb med två barn under två år! Vi personligen tycker inte det funkar att ta hand om båda små helt ensamma utan vi hjälps alltid åt (sambon har ett mycket flexibelt jobb tack och lov). Ibland får vi båda bära runt på ett ledset barn samtidigt eller amma/ge välling samtidigt eller byta blöja samtidigt (visserligen har de nattliga mötena sin charm dom med :D). Men som sagt, JAG hade aldrig orkat ta hand om två såhär små barn ensam så hade vi inte haft möjlighet att dela på det hade vi väntat lite med tvåan.
Jag tror varje åldersskillnad har sina för och nackdelar. Men hittills är jag väldigt nöjd med hur vi valde att göra :) vi ska inte ha fler nu utan ser fram emot att barnen är runt 8 och 7 år och vi alla kan busa tillsammans på Legoland mm :)