• Manima

när ska vi fixa syskon?

Min man är 41 år och vi har en 6-månaders. Jag själv är 31 och vill inte vänta för långe på att skaffa syskon.
    När är det optimalt att skaffa nästa? När vår unge fyllt 1,5 år? Eller vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden när ska vi fixa syskon?
  • Luna Emissary

Nä ni själva känner sig redo. Det är ni som ska klara av det och ni kan omöjligt tro att andras erfarenhet alla vara likadan för er. Vissa har 12 månader mellan andra sju år.

• Manima
    Luna Emissary skrev 2015-10-24 09:27:50 följande:

Nä ni själva känner sig redo. Det är ni som ska klara av det och ni kan omöjligt tro att andras erfarenhet alla vara likadan för er. Vissa har 12 månader mellan andra sju år.

Mer intressant att höra andras erfarenheter.
    Det är självklart att jag vet att allas liv med barn är individuellt.

Jag är redo snart men inte min man...så det är han som kommer få bestämma ändå..
  • MoLsMamma

Vår tvåa kom när första var 2 år.. Då blev det två blöjbarn o allt som hör till när de båda är små, klä på båda osv. Trean kom när tvåan precis skulle bli 3 år, kanske lite enklare då tvåan ej hade blöja längre, kan sköta sig själv mer etc. Men ha tätt är ju kul också! Ettan o tvåan leker ofta bra tillsammans nu när de är 5 och 3, mycket bråk också dock ????

• MoLsMamma
    MoLsMamma skrev 2015-10-24 11:18:49 följande:

Vår tvåa kom när första var 2 år.. Då blev det två blöjbarn o allt som hör till när de båda är små, klä på båda osv. Trean kom när tvåan precis skulle bli 3 år, kanske lite enklare då tvåan ej hade blöja längre, kan sköta sig själv mer etc. Men ha tätt är ju kul också! Ettan o tvåan leker ofta bra tillsammans nu när de är 5 och 3, mycket bråk också dock ????

????? Skulle va ;)
  • gruvan

Tänk på att det inte alltid är att bara "fixa ett syskon". Vi började försöka få till en tvåa strax innan ettan fyllde 2 år. Vi lyckades på tredje försöket och skulle få 2 år och 7 månader mellan barnen men det slutade tyvärr med mf. Nu är jag, efter ytterligare fyra försök, gravid igen och går det bra får vi 2 år och 11 månader mellan barnen. Jag har dock haft blödningar till och från de senaste veckorna och vågar inte hoppas. Jag är 28 år och sambon 29 år.

• Manima
    gruvan skrev 2015-10-24 12:24:22 följande:

Tänk på att det inte alltid är att bara "fixa ett syskon". Vi började försöka få till en tvåa strax innan ettan fyllde 2 år. Vi lyckades på tredje försöket och skulle få 2 år och 7 månader mellan barnen men det slutade tyvärr med mf. Nu är jag, efter ytterligare fyra försök, gravid igen och går det bra får vi 2 år och 11 månader mellan barnen. Jag har dock haft blödningar till och från de senaste veckorna och vågar inte hoppas. Jag är 28 år och sambon 29 år.

Självklart! Jag tar inte för givet att det bara går. Jag har själv adoptivföräldrar så det finns en anledning till att jag finns.
    Jag har sagt till min man att vi inte kan vänta för länge just för att det kan ta tid...
  • LillLouise84

Jag slängde minipillren när ettan fyllde ett, och blev gravid direkt. Så ett år och nio månader mellan barnen. Skitjobbigt men roligt. Jag tycker det var lämpligt att vi fortfarande var inne i blöjsvängen och hade allt klart för bebis plus att de blir jämnåriga och har mycket nytta av varandra.

Personligen så hade nog inte min kropp fixat tätare graviditeter. Nu fick den ett års återhämtning och jag hann stärka och träna upp mig. Men det är olika hur mycket kroppen påverkas av graviditeter.

• Flisan79

Jag har 2,5 år mellan 1 och 2, sen 22 mån mellan 2 och 3.

Min erfarenhet är att det där extra 8 månaderna gjorde enorm skillnad. Lite till hade nog inte gjort något heller så optimalt vore nog minst 3 år mellan.

Min 2:a hade behövt få vara "bebis" och minst ett litet tag till.

• Connie07

Vänta tills barnet fyllt 2 år.Ser mera fördelar att inte ha så tätt mellan barnen.Mina barn har nästan 4 år emellan och förstå barnet förstod att hon skulle få ett syskon och inte behövde samma uppmärksamhet som en1-2 åring.

• anynom

Jag har en dotter född januari 2014 och en son född nu i september 2015. Ungefär 1 år och sju månader mellan dom.

Fördelar:

- Min dotter var fortfarande hyfsat "lätt" att ta hand om under graviditeten, hon behövde inte lika mycket stimulans som nu utan var ju fortfarande "bebis" som sov middag och så, jag fick vila mycket :)

- Ingen svartsjuka/avundsjuka! Dottern minns väl knappt hur livet var innan lillebror föddes så hon accepterade honom väldigt fort. Idag är han en given del i familjen och det finns inget "livet var bättre när jag hade mamma och pappa för mig själv"

- Vi var redan inne i allt med nattvak, matning, blöjor, vaggning m m så det var ingen chock när lillebror kom

- Andra förlossningen gick fort (två krystvärkar) vilket jag inbillar mig var för att det inte var så länge sen storasyster banade vägen haha

Nackdelar:

- Storasyster är ju väldigt liten fortfarande och ganska hårdhänt, de två tillsammans kräver KONSTANT övervakning annars kan hon skada honom (självklart inte med meningen) eller sig själv. Det gäller att vara ALERT 100% av tiden

- Mycket jobb med två barn under två år! Vi personligen tycker inte det funkar att ta hand om båda små helt ensamma utan vi hjälps alltid åt (sambon har ett mycket flexibelt jobb tack och lov). Ibland får vi båda bära runt på ett ledset barn samtidigt eller amma/ge välling samtidigt eller byta blöja samtidigt (visserligen har de nattliga mötena sin charm dom med :D). Men som sagt, JAG hade aldrig orkat ta hand om två såhär små barn ensam så hade vi inte haft möjlighet att dela på det hade vi väntat lite med tvåan.

Jag tror varje åldersskillnad har sina för och nackdelar. Men hittills är jag väldigt nöjd med hur vi valde att göra :) vi ska inte ha fler nu utan ser fram emot att barnen är runt 8 och 7 år och vi alla kan busa tillsammans på Legoland mm :)

Svar på tråden när ska vi fixa syskon?