Först skulle vi öppna våra hjärtan, nu vill vissa att vi även ska öppna våra hem. Skulle du kunna tänka dig att inkvartera flyktingar hemma?
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/asylboende-i-munkedal-i-lagor
Det har visst brunnit igen i natt.
Hur mycket jag än är mot denna massinvandring så är detta fel väg att gå.
Det verkar ta fart mer och mer och hur det ska sluta, både flyktingkaoset och bränderna... vet jag inte ens om jag vill veta.
Att då ta in dem (flyktingarna)i sitt eget hem, vem vet vad en irrhjärna får för sig?
ON TOPIC - TILL TS och alla som funderar på att ta in någon i ERT HEM
CHECKLISTA - OERHÖRT VIKTIGT!!!!!
Har du egen villa/fritidshus/sommartorp etc?
1 KOLLA M DITT FÖRSÄKRINGSBOLAG vad som gäller med en gäst i huset ang vattenskada, brandskada, rökskada, stölder, förstörelse
2 KONTROLLERA OM GÄSTEN också behöver individuell försäkring
Har du HYRESRÄTT?
KOLLA DÅ PUNKTERNA OVAN SAMT:
3 KOLLA MED VÄRDEN att det är okej att du har en inneboende - annars kanske du själv blir satt på gatan!
4 Ta HJÄLP av en advokat att skriva ett KONTRAKT (inkl 2 vittnen) för vilken tidsperiod det ska gälla och med namnet på den det ska gälla. Samt även t ex hur ni gör med hyran mfl kostnader (normalt betalar en inneboende för sig). Detta är OERHÖRT VIKTIGT eftersom en inneboende /2-handshyrare kan i vissa fall få BESITTNINGSRÄTT efter boende i 1 år. Tillhör lgh ALLMÄNNYTTAN ligger du risigt till eftersom där går de på vem som har störst BEHOV av lägenheten.
Har du BOSTADSRÄTT?
Kolla punkterna ÖVERST FÖR VILLA SAMT: 3 KOLLA MED BRF-STYRELSEN att det är okej att du har en inneboende - annars lär du få en varning alt blir UTESLUTEN = blir tvungen att sälja din BR!
4 SKRIV ETT KONTRAKT, gärna m h a en advokat/jurist, (undertecknat av 2 vittnen) för vilken tidsperiod det ska gälla och för vem det ska gälla (namn på inneboende). Samt hur ni gör med brf-avgiften och andra kostnader (normalt betalar en inneboende för sig), osv.
IFALL MIGRATIONSVERKET SÄGER ATT DU INTE BEHÖVER NÅGOT KONTRAKT, TRO DEM INTE. Kontrollera själv istället! Kolla med rätt instanser! Har du lån, kolla med bank, brf-styrelse, grannar, försäkringsbolag. Har du HR, kolla med försäkringsbolag och Hyresgästföreningen!