• Anonym (Väldigt orolig)

Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...

Hej!

Jag är än mer orolig inför vart Sverige är på väg efter att ha läst eninsiktsfull artikel i Dagens Industri.

Vi har valt fram vår regering, varför leder då vår regering oss och våra barn till ruinens kant helt utan konsekvenstänk. Det är detta som oroar mig, ingen tar tag i situationen, ingen vill räkna ut siffrorna, ingen vill som vanligt ta tag i den stora elefanten i rummet, varför? Vad är de så rädda för? Är alternativet bättre?

Innan ni avfärdar min oro och andras varningar som rasistiskt eller SD så var vänliga och läs artikeln jag hänvisar till innan ni dömmer mig: www.di.se/artiklar/2015/10/14/henrik-mitelman-sprickor-i-den-svenska-fasaden/&offer_type=email

Jag fick fylla i en mailadress för att kunna läsa artikel, absolut läsvärt!!!

• Svar på tråden Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...
  • KillBill
    Digestive skrev 2015-11-22 03:33:41 följande:
    Bostadsmarknaden är en aning komplex och man får vara försiktig med att spräcka bostadsbubblan hur som helst och sedan så är det ingen nyhet att Sveriges högerblock har valt att stimulera upp bostadspriserna än mer, snarare än att ta i tu och brottas med bostadsbubblan.

Den här krisen var dock inget som kunde förutspås för flera år sedan och de bostadsmarknadsreformer som Alliansen införde och ville införa för att stimulera bygget, har varken trätt i kraft eller hunnit verka med resultat. Vågar dock påstå att det i dagens lägen knappast hade räckt vilket som! - ärlighet varar längst.

I närtid och närmare ett facit i handen, angående den kris vi idag befinner oss i, så föreslår dock Alliansen att göra bostadsmarknaden till en liberal bostadsmarknad. Vilket är en helt annan sak än statlig bostadsplanering - då efterfrågan hade styrt produktionen direkt. Det hade gått både snabbare och träffat det faktiska behovet med betydligt större säkerhet, om bostadsmarknaden liberaliserades.

Det känns som att du överdriver en ministerpost en smula, visst - ämbetet betyder att en god överblick ska upprätthållas men makten angående beslut återfinns fortfarande i riksdagens kammare. Just Kristdemokraterna är/har även varit det minsta partiet inom Alliansen och har också haft minst inflytande även bland Allianspartierna sinsemellan, angående de förslag som lyfts fram överhuvudtaget.
    Och som du kan läsa bland annat här så har Kristdemokraterna och just Christian Carlsson - med ett partistöd ända ner till KDU - faktiskt föreslagit en liberalisering utav bostadsmarknaden redan 2011 (och säkerligen tidigare än så, om man gräver lite); http://tinyurl.com/okv5qsj
    Man kan dock inte förvänta sig allt för mycket utav riksdagens minsta parti - det förstår nog vem som helst - och helt oavsett nyttan i förslagen som de kommer med.

Ironiskt nog så hade Sverige, med en liberal bostadsmarknad, inte bara kunnat adressera bostadsbristen långt innan dagens situation - utan även tjänat på dagens situation! Bostadsföretag hade själva analyserat läget och förberett bostäder därefter, av den simpla anledningen att de vill göra pengar.
    En helt annan ordning än att staten ska sitta och analysera och planera byggen efter eget bevåg. Det är en flerfaldigt effektivare ordning, som en liberal bostadsmarknad ger. Inte heller riskerar kommande generationer att få betala notan, vilket kan hända när just staten sköter bygget.

Jag förstår dock inte behovet av att titta i backspegeln och klaga, speciellt inte när Sverige har hamnat i en kris och vars magnitud ingen politiker har förutspått offentligt överhuvudtaget, inte ens i närtid och då sittande regering har regerat. Inte heller när du har så lite kött på benen om vad partierna, exempelvis Kristdemokraterna, överhuvudtaget har föreslagit i modern tid och när de regerade med Alliansen.
    Att utifrån den svaga grunden börja leta sig flera år tillbaka bara för att få hytta med fingret, är så transparent bara en vilja om att få skrika - för kött på benen, det saknar du helt och hållet.
    Vad ska det ens ge, hade du tänkt? - allt verkar handla om ideologiska försvar samt angrepp och det har inte riktigt Sverige råd med i dessa tider utan nu, behövs det goda idéer helt oavsett varifrån de kommer!

Det är inte heller någon regerings specifika fel att dagens kris har uppstått - utan det är vanvettiga folkövergrepp som har skapat den här krisen i grunden (men man såklart diskutera diverse regeringars inblandning i Syrien-kriget också, även om det är en helt annan diskussion). Man kan inte belasta någon regering för den saken, utan man kan bara klaga på vad som görs och på vad som inte görs, just nu.

Jag förstår ock att du är besviken. Det är jag med! Och besviken på vart och vartenda parti som någonsin har suttit i regeringen sedan 1997, helt oavsett om de kallar sig för Alliansen eller Samarbetsregeringen idag - nu handlar det dock om hur Sverige både ska kunna hantera den här krisen samt ta sig framåt.

Nu pratar du om försiktighet och du skriver att bostadsmarknaden är komplex och att man får vara försiktig så att man inte spräcker bostadsbubblan. Du skriver att ingen kunde förutse denna kris för ett par år sedan. Du förstår inte behovet av att titta i backspegeln och klaga, speciellt inte när Sverige har hamnat i en kris.

Jag vill påminna dig om att det var du som i Inlägg #509 Valde att kritisera den sittande regeringen för att den spänt bågen för löst och bara tänkte bygga 250 000 bostäder fram till 2020 (50 000 lägenheter per år). 

Ska jag tolka dig som att du tycker att det är olämpligt, att i kristider, rikta kritik mot den förra regeringen men att det är helt ok av dig att i kristider rikta kritik mot den sittande regeringen? Jag förstår inte logiken, kan du förklara?

Du skriver att ingen kunde förutse den aktuella flyktingkatastrofen, det stämmer. Men alla tänkande människor måste ha förstått att Sverige skulle få en allvarlig bostadsbrist. Under Alliansens åtta år vid makten invandrade ca 844 000 människor till Sverige. Det ger ett genomsnitt på 105 000 invandrare per år. Under samma period byggdes det i genomsnitt ca 16 800 lägenheter per år. Man behöver inte vara raketforskare för att förstå hur detta skulle sluta. Därför tycker jag att det är magstarkt att du kritiserar regeringen för bostadsbyggandet.

Det är bra att du lyfter fram att Sveriges högerblock läs Alliansen bidragit till att skapa den nuvarande bostadsbubblan. Ska vi vara ärliga så har väl Kristdemokraterna ett särskilt ansvar för bostadsbubblan då slopandet av fastighetsskatten var KDs hjärtefråga och att det framförallt är den som har bidragit till bostadsbubblans tillkomst. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2015-11-22 07:13:01 följande:
    Med all respekt för den partier jag själv röstat på: Alliansen har heller inte gjort någon skillnad med sina förslag.

Grejen är att man vet att det varit svårt att få bostad och lågt byggande och hej och hå men man har ändå varit rätt nöjda med situationen och småpetat lite här och småskruvat lite där.

Det höll någorlunda (med lite gnäll) så länge som vi hade den dåvarande invandrings-situationen. Man har hela tiden skjutit på problemet.

Nu däremot är allt kastat över ända. Nu har det snabbt blivit smärtsamt uppenbart då vi nu bygger tältläger till de lyckliga.

(de olyckliga får sova utomhus).

Fortsätter man att dutta som man gjort så kommer vi att permanenta ett kaos på bostadsmarknaden som vida överstiger det som varit. Jag TROR att man kommer att fortsätta som förr. Det saknas politiskt mod och resurser till annat.

Det man skulle behöva göra är exempelvis att avsätta stora områden utanför våra städer och säga att här är laglöst land. Här får ni bygga hur ni vill och vad ni vill.

Inga detaljplaner, inga miljöprövningar. inga krav på boendemiljön. Inga fackförbund som lägger sig i arbetsmiljön. Ingenting som kostar tid och pengar sch som idag hindrar er från att bygga bostäder.

I samma områden borde staten också gå in och bygga "social housing" på billigast och enklast möjliga sätt.

Så här ser bostadsutvecklandet ut idag:
    http://www.trollhattan.se/startsida/flytta-till-trollhattan/bo-dar-det-passar/nya-bostader/

En kommun (Trollhättan i det här fallet) har ambitionen att bygga 6000 bostäder. På 15 år!

400 om året. Bara.

Den typen av noggranna och kvalitetssäkrade processer har vi inte lyxen att driva om vi i rimlig tid ska skapa bostäder åt alla invandrare som kommer hit nu.
    Nu har ju inte det senaste förslaget - om en liberaliserad bostadsmarknad - kommit ut i praktik men ser man tillbaka så har det absolut inte hänt mycket i realiteten, även om en del beslut inte riktigt fick tiden de behövde på sig. Allt som allt så underkänner dock även jag Alliansens bidrag till bostadsmarknaden.

Jag håller verkligen med om att det där modet saknas(!!), iallafall i den bostadsmarknadsform som vi nu har och har haft. Man har tagit större hänsyn till bostadsbubblan i stunden än framtida problem, man har tänkt alldeles för kortsiktigt. Det är dock en komplex fråga men det kräver mod och Alliansen har faktiskt överlag, under sin tid vid makten, varit tämligen dåliga på att ta tuffa beslut som exempelvis detta.

Ja, det är hemskt hur dåligt gjort det här är!! Skrikandes Läste nyligen om snökaoset i Skåne till råga på allt - medan det här på Familjeliv går runt folk som häcklar en för att man oroar sig över att de som kommer hit riskerar att frysa ihjäl, när de då befinner sig till fots runt om i landet.

Jag har ingen aning om det är en bra lösning, med "laglösa land"-områden, men det ger iallafall något och det kanske blir den enda möjliga utvägen i slutändan, vem vet, och med Regeringens passivitet och nonchalans i stort - angående hela den här situationen - så är nog det mesta tyvärr möjligt.

Åh, min gamla hemstad! Ja, alltså, 400 bostäder om året kan jag med blott den överblick som jag har över Trollhättan, som kontinuerlig besökare, säga att det knappast räcker. Jisses plus suck.

Som sagt, ett alternativ är att liberalisera bostadsmarknaden. Då kommer betydligt fler aktörer sköta processerna än i dagsläget, då det helt enkelt innebär att de sköter sina intressen i praktiken, och med en sådan bostadsmarknadsform så träffas även behoven med större säkerhet, då byggandet regleras utav en direkt efterfråga. Det må vara en liten klen tröst i dagens läge, för även om det skulle gå både fortare och träffa mer rätt - så är vi väldigt långt efter nu. Det kan dock vara det bästa alternativet som finns, inte minst så slipper kommande generationer riskera att stå med en dyr nota i handen, på grund utav dagens och gårdagens misstag.
    Det finns många fördelar men visst känns det allt som taget väldigt klent i sammanhanget men då finns det högst troligt, inget annat alternativ som faktiskt skulle hjälpa med ett önskvärt besked överhuvudtaget. Sveriges bostadssituation är inmålad i ett hörn helt oavsett hur man vänder och vrider på det, det handlar väl om bästa möjliga damge control i dagsläget, om att lära sig av sina misstag och om att förkorta ekot utav skadan så mycket som möjligt, för framtidens skull.

Har fått någon stygg infektion i högra öga, som om texten verkar knasig på något ställe så beror det på en försämrad textöverblick.
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2015-11-22 08:09:04 följande:
    Nu har ju inte det senaste förslaget - om en liberaliserad bostadsmarknad - kommit ut i praktik men ser man tillbaka så har det absolut inte hänt mycket i realiteten, även om en del beslut inte riktigt fick tiden de behövde på sig. Allt som allt så underkänner dock även jag Alliansens bidrag till bostadsmarknaden.

Jag håller verkligen med om att det där modet saknas(!!), iallafall i den bostadsmarknadsform som vi nu har och har haft. Man har tagit större hänsyn till bostadsbubblan i stunden än framtida problem, man har tänkt alldeles för kortsiktigt. Det är dock en komplex fråga men det kräver mod och Alliansen har faktiskt överlag, under sin tid vid makten, varit tämligen dåliga på att ta tuffa beslut som exempelvis detta.

Ja, det är hemskt hur dåligt gjort det här är!! Skrikandes Läste nyligen om snökaoset i Skåne till råga på allt - medan det här på Familjeliv går runt folk som häcklar en för att man oroar sig över att de som kommer hit riskerar att frysa ihjäl, när de då befinner sig till fots runt om i landet.

Jag har ingen aning om det är en bra lösning, med "laglösa land"-områden, men det ger iallafall något och det kanske blir den enda möjliga utvägen i slutändan, vem vet, och med Regeringens passivitet och nonchalans i stort - angående hela den här situationen - så är nog det mesta tyvärr möjligt.

Åh, min gamla hemstad! Ja, alltså, 400 bostäder om året kan jag med blott den överblick som jag har över Trollhättan, som kontinuerlig besökare, säga att det knappast räcker. Jisses plus suck.

Som sagt, ett alternativ är att liberalisera bostadsmarknaden. Då kommer betydligt fler aktörer sköta processerna än i dagsläget, då det helt enkelt innebär att de sköter sina intressen i praktiken, och med en sådan bostadsmarknadsform så träffas även behoven med större säkerhet, då byggandet regleras utav en direkt efterfråga. Det må vara en liten klen tröst i dagens läge, för även om det skulle gå både fortare och träffa mer rätt - så är vi väldigt långt efter nu. Det kan dock vara det bästa alternativet som finns, inte minst så slipper kommande generationer riskera att stå med en dyr nota i handen, på grund utav dagens och gårdagens misstag.
    Det finns många fördelar men visst känns det allt som taget väldigt klent i sammanhanget men då finns det högst troligt, inget annat alternativ som faktiskt skulle hjälpa med ett önskvärt besked överhuvudtaget. Sveriges bostadssituation är inmålad i ett hörn helt oavsett hur man vänder och vrider på det, det handlar väl om bästa möjliga damge control i dagsläget, om att lära sig av sina misstag och om att förkorta ekot utav skadan så mycket som möjligt, för framtidens skull.

Har fått någon stygg infektion i högra öga, som om texten verkar knasig på något ställe så beror det på en försämrad textöverblick.
    Jag hävdar att det finns ingen baktanke på att hålla liv i den påstådda bostadsbubblan.

Det handlar om två saker:

- Vårt regelverk för att skydda miljön och samhällsplaneringen osv. Detaljplaner och miljödomar. Detta tar tid.

- Vår önskan av att hålla hög bostadskvalitet till låga hyror. "Folkhemmet". Den svenska välfärdsstaten. Per Albin Hansson. Alltså i princip allting politiskt. Hyresgästföreningen. Motståndet mot marknadshyror. Påståendet att det "inte är människovärdigt" att inte varje barn har ett eget sovrum. Osv.

Bägge dessa måste läggas åt sidan om vi ska massproducera bostäder snabbt.
  • Digestive
    KillBill skrev 2015-11-22 08:03:26 följande:

Nu pratar du om försiktighet och du skriver att bostadsmarknaden är komplex och att man får vara försiktig så att man inte spräcker bostadsbubblan. Du skriver att ingen kunde förutse denna kris för ett par år sedan. Du förstår inte behovet av att titta i backspegeln och klaga, speciellt inte när Sverige har hamnat i en kris.

Jag vill påminna dig om att det var du som i Inlägg #509 Valde att kritisera den sittande regeringen för att den spänt bågen för löst och bara tänkte bygga 250 000 bostäder fram till 2020 (50 000 lägenheter per år). 

Ska jag tolka dig som att du tycker att det är olämpligt, att i kristider, rikta kritik mot den förra regeringen men att det är helt ok av dig att i kristider rikta kritik mot den sittande regeringen? Jag förstår inte logiken, kan du förklara?

Du skriver att ingen kunde förutse den aktuella flyktingkatastrofen, det stämmer. Men alla tänkande människor måste ha förstått att Sverige skulle få en allvarlig bostadsbrist. Under Alliansens åtta år vid makten invandrade ca 844 000 människor till Sverige. Det ger ett genomsnitt på 105 000 invandrare per år. Under samma period byggdes det i genomsnitt ca 16 800 lägenheter per år. Man behöver inte vara raketforskare för att förstå hur detta skulle sluta. Därför tycker jag att det är magstarkt att du kritiserar regeringen för bostadsbyggandet.

Det är bra att du lyfter fram att Sveriges högerblock läs Alliansen bidragit till att skapa den nuvarande bostadsbubblan. Ska vi vara ärliga så har väl Kristdemokraterna ett särskilt ansvar för bostadsbubblan då slopandet av fastighetsskatten var KDs hjärtefråga och att det framförallt är den som har bidragit till bostadsbubblans tillkomst. 

Som du skriver i näst sista stycket så gick det inte att förbereda sig inför den här krisen då Alliansen regerade och att det därmed är rätt missvisande att försöka klämma åt dem så som du gör, något annat ville jag inte ha sagt. Det är inte heller så att du tar upp varken sittande Regering eller tidigare vänsterblockregeringars bidrag och för att förstå varför behöver man inte heller vara raketforskare.
    Den här bostadsbubblan har utvecklat sig oroväckande sedan 1990 så det är aningen förment att diskutera så som du gör, som uppenbarligen bara vill svartmåla genom att säga halva sanningen.

Just och exakt så menar jag att det är en reell skillnad på att klaga på gårdagen och på att klaga på den aktuella dagen. Det är helt enkelt omöjligt att förändra det förflutna och inte heller kan man förändra den aktuella eller framtida dagen på det viset. Det var min enda poäng med den saken.

Klart som korvspad att jag kritiserar sittandes regerings otillräckliga byggnadsplaner mitt i en katastrofal bostadskris och när det inte händer någonting alls på den punkten i Riksdagen. Jag följer, och som sagt i en annan tråd, arbetet i Riksdagen dagligen och i Frågestunden som hölls den 5 november så enbart upprepar bostadsminister Mehmet Kaplan (MP) samma gamla visa - att vi framförallt ska bygga små och klimatsmarta bostäder i första hand åt studenter. Vet du vad? Jag tar och citerar Mehmet Kaplan (MP) rakt av;

"Det vi har är två huvudspår. Det ena handlar om att vi ska göra att det går snabbare och blir enklare och billigare att bygga. Det andra huvudspåret är att vi ska se till att investera i den typ av bostäder som efterfrågas av unga och studenter. Det ska vara små, klimatsmarta och billiga hyresrätter. Och vi har riktvärden för hyrorna. Det här är ett sätt att se till att det byggs mer av det segment som annars inte byggs i Sverige.- Mehmet Kaplan (MP) under Riksdagen Frågestund den 5 november.

Det här har jag hört upprepas sedan de tillträde i Regeringen och om du finner det genomtänkt idag samt ett bra sätt att hantera politik på, drygt 3 månader in i en kris som denna, så får det stå för dig. Jag hade iallafall velat se minsta lilla förändring i bostadsministerns samt Regeringens byggplan och som förhåller sig det minsta reell med dagens kris, för att inte säga något som ens adresserar den överhuvudtaget än enbart i ord.
    Du tycker alltså att det är fullgod politik, att efter 3 månader in i den här krisen bara upprepa vad man sagt i snart ett år och fortsätta att huvudsakligen satsa på klimatsmarta smålägenheter åt studenter i stadsmiljö? - för det är vad mycket utav dessa 250 000 bostäder handlar om, vilket gör att du kan totalglömma dina visioner om något slags miljonprogramsprojekt. Regeringen är inte intresserad av något sådant, de skiter i alltihop, och anser inte ens att de behöver förnya sina mål eller vilka bostadsformer som ska byggas överhuvudtaget, 3 månader in i en kris som denna.

De sitter och rullar tummar. Det är bara att låta det sjunka in. Gå in på www.riksdagen.se och se efter själv, för där har jag nämligen full koll och vad folk läser i medier och vad statsministern bjuder på för floskler framför kameran - det skiter jag fullständigt i. Och ja, jag blir upprörd, för den här Regeringen är sämst och kass omlott, pannkaka efter pannkaka i den största pannkakstårta som Sverige har sett. De lyfter inte ett enda finger för att klä minsta lilla ny situation i Sverige - de upprätthåller status qou och medan Sverige faller sönder under fötterna på dem.
    De jobbar helt enkelt inte! Punkt. Deras politik har inte förnyats sedan de gick till val på ett enda område av minsta lilla vikt, medan Sverige förändras varje veckan numera.

Huu.. *1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.. 10*

Jag har redan delat ut kritik åt Alliansen och helt ärligt så tycker jag att du borde fokusera mindre på de som satt vid makten och fokusera mer på de som faktisk regerar nu. Det är nämligen på den sköra tråden som vår dag och morgondag hänger på nu.
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2015-11-22 08:23:52 följande:
    Jag hävdar att det finns ingen baktanke på att hålla liv i den påstådda bostadsbubblan.

Det handlar om två saker:

- Vårt regelverk för att skydda miljön och samhällsplaneringen osv. Detaljplaner och miljödomar. Detta tar tid.

- Vår önskan av att hålla hög bostadskvalitet till låga hyror. "Folkhemmet". Den svenska välfärdsstaten. Per Albin Hansson. Alltså i princip allting politiskt. Hyresgästföreningen. Motståndet mot marknadshyror. Påståendet att det "inte är människovärdigt" att inte varje barn har ett eget sovrum. Osv.

Bägge dessa måste läggas åt sidan om vi ska massproducera bostäder snabbt.
    Vad menar du med "baktanke"? - bara så att jag inte missförstår något. Annars så kan jag bara hålla med! Tror dock inte att det är tillräckligt och att en liberal bostadsmarknad vore ett gott komplement till regellättnader (då får man dock se till att inte skjuta sig i foten med allt för mycket tummande på kvalitén).
  • KillBill
    Digestive skrev 2015-11-22 09:30:36 följande:

Under Alliansen tid vid makten byggdes det mindre än 17 000 bostäder per år (trots att det kom mer än 100 000 flyktingar per år).  Du får det att låta som att regeringen bara rullar tummarna men faktum är att Boverket i år bedömer att byggandet av ca 50 000 lägenheter har påbörjats och bedömer att ännu fler bostäder kommer att byggas nästa år. Problemet är inte att det i år nästan kommer dubbelt så många flyktingar till Sverige som tidigare (vi bygger ju nu mer än dubbelt så många lägenheter som tidigare), problemet är att det byggdes så få bostäder under Alliansens tid vid makten.

• Rutgers
    Digestive skrev 2015-11-22 09:30:36 följande:
    Jag har redan delat ut kritik åt Alliansen och helt ärligt så tycker jag att du borde fokusera mindre på de som satt vid makten och fokusera mer på de som faktisk regerar nu. Det är nämligen på den sköra tråden som vår dag och morgondag hänger på nu.
    Stefan i ett nötskal, det är våra nordiska grannars fel. Det är EUs fel. Det är förra regerings fel. Det är ...

Men hallå, det är DU som är ledare. Du har stafettpinnen i näven. Ta nu tag i flaggan och peka med hela armen framåt.
  • KillBill
    Rutgers skrev 2015-11-22 10:07:11 följande:
    Stefan i ett nötskal, det är våra nordiska grannars fel. Det är EUs fel. Det är förra regerings fel. Det är ...

Men hallå, det är DU som är ledare. Du har stafettpinnen i näven. Ta nu tag i flaggan och peka med hela armen framåt.
    Det ska bli intressant när vi om några år kan göra en historisk tillbakablick. Vilken regering tror ni det är som kommer ha byggt flest bostäder i förhållande till folkökningen (Alliansen eller den nuvarande)?

Jag tror att Stefan Löfven vinner den matchen redan 2016.
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2015-11-22 09:37:32 följande:
    Vad menar du med "baktanke"? - bara så att jag inte missförstår något. Annars så kan jag bara hålla med! Tror dock inte att det är tillräckligt och att en liberal bostadsmarknad vore ett gott komplement till regellättnader (då får man dock se till att inte skjuta sig i foten med allt för mycket tummande på kvalitén).
    Jag tror helt enkelt inte att man tar så himla mycket hänsyn till en påstådd bostadsbubbla när man funderar på förslag på bostadspolitik.

Det behövs långt mycket mer än "liberalisering" om det ska bli något gjort.
Svar på tråden Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...