KillBill skrev 2015-11-22 08:03:26 följande:
Nu pratar du om försiktighet och du skriver att bostadsmarknaden är komplex och att man får vara försiktig så att man inte spräcker bostadsbubblan. Du skriver att ingen kunde förutse denna kris för ett par år sedan. Du förstår inte behovet av att titta i backspegeln och klaga, speciellt inte när Sverige har hamnat i en kris.
Jag vill påminna dig om att det var du som i Inlägg #509 Valde att kritisera den sittande regeringen för att den spänt bågen för löst och bara tänkte bygga 250 000 bostäder fram till 2020 (50 000 lägenheter per år).
Ska jag tolka dig som att du tycker att det är olämpligt, att i kristider, rikta kritik mot den förra regeringen men att det är helt ok av dig att i kristider rikta kritik mot den sittande regeringen? Jag förstår inte logiken, kan du förklara?
Du skriver att ingen kunde förutse den aktuella flyktingkatastrofen, det stämmer. Men alla tänkande människor måste ha förstått att Sverige skulle få en allvarlig bostadsbrist. Under Alliansens åtta år vid makten invandrade ca 844 000 människor till Sverige. Det ger ett genomsnitt på 105 000 invandrare per år. Under samma period byggdes det i genomsnitt ca 16 800 lägenheter per år. Man behöver inte vara raketforskare för att förstå hur detta skulle sluta. Därför tycker jag att det är magstarkt att du kritiserar regeringen för bostadsbyggandet.
Det är bra att du lyfter fram att Sveriges högerblock läs Alliansen bidragit till att skapa den nuvarande bostadsbubblan. Ska vi vara ärliga så har väl Kristdemokraterna ett särskilt ansvar för bostadsbubblan då slopandet av fastighetsskatten var KDs hjärtefråga och att det framförallt är den som har bidragit till bostadsbubblans tillkomst.
Som du skriver i näst sista stycket så gick det inte att förbereda sig inför den här krisen då Alliansen regerade och att det därmed är rätt missvisande att försöka klämma åt dem så som du gör, något annat ville jag inte ha sagt. Det är inte heller så att du tar upp varken sittande Regering eller tidigare vänsterblockregeringars bidrag och för att förstå varför behöver man inte heller vara raketforskare.
Den här bostadsbubblan har utvecklat sig oroväckande sedan 1990 så det är aningen förment att diskutera så som du gör, som uppenbarligen bara vill svartmåla genom att säga halva sanningen.
Just och exakt så menar jag att det är en reell skillnad på att klaga på gårdagen och på att klaga på den aktuella dagen. Det är helt enkelt omöjligt att förändra det förflutna och inte heller kan man förändra den aktuella eller framtida dagen på det viset. Det var min enda poäng med den saken.
Klart som korvspad att jag kritiserar sittandes regerings otillräckliga byggnadsplaner mitt i en katastrofal bostadskris och när det inte händer någonting alls på den punkten i Riksdagen. Jag följer, och som sagt i en annan tråd, arbetet i Riksdagen dagligen och i Frågestunden som hölls den 5 november så enbart upprepar bostadsminister Mehmet Kaplan (MP) samma gamla visa -
att vi framförallt ska bygga små och klimatsmarta bostäder i första hand åt studenter. Vet du vad? Jag tar och citerar Mehmet Kaplan (MP) rakt av;
"Det vi har är två huvudspår. Det ena handlar om att vi ska göra att det går snabbare och blir enklare och billigare att bygga. Det andra huvudspåret är att vi ska se till att investera i den typ av bostäder som efterfrågas av unga och studenter. Det ska vara små, klimatsmarta och billiga hyresrätter. Och vi har riktvärden för hyrorna. Det här är ett sätt att se till att det byggs mer av det segment som annars inte byggs i Sverige.
" - Mehmet Kaplan (MP) under Riksdagen Frågestund den 5 november.
Det här har jag hört upprepas sedan de tillträde i Regeringen och om du finner det genomtänkt idag samt ett bra sätt att hantera politik på, drygt 3 månader in i en kris som denna, så får det stå för
dig.
Jag hade iallafall velat se minsta lilla förändring i bostadsministerns samt Regeringens byggplan och som förhåller sig det minsta reell med dagens kris, för att inte säga något som ens adresserar den överhuvudtaget än enbart i ord.
Du tycker alltså att det är fullgod politik, att efter 3 månader in i den här krisen bara upprepa vad man sagt i snart ett år och fortsätta att huvudsakligen satsa på klimatsmarta smålägenheter åt studenter i stadsmiljö? - för det är vad mycket utav dessa 250 000 bostäder handlar om,
vilket gör att du kan totalglömma dina visioner om något slags miljonprogramsprojekt. Regeringen är inte intresserad av något sådant, de skiter i alltihop, och anser inte ens att de behöver förnya sina mål eller vilka bostadsformer som ska byggas överhuvudtaget, 3 månader in i en kris som denna.
De sitter och rullar tummar. Det är bara att låta det sjunka in. Gå in på
www.riksdagen.se och se efter själv, för där har jag nämligen
full koll och vad folk läser i medier och vad statsministern bjuder på för floskler framför kameran - det skiter jag fullständigt i. Och ja, jag blir upprörd, för den här Regeringen är sämst och kass omlott, pannkaka efter pannkaka i den största pannkakstårta som Sverige har sett. De lyfter inte ett enda finger för att klä minsta lilla ny situation i Sverige - de upprätthåller status qou och medan Sverige faller sönder under fötterna på dem.
De jobbar helt enkelt inte! Punkt. Deras politik har inte förnyats sedan de gick till val på ett enda område av minsta lilla vikt, medan Sverige förändras varje veckan numera.
Huu.. *1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.. 10*
Jag har redan delat ut kritik åt Alliansen och helt ärligt så tycker jag att du borde fokusera
mindre på de som satt vid makten och fokusera
mer på de som faktisk regerar nu. Det är nämligen på den sköra tråden som vår dag och morgondag hänger på nu.