KillBill skrev 2015-10-28 10:26:25 följande:
Danmarks förhållande till Dublinförordningen ska tydligen regleras i detta tilläggsdirektiv:
eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do
Om den Danska polisen kontrollerar/har har icke EU medborgare i förvar så borde alternativen för dessa icke EU medborgare vara att söka asyl i Danmark eller omhändertas. Vad jag förstår så har Danmark valt att låta alla icke EU medborgare fortsätta mot Sverige (och Norge och Finland).
Under de första kaotiska veckorna agerade den Svenska polisen likt den Danska (och släppte vidare alla flyktingar på genomresa genom Sverige) men nu har den Svenska polisen förstärkt den inre utlänningskontrollen vilket innebär att flyktingar som blir kontrollerade av polisen har att välja mellan att söka asyl eller gripas. Problemet nu är att det är väldigt flyktingar som vill passera landet (och det är i princip omöjligt att hinna och och omöjligt att hitta alla icke EU medborgare som är på genomresa genom landet. Dessutom är det fullt i många förvar (eftersom det är en hel del icke EU medborgare som har gripits).
Alternativet med en inre gränskontroll kan Sverige bara använda under en begränsad tid (max 30 dagar åt gången). Den svenska polisledningen anser att Sverige, så som situationen är just nu, ska fortsätta att fokusera på inre utlänningskontroll och inte på ett inre gränsskydd.
www.dn.se/nyheter/sverige/inte-mojligt-att-infora-permanenta-granskontroller-utan-att-ocksa-lamna-eu/Jag följer inte länkar, därför skulle ett direktivsnummer underlätta (att Danmark principiellt står utanför Dublinförordningen, nr 604/2013, är väl helt klart? Sedan kan det kanske ha anslutit sig till på något annat sätt. Min poäng var att särskilda regler kan gälla för Danmark).
Som jag förstår dig så medger du att det under i vart fall en begränsad period tillåtits transitering genom Sverige. Du skriver vidare "Problemet nu är att det är väldigt flyktingar [SIC!] som vill passera landet...". Det läser jag som att du anser att det finns ett problem med transiteringen. Det var faktiskt också det jag skrev i mitt första inlägg i den här diskussionen.
För övrigt ger artikel 23 i förordning nr 562/2006 (kodex om Schengengränserna)* möjlighet till förlängning av inre gränskontroller utöver den initiala 30-dagars perioden.
Nu har jag inte tid att fortsätta diskussionen. Du får självfallet tycka vad du vill.
Jag anser dock att de regelverk som finns att tillgå också bör försöka tillämpas för att få någon slags ordning på vårt mottagande.
-----------------
* Ändrad genom europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1051/2013