Inlägg från: Anonym (Nexus) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nexus)

Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...

KillBill skrev 2015-10-27 23:17:12 följande:

Danmark omfattas av Dublinförordningen på samma sätt som Sverige.

Om Sverige skulle upprätta en inre gränskontroll så skulle det resultera i att flera tiotusentals flyktingar skulle välja att söka asyl i Sverige (om de inte kunde fortsätta till Norge och Finland). Är det verkligen rätt beslut just nu?

Nej, se skäl 42 i förordning nr 604/2013 "I enlighet med artiklarna 1 och 2 i protokoll nr 22 om Danmarks ställning, fogat till EU-fördraget och EUF-fördraget, deltar Danmark inte i antagandet av denna förordning, som inte är bindande för eller tillämplig på Danmark"

Jag talar naturligtvis närmast om en yttre gränskontroll.

Pengar och resurser borde inte göra att man struntar i de regler som finns. Vad som är "rätt" beslut bör i vart fall inte avgöras genom passivitet. 

Det finns ju många tillfällen då det inte känns "rätt" för tjänstemannen att fatta ett beslut, men om det accepteras att hen gör lite som hen vill, är det strax ute med rättsstaten. 

Sedan är det naturligtvis så att det i många fall inte går att överföra människor av olika skäl (t.ex. att förhållandena i den ansvariga medlemsstaten inte är människovärdiga eller det inte går att utreda vilken medlemsstat som är ansvarig överhuvudtaget). I dessa fall tar Sverige över ansvaret. 
  • Anonym (Nexus)
    KillBill skrev 2015-10-28 07:53:51 följande:

Danmark ingår inte i EU:s asyl- och invandringspolitik men omfattas av Dublinförordningen vilket är det som jag pratar om.

Vad menar du med att "man struntar i de regler som finns"?

Sverige får i enlighet med Schengenavtalet (normalt sett) inte upprätta inre gränskontroller (under kortare perioder av 30 dagar får Sverige sätta upp en inre gränskontroll, men bara om det kan anses vara befogat). Schengenreglerna förbjuder Sverige regelbunden kontroll av personer som passerar vår inre gräns. Polisen kan dock göra insatser inom landet, vid sk inre utlänningskontroller om det finns skäl att misstänka  att någon inte har rätt att befinna sig inom Sveriges gräns. Polisen får inte kontrollera människor bara för att de inte ser ser svenskfödda ut, det måste finnas mer som talar för att personen befinner sig i Sverige illegalt. 

Jag tror inte att det handlar om att någon struntar i några regler utan arbetet utförs nog som det ska. Problemet är att många andra länder exempelvis av Europas länder inte längre utför inre utlänningskontroller varför mängden flyktingar (ofta på genomresa genom Sverige, är större än normalt).

Danmark ingår inte i EU:s asyl- och invandringspolitik men omfattas av Dublinförordningen vilket är det som jag pratar om.

Kan du hänvisa till den Dublinförordning som du avser, så att vi talar om samma regler (se mitt förra inlägg, där jag citerade skäl 42 i förordning 604/2013)? 

Vad menar du med att "man struntar i de regler som finns"?

Vad kallar du själv underlåtenheten att pröva om Dublinförordningen kan vara tillämplig? Jag hävdar bestämt att det är att "strunta i" regelverket, men semantiskt går det väl att uttrycka på andra sätt.

Sverige får i enlighet med Schengenavtalet (normalt sett) inte upprätta inre gränskontroller (under kortare perioder av 30 dagar får Sverige sätta upp en inre gränskontroll, men bara om det kan anses vara befogat). Schengenreglerna förbjuder Sverige regelbunden kontroll av personer som passerar vår inre gräns. Polisen kan dock göra insatser inom landet, vid sk inre utlänningskontroller om det finns skäl att misstänka  att någon inte har rätt att befinna sig inom Sveriges gräns. Polisen får inte kontrollera människor bara för att de inte ser ser svenskfödda ut, det måste finnas mer som talar för att personen befinner sig i Sverige illegalt. 

Det är kanske bra om jag klargör vad jag talar om. Jag syftade på en - ur Sveriges perspektiv - yttre gränskontroll (alltså vid den svenska gränsen). Om man håller sig till Schengenterminologin är detta ju en "inre gränskontroll" (t.ex. vid en hamn). 
    - Det är alltså en kontroll vid Sveriges gräns jag avser (dvs. en "inre" gränskontroll enligt Schengenterminologin). En tidsbegränsad möjlighet att införa en sådan gränskontroll finns enligt artikel 23 (Tillfälligt återinförande av gränskontroll vid de inre gränserna) i förordning (EG) nr 562/2006 (kodex om Schengengränserna). 

Jag tror inte att det handlar om att någon struntar i några regler utan arbetet utförs nog som det ska. Problemet är att många andra länder exempelvis av Europas länder inte längre utför inre utlänningskontroller varför mängden flyktingar (ofta på genomresa genom Sverige, är större än normalt).

Och vad andra länder gör kan vi inte göra mycket åt. Däremot kan vi använda de regler som gäller oss (i den mån det går, se mitt förra inlägg) och därigenom försöka påverka andra länder (främst genom att införa exakt samma regler som våra grannländer beträffande villkoren för invandring).
  • Anonym (Nexus)
    KillBill skrev 2015-10-28 10:26:25 följande:
    Danmarks förhållande till Dublinförordningen ska tydligen regleras i detta tilläggsdirektiv: eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do

Om den Danska polisen kontrollerar/har har icke EU medborgare i förvar så borde alternativen för dessa  icke EU medborgare vara att söka asyl i Danmark eller omhändertas. Vad jag förstår så har Danmark valt att låta alla icke EU medborgare fortsätta mot Sverige (och Norge och Finland).

Under de första kaotiska veckorna agerade den Svenska polisen likt den Danska (och släppte vidare alla flyktingar på genomresa genom Sverige) men nu har den Svenska polisen förstärkt den inre utlänningskontrollen vilket innebär att flyktingar som blir kontrollerade av polisen har att välja mellan att söka asyl eller gripas.  Problemet nu är att det är väldigt flyktingar som vill passera landet (och det är i princip omöjligt att hinna och och omöjligt att hitta alla icke EU medborgare som är på genomresa genom landet. Dessutom är det fullt i många förvar (eftersom det är en hel del icke EU medborgare som har gripits).

Alternativet med en inre gränskontroll kan Sverige bara använda under en begränsad tid (max 30 dagar åt gången). Den svenska polisledningen anser att Sverige, så som situationen är just nu, ska fortsätta att fokusera på inre utlänningskontroll och inte på ett inre gränsskydd.

www.dn.se/nyheter/sverige/inte-mojligt-att-infora-permanenta-granskontroller-utan-att-ocksa-lamna-eu/
    Jag följer inte länkar, därför skulle ett direktivsnummer underlätta (att Danmark principiellt står utanför Dublinförordningen, nr 604/2013, är väl helt klart? Sedan kan det kanske ha anslutit sig till på något annat sätt. Min poäng var att särskilda regler kan gälla för Danmark).

Som jag förstår dig så medger du att det under i vart fall en begränsad period tillåtits transitering genom Sverige. Du skriver vidare "Problemet nu är att det är väldigt flyktingar [SIC!] som vill passera landet...". Det läser jag som att du anser att det finns ett problem med transiteringen. Det var faktiskt också det jag skrev i mitt första inlägg i den här diskussionen.

För övrigt ger artikel 23 i förordning nr 562/2006 (kodex om Schengengränserna)* möjlighet till förlängning av inre gränskontroller utöver den initiala 30-dagars perioden. 

Nu har jag inte tid att fortsätta diskussionen. Du får självfallet tycka vad du vill. 

Jag anser dock att de regelverk som finns att tillgå också bör försöka tillämpas för att få någon slags ordning på vårt mottagande. 

-----------------
    * Ändrad genom europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1051/2013
  • Anonym (Nexus)
    KillBill skrev 2015-10-28 11:52:15 följande:

Hur Danmark ska följa Dublinförordningen regleras i (EG) nr 343/2003 AV DEN 18 februari 2003.

På svenska migrationsverkets site  framgår det också att Danmark omfattas av Dublinförordningen:

www.migrationsverket.se/download/18.5e83388f141c129ba6313f31/1421767370233/dublinforordningen_sv.pdf

Jag anser inte att ett inre gränsskydd skulle gagna Sverige (eftersom det i princip skulle tvinga tiotusentals flyktingar som egentligen vill till Norge eller Finland att söka asyl i Sverige i stället) eller flyktingarna som egentligen vill till ett annat land.

Jag tycker att den här artikeln ganska bra belyser problemet: www.dn.se/nyheter/sverige/inte-mojligt-att-infora-permanenta-granskontroller-utan-att-ocksa-lamna-eu/

En anmärkning. Förordning 343/2003 har upphävts och ersatts av den förordning jag hänvisade till (nr 604/2013). Där kan du också läsa det skäl i förordningen som jag citerade. Men jag har svårt att motivera någon vidare diskussion angående Danmarks förhållande till EU:s regelverk beträffande asyl. Vart leder den diskussionen?

Angående flyktingarnas önskemål att röra sig fritt, är det just det jag anser inte följer av internationella regler. Någon sådan rätt finns inte. Befinner de sig i Sverige är det också Sverige som bör pröva deras sak.
  • Anonym (Nexus)
    KillBill skrev 2015-10-29 07:33:02 följande:

Varför skulle regeringen sitta i tuffa förhandlingar med vänsterpartiet? Regeringen har ju redan gjort upp med Alliansen i flyktingfrågan och Löfven kan vara hyfsat säker på att få igenom sin budget i riksdagen även om Vänsterpartiet skulle rösta emot.

Det Löfven sa om företagen är att det har visat sig att utrikes födda kraftigt ökar sina chanser att få komma på en anställningsintervju om namnen under rekryteringen är avanonymiserade.

Att denna typ av strukturell diskriminering finns i Sverige är inget nytt så jag förstår inte varför någon blir upprörd över uttalandet.

I gårdagens opinionsundersökning från DN/Iosos så minskade förvisso förtroendet för regeringens arbete men Löfven/Socialdemokraterna ökade i opinionen.

Vänsterpartiet med Ulla Andersson verkar vara av annan åsikt.

www.di.se/artiklar/2015/10/27/vanstern-kraver-hojt-utgiftstak/

Hon påpekar i di.se-artikeln bl.a. att alla delar i flyktinguppgörelsen ska förhandlas med V samt att man inte accepterar någon föröndring av rut. Kan nog bli tufft för regeringen.
  • Anonym (Nexus)
    Rutgers skrev 2015-10-30 00:48:00 följande:
    Inte en chans. Ingen i regeringen eller alliansen vill ha nyval. Hur mycket misstroendevotering än SD lägger fram kommer regeringen sitta kvar till nästa val.
    Det verkar som att Alliansen (främst M och KD) är på offensiven mot Löfven, bl.a.  angående tillfälliga uppehållstillstånd - som regeringen påstår tar ett år att genomföra - och beträffande metoder för åldersbestämning (främst/bara M). 

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6290565

Jag tror inte att Löfven har något emot en åtstramning egentligen (han ser ut att helt ha sjunkit ihop av verklighetens tyngd, om man får tro intervjuer med och bilder på honom den senaste tiden). Och han kanske kan få med MP genom eftergifter på andra håll.

Men V däremot verkar kunna komma att bli en rejäl huvudvärk eftersom partiet är så stridsvilligt. 

I förlängningen kan S vara tvungen att söka stöd högerut och då förloras stödet från V som behövs för att få igenom andra frågor än flyktingkrisen. 

Jag utesluter inte helt ett nyval. Det kanske är av samma anledning som V vill framstå som okuvliga.
  • Anonym (Nexus)
    Anonym (ny regering) skrev 2015-11-09 10:58:02 följande:

Att Miljöpartiet har händerna bakbundna på Socialdemokraterna visade sig åter i gårdagens agenda.

Kostnaderna för flyktingpolitiken har försvunnit bakom hörnet när bostadsbristen för flyktingarna har skapat problem och rubriker. När Magdalena Andersson får frågan om vi klarar av att ta emot 500 000 flyktingar på ett år svarar M Andersson det är inte en ekonomisk fråga det är en praktisk fråga.

Med dagens flyktingström så hamnar vi på 500 000 flyktingar på ett år.

Hon fick fler frågor hur Sverige kommer att finansiera flyktingmottagandet. 

Ex kommer Sverige att lämna Schengensamarbetet och stänga gränserna likt Storbritannien,höjda skatter eller minska utgifter.

Vi har halverat underskottet i de offentliga finanserna och det är en bra utgångspunkt i den här typen av krissituation, svarar M Andersson.

Johan Hinnfors Säger att Miljöpartiet är ett av Europas mest invandrarvänliga partier, och att det kan vara därför finansministern håller en låg profil.

www.svd.se/forsiktig-andersson-i-agenda-vill-inte-trampa-pa-mp/om/flyktingkrisen-i-europa

10 201 sökte asyl förra veckan.
    Personer från Afghanistan utgör den största gruppen
    www.expressen.se/nyheter/over-10-000-personer-sokte-asyl-pa-en-vecka/

Att vi behöver en ny regering råder det ingen tvekan om, och både Stefan Löfven och Magdalena Andersson måste sluta att prata om förhandlingar med EU och hjälp från EU och hur många flyktingar EU klarar att ta emot.

EU-länderna kommer inte att hjälpa Sverige det har redan markerat. Men Sverige och regeringen markerar fortsatt generöst flyktingmottagande, och fortsätter att hänvisa till EU.

Se även gårdagen agenda Efter M Andersson gästar Tino Sanandaji

Där nämns att Sveriges välfärd är i fara. Och det är inte alls svårt att förstå när man får grepp om de ofattbara kostnader flyktingpolitiken innebär.

Se hela programmet Magdalena Andersson ger inte svar på frågor, likt Stefan Löfven. Mycket oroväckande när krisen ökar snabbt i takt. M Andersson nämner Europa gång på gång, men flyktingarna kommer till Sverige medans EU länder stramar åt flyktingströmmen allt mer.

Se hela programmet då förstår man vilken kaos det är i Socialdemokraterna och regeringen.

Regeringen tar inte ansvar för Sveriges ekonomi och välfärd.

www.svtplay.se/video/4444551/agenda/agenda-60

Magdalena Andersson sa flera gånger att regeringen får titta på "andra åtgärder" om de som nu föreslås ska träda ikraft inom något år inte hjälper. 

Trots att den alltid fenomenale programledaren i söndagens Agenda försökte flera gånger, kunde hon inte ge besked vad dessa åtgärder egentligen kan tänkas bestå i.

Att regeringen inte verkar ha någon som helst plan har gjort att jag känner mig mer orolig än jag någonsin gjort tidigare. 

Det finns alltså ingen förberedelse för hur man ska hantera 10.000-tals människor (däribland barn och gamla, sjuka) i veckan som inte har någonstans att bo under en svensk vinter. 

Jag hoppas innerligt att framtiden kommer att visa att jag har helt fel (och att min oro är löjlig), men just nu känns undantagstillstånd inte långt borta. 
  • Anonym (Nexus)

Fördelen med Moderaternas förslag är att det därmed kommer att bli möjligt att PRÖVA om Dublinförordningen fortfarande är gällande rätt eller om den är obsolet. Dessutom sänds en verklig signal till andra europeiska länder att Sveriges resurser är uttömda (om man nu tycker att de är det). Alltså till skillnad mot Löfvens än så länge fruktlösa försök att vädja till länderna i enlighet med sin synnerligen märkliga retorik.

Det är lite festligt på något sätt attSverige var ett av de första länderna att anmäla att man tar emot flyktingar enligt kvotsystemet (dvs samma system som han tänker sig ska avlasta sverige).

Samtidigt får jag inte grepp om vad väljarna egentligen tycker heller. Kanske finns inget annat att göra än att ta emot alla som vill komma hit? Skicka tillbaka någon verkar inte vara möjligt annat än för dem som reser frivilligt.

• Anonym (Nexus)
    Anonym (ny regering) skrev 2015-11-10 11:49:02 följande:

Kostnaderna fortsätter att skjuta i höjden

Idag kommer nästa siffra och nytt rekord 2160 sökte asyl på ett dygn

www.svd.se/nytt-dagsrekord-2-160-sokte-asyl/om/flyktingkrisen-i-europa

Sedan kan man ta Norge som exempel.
    Norge Vill skärpa asylpolitiken, 2452  registrerade asylsökande på 1 vecka.

Sverige tar nästan emot lika många asylsökande på 1 dag gentemot vad Norge gör på 1 vecka.

Statsministern Erna Solberg (H) har kallat partierna i stortinget till möte för information om nya asylåtgärder som enligt inbjudan kräver extraordinär snabbehandling. Vad åtgärderna består i är inte känt.

www.svd.se/norge-vill-skarpa-asylpolitiken

Migrationsverket kommer att kosta  ca 270 miljarder de kommande 4 åren, denna groteska siffra ser ut att inte hålla denna gång heller.

270 miljarder är för den initiala asylmottagningen.

Man ska komma ihåg att ytterligare kostnader tillkommer, när invandrarna kommer in i den vanliga budgeten och betalar mindre i skatt än de får i bidrag. 70000 kr/år och flykting. fortsätter denna flyktingmottagande tar vi emot 500 000 flyktingar på ett år.

I mötet på Island mötte Stefan Löfven hårt motstånd gällande Sveriges generösa flyktingpolitik och rop på hjälp. inte alls lika debatt klimat som i Sverige. Även inom EU får S Löfven kalla handen.

53% tycker Stefan Löfvens flyktingpolitik är mycket dåligt, nu tycker över hälften av svenska folket att Stefan Löfven har misslyckas och förtroendet rasar. Lyssna på Moderaterna och svenska folket, inte på miljöpartiet,vänstern och Centern.

Faktiskt kan man anta att antalet asylsökande kan bli uppemot 750.000 enligt nuvarande antal nyanlända per dag (2000 per dag * 365 dagar = 730.000), med hänsyn till att trenden är stigande och det hela tiden slås nya rekord.

Man undrar hur det kommer att gå när lokalerna är slut och folk får börja klara sig så gott de kan på egen hand under vintermånaderna. 
  • Anonym (Nexus)
    KillBill skrev 2015-11-18 10:56:26 följande:
    Jag ser inte att Ivar A. eller Anna D. ger exempel på att  någon före hösten 2015 har föutspått att antalet flyktingar som söker asyl i Sverige plötsligt kommer att öka med flera hundra procent.

Plockat fram länkar till dessa uppgifter så fortsätter vi diskussionen!
    Några faktorer:

* En enormt stor tillströmning av antalet asylsökande till EES-området.
    * Åsidosättande av Dublinförordningen i vissa medlemsländer och inte längre något strikt upprätthållande av Unionens yttre gränser.
    * En uttalad vilja från Sveriges sida (genom bl.a. statsministern) att ta emot alla som vill söka asyl.
    * En konstant ökning av antalet asylsökande till  Sverige de senaste fyra åren.

Dessa faktorer borde ha fått någon att reagera. Men viktigast av allt är den inhemska retoriken som omöjliggjort en diskussion kring likriktning av våra svenska villkor och förutsättningar med de som gäller i övriga EU (och särskilt i norden). Hade de nordiska länderna haft exakt samma villkor hade andra faktorer avgjort vart människor sökt sig (t.ex. att man redan har boende genom anhöriga/vänner i Sverige).

Nu är det för sent att göra annat än att försöka skapa ett så drägligt mottagande som möjligt. 
  • Anonym (Nexus)
    KillBill skrev 2015-11-18 13:09:55 följande:

Anna Dahlberg uttalade sig om hur flyktingsituationen såg ut 2014. När hon refererar till prognoser så refererar hon till Migrationsverkets prognoser. Så sent som  sommaren 2015 så bedömde Migrationsverket att antalet asylsökande till Sverige skulle minska 2015 och hamna på mellan 66-80 tusen.

www.migrationsverket.se/download/18.b70e31914e4e8c297f8b0/1437642611345/Migrationsverkets+juliprognos+%28P4-15%29.pdf

Påståenden om att Anna Dahlberg eller Ivar Arpi ska ha förutspått dagens flyktingkatastrof är helt felaktiga (Däremot menar dom att redan de flyktingvolymer som gällde tidigare exempelvis under Alliansregeringen styre var problematiska). 

I dag råder det väl i princip politisk enighet om att Sverige inte kan var det land som tar emot flest flyktingar i Europa. Regeringen har ju tom bett EU om, att omfördela flyktingar som redan kommit till Sverige till andra länder.

Fast migrationsverkets analys gjordes mot bakgrund av den oövertäffade invandringen till EES, närmast en fördubbling tror jag det stod i rapporten. Trots det valde MV att skriva ner sin prognos. Till detta kommer att invandringen stadigt ökat till Sverige under flera år. Hur i all världen kunde MV då skriva ner prognosen? Det är obegripligt. Vad det är för tomte som har kokat ihop dessa siffror kan man med fog fråga sig.
  • Anonym (Nexus)
    KillBill skrev 2015-11-18 16:35:01 följande:

Under perioden januari tom juli minskade antalet flyktingar som sökte asyl i Sverige (jämfört med 2014) och det påverkade självklart prognosen. Sedan undrar jag, om det nu var så känt att flyktingkatastrofen skulle explodera under hösten kan man hur kunde då de danska partierna Dansk Folkeparti och Venstre i somras lova att den Danska invandringen skulle begränsas under hösten. Det blev ju tvärt om.

Att antalet minskat under en halvårsperiod (obs dock att antalet ensamkommande kraftigt ökat under samma period) står alltså mot en konstant ökning under fyra år samt en exempellös ökning till EES. Att i det läget förlita sig på en ändrad bild av sverige eller vad man nu skriver måste kräva en förklaring. Jag har ingen koll på läget i Danmark än.
  • Anonym (Nexus)
    KillBill skrev 2015-11-18 17:45:09 följande:

Migrationsverkets statistik över antalet flyktingar som söker asyl innefattar antalet ensamkommande barn (antalet ensamkommande kommer inte i tillägg). 

Ackumulerat för perioden jan - juli månad 2015 så var antalet flykringar som hade sökt asyl i Sverige 10% lägre än samma period 2014. Minskningen hade påbörjats under senhösten 2014.

Andelen ensamkommande redovisas särskilt i statistiken. Du missar också att trenden de senaste fyra åren var att antalet ökade i efter sommarmånaderna för att sedan minska något under vintern och våren. Även detta talade mot en nedskrivning av prognosen i juli baserat på den första hälften av året.
  • Anonym (Nexus)

Nyval känns inte längre så långt borta. Vänsterpartiet har haft en strategi som går ut på att passivt stödja regeringen i utbyte mot vissa av sina förslag, samtidigt som det i övrigt har en ganska hård retorik mot regeringen, förmodligen för att ha sin politiska position säkrad i händelse av nyval. V har alltså inte "sålt sig" på samma sätt som MP (varvid en del MP-väljare säkert har lockats över).

Nu vacklar det passiva stödet eftersom V:s partiledning kommit fram till att man inte kan stödja gränskontrollerna. Utan sådant passivt stöd från V ligger avgörandet (nyval) i m, kd och fp:s händer, om inte V trots allt accepterar att bli överkörd i den tillsynes viktiga frågan.

Jag läste ett debattinlägg (svd.se, tror det var från idag) från två folkpartister som förespråkade en mer restriktiv invandringspolitik men också fortsatt stöd för en regering bestående av enbart S. Det förslaget lät utmärkt tyckte jag, liksom det motto de använde:

varmt hjärta, men kall hjärna.

• Anonym (Nexus)
    Anonym (Joråsåatte) skrev 2015-11-19 13:32:40 följande:
    Jag är emot nyval eftersom jag är rädd att SD får fler röster än de fick sist och då kan det bli än rörigare. Jag är för nyval för det kan om vi har tur leda till en majoritetsregering och sådana kan vara mer handlingskraftiga.
    Det är svårt att förutspå utgången på ett ev. nyval. Mycket tyder väl på att SD kan öka (lite oklart hur mycket). Och då har man ju inte hamnat i ett bättre läge (ur de övriga partiernas perspektiv).

Men FP-medlemmarnas förslag (som jag tog upp i mitt förra inlägg) ligger nära det jag själv (och många andra) tyckte att S borde ha gjort efter valet; dvs. sökt stöd för en egen minoritetsregering utan MP, där S hade kunnat använda sitt förhandlingsutrymme för att komma överens över blockgränsen. Nu har det istället blivit en otrolig polarisering, tycker jag. Och jag känner inte igen mig i socialdemokraterna. Därför tycker jag att FP-medlemmarnas förslag känns rimligt. (Lite tuffare och mer effektiv flyktingpolitik i kombination med passivt stöd till en S-regering utan inblandning av MP eller V).

Dock stöter väl förslaget på problem från C.

Debattinlägget finns på SVD.se / Debatt / ?FP måste våga mer i migrationsfrågan? (2015-11-19)
  • Anonym (Nexus)
    KillBill skrev 2015-11-19 18:19:44 följande:

Nej jag har inte missar att antalet flyktingar har ökat under några år. Däremot så verkar du ha missat att trenden bröts i slutet av 2014 och fram till och med juli 2015 så minskade antalet flyktingar mot föregående år. Det är bla detta som ledde till att Migrationsverket skrev ner sin prognos (även Sveriges grannländer gjorde liknande prognoser).

Jag antar att du inte menar att tenden är bruten i verkligheten (då har vi tittat på olika siffror eftersom det numera kommer över 10.000 personer i veckan). Beträffande juliprognosen som du så starkt verkar vilja försvara så var det en liten nedgång under årets första månader i jämförelse med året innan men en rejäl ökning av andelen ensamkommande. Den trend som kan ses de senaste fyra åren var dock 1. En stadig årlig ökning samt 2. Den ökningen skedde i samband och efter sommarmånaderna.

Att antalet minskade under vinter- och vårmånaderna var helt i linje med tidigare års trender.

Den faktor som var exempellös när mv kokade ihop sin prognos var dock en enorm ökning av antalet flyktingar till EES. Att sverige inte skulle påverkas alls av den ökning som skedde till EES verkar mv ha förklarat med att bilden av sverige förändrats bl.a.

Jag är en lekman, men att väga alla de faktorer som talade för en uppgång (tidigare års ökningar, trenden att ökningen skedde efter sommarmånaderna, ökad invandring till ees m.m.) mot att bilden förändrats av sverige och prognosticera en minskning är inte tillförlitligt.

En annan sak ör att det kanske inte hade gått att förutse en så enorm ökning som faktiskt har skett, men ett rimligt antagande hade varit en uppgång med kanse så mycket som 30-40.000 under 2015.

Det är min bestämda uppfattning, som man ju inte alls behöver hålla med om.
  • Anonym (Nexus)
    Anonym (Joråsåatte) skrev 2015-11-20 08:01:46 följande:

Det finns helt enkelt ingen som helst infrastruktur. Primärvården i Malmö har gått på knäna i åratal. Nu kan knappast några förutom migranterna, räkna med vård. Svenska politiker skiter med andra ord i sin egen befolkning. Den befolkning de är satta att skydda. Och boende... finns ingen annan lösning än tält. Vi har alltså haft en signalpolitik som lett till att en massa människor flytt från tältläger nära sitt hemland till lilla kalla Sverige för att här hamna i ett nytt tältläger. Humant? Not!

För att över huvud taget klara det måste vi strypa anhöriginvandringen helt vilket i sin tur gör att fruarna och döttrarna till alla män som kommit hit får klara sig bäst de kan i flyktinglägren nära hemlandet - flyktingläger som vi inte kan hjälpa ekonomiskt eftersom alla pengarna måste gå till de som kommit hit.

Vi kommer att bli tvungna att sänka ersättningen till migranterna till ett minimum och införa någon typ av system där man efter hand kvalificerar sig till vårt välfärdssystem.

Inga av dessa lösningar är trevligare. Bättre hade varit om vi lyssnat på visselblåsarna i tid och harmoniserat vårt mottagande till övriga Europa!

Jag delar din uppfattning även om jag inte har några kunskaper om vården i malmö.

Kan också lägga till en ytterligare farhåga. Jag tror inte ett dugg på att det finns någon koppling mellan etnicitet och brottslighet (normalt sett inte heller mellan kultur och brottslighet). Att invandrare skulle vara särskilt benägna att begå brott tror jag därför inte på.

Däremot tror jag att det går att finna stöd för att brott (särskilt våldsbrott inklusive rån, stölder, narkotikabrott, m.m.) väldigt ofta begås av fattiga människor som lever i utanförskap. Det är precis den gruppen som vi nu ser växa fram. För en liten del kan det nästan handla om överlevnad att t.ex begå olaga intrång eller göra inbrott om man är tvungen att leva på gatan.

Jag känner maktlöshet eftersom det nu har blivit så oerhört svårt att finna acceptabla lösningar.
  • Anonym (Nexus)
    KillBill skrev 2015-11-20 14:08:59 följande:
    Regeringen har bestämt att öka anslagen till sjukhusen med ett par miljarder kronor under nästa år så det kommer att anställas mer personal. men normalt sett så brukar volymökningar på ett par procent kunna hanteras.
    Det finns inte mycket som är normalt i dagens läge. MSB varnar för konsekvenser redan i mitten av december och redan i helgen verkar det kunna bli snö i Malmö där människor sover utomhus i väntan på behandling av sina asylansökningar.

Även om Sverige kan låna pengar för att skjuta till verksamheter nästa år - t.ex. inom vården - är det inte säkert att de får effekt av den anledningen att det inte finns människor som är anställningsbara (som saknar kompetens eller vilja). Man skulle kanske kunna tänkas sig att man hyr in "stafett-personal" från andra EU-länder, men då talar vi om en process på flera ytterligare månader. Personalen behövs ju omedelbart.

Vad f*n är det egentligen som händer? Det är helt sjukt att det har fått bli såhär.
Svar på tråden Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...