Inlägg från: Anonym (Nexus) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nexus)

Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...

Anonym (Alarmism) skrev 2015-10-15 17:47:48 följande:

(...) Vi kommer klara detta, om bara tillräckligt många svenskar tar sitt ansvar och inhyser minst en flykting i sina hem tills dess att dessa får bostad. Givetvis mot ersättning om man nu önskar det. (...)

Jag känner faktiskt inte att jag har något sådant ansvar. Tycker du det skulle vara rätt att tvinga sådana som mig att ta emot människor i så fall? Kanske under parollen att jag är rasist som inte är beredd att göra det?
  • Anonym (Nexus)
    Anonym (Alarmism) skrev 2015-10-15 22:08:09 följande:

Kanske ingen heller kommer känna något ansvar för dig om det blir krig mellan t.ex. Ryssland och Sverige och du tvingas fly. Frågan är om du skulle tycka att de som avvisade dig i det land du flydde till är rasister..

Varför skulle det vara rasistiskt om ett land skulle avvisa mig om jag behövde fly?

Och att var och en får klara sig bäst det går om det blir krig är väl ganska självklart?

Nåväl, min fråga var om du tycker att det skulle vara ok att tvinga mig att ta ansvar om jag inte frivilligt gör det.
  • Anonym (Nexus)
    Anonym (Alarmism) skrev 2015-10-15 23:54:07 följande:

Självklart ska ingen kunna tvinga dig. Men förvänta dig då inte heller att någon hjälper dig ifall Sverige hamnar i krig.

Hur gör du den kopplingen? Är det större sannolikhet att någon kommer att hjälpa den som tagit ansvar (som du sa) om Sverige hamnar i krig? Vem skulle i så fall få reda på att jag inte tagit ansvar?
  • Anonym (Nexus)
    tobbe01 skrev 2015-10-17 14:38:44 följande:

D finns alltid med i alla trådar som på ngt sätt handlar om invandring. Jag tänker att man ska föreställa sig att SD inte finns och således inga som röstar på dem.

OCH utifrån det se på verkligheten man har runt sig. Hur fungerar det med tiggarna som sitter överallt? Är det bra? Ska vi i Sverige acceptera och ställa utrymme till förfogande för deras läger? Oavsett om det är organiserat eller inte .....hur ser framtiden ut? Ska de sitta och tigga likadant om.......typ fem år? eller ska Sverige ta hand om dem och avlasta Rumänien? Hjälper det? Kommer de att acklimatisera sig här?

Och sedan.....viktigast av allt.  Var ska alla asylsökande som väller in i vårt land bo och jobba? i framtiden? Tält och baracker duger inte i längden.  Är det riktigt att Bert Karlsson m fl blir miljardärer på svenskens skattepengar? Det handlar ju liksom inte om SD.........utan allas våra liv och vår närmiljö och vår framtid.

Det är möjigt att man tänkt sig att tältlägren blir permanenta bosättningar. Eftersom boendekostnaderna då bör bli låga kan de som bor där också klara sig på lägre löner.

Kanske är det framtidsvisionen?
  • Anonym (Nexus)
    tobbe01 skrev 2015-10-17 14:53:50 följande:

Jo det kan så vara att man är ute efter billig arbetskraft...................men var finns jobben? Vi har ju inte riktigt en sådan arbetsmarknad? Det kan iofs funka bra med att ha 14 personer runt "gamla Greta" på hemmet som kan gå ut med henne tills hon BER att få stanna inne en stund men .............................nej jag begriper inte.

Det kan nog gå att hitta arbetsuppgifter som man kan betala 20 kr i timmen för. Men det kräver ju en systemförändring förstås. Men är det inte en sådan vi just nu ser?
  • Anonym (Nexus)
    nihka skrev 2015-10-19 22:48:07 följande:

Det som behövs är ett helhetsgrepp. EU får ju börja agera som ett och inte tillåta att vissa medlemsländer tillåts att ställa sig utanför.

Det är visst populärt att skälla på Löfven. He's damned if he does and damned if he doesn't.

Vad har EU att vinna på det?

De enda verktyg vi har i Sverige är de som gäller våra egna förhållanden. Kanske skulle en stormakt som Tyskland kunna påverka, men inte lilla Sverige.

Det skulle verkligen vara intressant att höra vad som får Löfven att tro att han faktiskt kan göra det.

Däremot kan vi kanske påverka andra länder genom att förändra våra egna förhållanden. Men den vägen verkat helt stängd (t.ex. att pröva i vilken utsträckning Dublinförordningen faktiskt kan tillämpas på den som passerat ett säkert land innan man söker asyl i Sverige i kombination med begränsad anhöriginvandring, tillfälliga uppehållstillstånd m.m.).
  • Anonym (Nexus)
    Studentpappa skrev 2015-10-20 21:25:21 följande:

Kostnaden för ensamkommande barn skenar i Sverige. Vad 2016 landar på ackumulerat i december nästa år vågar man nästan inte fantisera om. 

Prognosen låg tidigare på 12000 barn under 2015 och då beräknades kostnaden till 15 miljarder, senaste prognosen säger 30000 och inget säger att det stannar där. Det motsvarar 2,5 ggr den tidigare prognosen och kostnaden borde rimligtvis följa antalet. Gör den det motsvarar det 67% av försvarets budget. Detta är ändå lågt räknat då staten ersätter kommunerna med 1900:-/dygn och barn, sen kom alla så klart inte 1 jan 2015 så det påverkar ackumulerat resultat. Och andra sidan har de knappast åkt hem nästa år. Pga trycket kostar placeringarna idag oftast mycket mer än 1900:-/dygn. 

Frågan blir givetvis, ska ensamkommande få kosta mer än rikets säkerhet? UNHCR är underfinansierade och behövde 4,5 miljarder US-dollar för sin finansiering 2015, om man ställer dessa frågar emot varandra känns vårt alternativ snudd på overkligt om man ser till vad som kommer ut i slutändan.

Många anser avgiften till EU dyr (41,6 miljarder 2014), den ligger i paritet med kostnaden för ensamkommande barn i år. Jag tror verkligen inte regeringen vet hur man ska ta sig ur denna rävsax. 

Det du skriver sätter verkligen perspektiv på saken.

Finns det egentligen någon lösning, på kort sikt (annars spelar det kanske inte så stor roll vilka åtgärder som vidtas för att åstadkomma en långsiktig lösning)?
  • Anonym (Nexus)
    Anonym (Joråsåatte) skrev 2015-10-27 08:38:31 följande:

Visst är det konstigt?!

"Det kommer att dröja minst ett år innan de skärpningar av flyktingpolitiken som regeringen och allianspartierna kom överens om i fredags börjar gälla" Varför? Det är väl bara att sätta sig i förhandlingar NU med olika partier och bestämma det!!! 

Gränskontroller (tillfälliga) hade man kunnat ordna snabbt. Hade också kunnat vara en påtryckning internt mot de partier som inte vill se några av de restriktioner som det beslutats om.
  • Anonym (Nexus)

Det är i vart fall inte rimligt att Sverige transiterar flyktingar till Norge och Finland (om detta ännu sker, har inte hört något på ett tag). Någon slags ordning måste det väl finnas också i Sverige.

Anonym (ny regering) skrev 2015-10-27 20:52:38 följande:

Regeringen pressas allt hårdare av de snabbt stigande migrationskostnaderna, Magdalena Andersson S förbereder nya tuffa besparingar för att inte spräcka utgiftstaket.

www.di.se/artiklar/2015/10/27/sparkrav-stoppar-nya-rodgrona-satsningar/

Och inte alls konstigt att svensk flyktingpolitik ifrågasätts av de Nordiska länderna.

www.expressen.se/nyheter/svensk-flyktingpolitik-ifragasatt-i-norden/

När man läser detta och speciellt efter samtalen och överenskommelserna mellan regeringen och allianspartierna som knappt har någon påverkan på flyktingströmmen, så förstår man de Nordiska länderna.

Stefan Löfven pratar om hundra klubben osv, men sanningen är att han har händerna bakbundna av Miljöpartiet och vänsterpartiet. Men Moderaterna har liknande problem de har händerna bakbundna av Centerpartiet. Både C och MP är för en fortsatt generös flyktingpolitik, så de tuffa besparingarna lär dugga tätt. Moderaterna måste bryta sig loss likt KD och visa vägen.

• Anonym (Nexus)
    KillBill skrev 2015-10-27 22:44:30 följande:

Flyktingar har rätt att söka asyl, det är däremot inte en skyldighet att söka asyl.

Menar du att Sverige ska "tvinga" de flyktingar som vill till Norge och Finland att söka asyl i Sverige? Om Sverige har svårt att hitta husrum till alla som vill söka asyl i Sverige hur ska vi då skaka fram boenden till dom som egentligen vill till andra länder?

Hur ser du på att Danmark blivit ett transitland för flyktingar som vill till Sverige, Norge och Finland?

Flyktingar har dock ingen rätt att fritt röra sig som de vill över landsgränser. I princip gäller att det första säkra land man kommer till ansvarar för utredningen av asylskäl. Om man tar sig in i Sverige ska alltså svenska myndigheter utreda vilken stat som är ansvarig för prövningen och eftersom det visuellt kan iakttas att personen har passerat ett säkert land innan sverige, bör det alltså utredas om det landet är ansvarigt.

Även om man söker asyl i sverige är det alltså normalt något annat land som är ansvarigt.

Under tiden som den prövningen pågår bör väl personerna hållas i förvar. Det kan inte sägas vara rimligt att de tillåts färdas genom Sverige till ett annat land.

Sedan kan naturligtvis prövningen visa att t.ex. det av humanitära skäl är lämpligt att sverige tar ansvaret och inte skickar tillbaka personer till alltför usla förhållanden i t.ex. Grekland, men det kan man ju inte veta förrän en utredning gjorts.

Huruvida Danmark omfattas av samma regler vet jag inte på rak arm. Danmark har vissa undantag från Eu:s regelverk.
Svar på tråden Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...