-
...som svar på någon annans åsikt om vad som är fint, ja.Anonym (onyanserat) skrev 2015-10-16 11:11:36 följande:fast nu utgår du efter vad du tycker är fint och det har ingenting med saken att göra
-
Något OT.Anonym (hm) skrev 2015-10-16 17:21:02 följande:Vad tycker du om att ditt land varit med och stött IS tillsammans med Saudiarabien? Är du kanske också IS-stödjare?
-
Kopierat från Islamguiden.com:Anonym (Amal) skrev 2015-10-16 20:31:20 följande:Jo det där är klart godkänd klädsel. Jag har inte ens slöja medan andra bär burka i mitt hemland. Qatar är rätt strikta men inte lika strikta som Saudiarabien. Kuwait är ännu mer liberala i slöjfrågan än Qatar. Många visar helst inte knä och armbågar helst. Två av mina systrar klär sig som tjejen på bilden.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
7 villkor för kvinnans klädsel
Översättning till svenska: MM
Källa: http://english.islamway.com
Hijab bör uppfylla följande villkor:1. Kläderna måste täcka hela kroppen, endats handen och ansiktet får synas. Men enligt Vissa Fiqh skolor,måste även ansiktet täckas (Niqab)
2. Tyget får inte vara så tunn,att man kan se igenom.
3. Kläderna ska vara löst sittande, kroppsformen får inte framhävas.
4. Kvinnas klädsel får inte likna mannens klädsel.
5. Designen på kvinnans klädsel får inte likna klädseln på en icke troende kvinnas.
6. klädseln får inte bestå av utmanande design som locker uppmärksamhet till sig.
7. Man ska inte klä sig i vissa kläder med avsikt att framhäva sig bland folk eller försöka markera sin status genom att klä sig i dyrbara käder.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Är detta förenligt med att inte bära slöja eller att klä sig som bilden nedan?
-
Är det? Har du någon grund för det? Är det vanligt förekommande?todo nada skrev 2015-10-16 22:10:38 följande:Det är relaterat till klimatet i arabländerna, att männen som har tunga fysiska arbeten ska kunna jobba utan tröja.Tom Araya skrev 2015-10-16 19:57:45 följande:
I detta ska du även ha med aspekten hur många av dessa som verkligen valt Islam och vilka som är muslimer för att de fostrats till det av föräldrar och ett samhälle som är muslimskt.
Jag kan känna en viss tveksamhet i hur frivilligt det är att följa påbud i en religion du mer eller mindre fötts in i.
-
Javisst.todo nada skrev 2015-10-16 22:10:38 följande:Känner du likadant inför de som föds in i en kristen familj, följer kristna traditioner, och fortsätter med det som vuxen?Tom Araya skrev 2015-10-16 19:57:45 följande:
I detta ska du även ha med aspekten hur många av dessa som verkligen valt Islam och vilka som är muslimer för att de fostrats till det av föräldrar och ett samhälle som är muslimskt.
Jag kan känna en viss tveksamhet i hur frivilligt det är att följa påbud i en religion du mer eller mindre fötts in i.
Ja och svaret jag fick var mer baserat på vad som förekommer i olika länder än vad "lärda" säger om Islams påbud. Följer man det senare så är flera av de du visade bild på inte godkända.todo nada skrev 2015-10-16 22:10:38 följande:Denna hade du redan fått svar på såg jag.Tom Araya skrev 2015-10-16 20:19:46 följande:Det är definitivt ingen muslimsk klädsel, om man säger så.
-
Jag kan inte se något i påbuden som säger vad du får ha och inte ha dolt under slöja, burka, niqab eller annan täckande klädsel, eftersom det är vad som syns som räknas.Anonym (Amal) skrev 2015-10-16 21:44:08 följande:
Skulle förenta arabemiraten följa de påbuden så hade vi fått stänga ner alla våra köpcentrum. Vi har stora köpcentrum med märken som vi handlar och dessa är västerländska. Många mixar MK, Lagerfeldt, CHANEL, Gucci, Guess och många andra märken och har detta under sin burka. Min brors fru bär burka och hon har kläder, smycken och smink för närmare hundratusen under sin burka när hon går ut. Hennes förlovningsring kostade som en bostadsrätt i Stockholms innerstad. Allt gömmer hon under sin burka när hon går ut. Hennes syster är som mig och går utan slöja. Vi har valfrihet men alla har inte det och det är detta som är viktigt att påpeka. Saudiarabien finns ingen valfrihet, Iran finns ingen valfrihet, Afghanistan finns ingen valfrihet. Där tvingas kvinnorna dölja sig och det är inte okej. Även i Sverige har kvinnor gått ut och påtalar förtrycket och det är inte okej att kvinnor i Sverige blir förtryckta. Nu har jag inte varit i förorten och vet inte hur det är men lita på invandrarkvinnorna som säger att de blir förtryckta än de som är hjärntvättade och påstår att förtryck inte finns, för de vill självfallet inte inse att de förtrycker.
-
Dumheter! Detta är inlärt, inget medfött.Anonym (hm) skrev 2015-10-16 23:04:55 följande:Alla människor föds med fritrah, de är medvetna om monoteism och existensen av en Gud, men alla väljer inte den vägen och alla uppfostras inte på det sättet.
-
Hur står sig den yttre påverkan gentemot de skrivna påbuden, såhär 600 år senare?todo nada skrev 2015-10-16 23:22:19 följande:Att det inte skulle finnas yttre påverkan av den värld vi föds in i är omöjlig för en individ.Du skämtar? Det var vanligare med obeslöjade kvinnor i flera ME-länder på 70-talet, så detta är allt annat än modernt. Öppna ögonen och se att detta inget annat är än bakåtsträvande.todo nada skrev 2015-10-16 23:22:19 följande:Det är så det ser ut (som på bilderna) mer och mer idag i det moderna muslimska samhället.
-
Fritt val ska naturligtvis vara fritt val, men tveksamheter där finns då med press från den närmsta omgivningen och att många i religiösa familjer och kulturer fostras in i religionen från födseln. Du måste försöka se var och om valen verkligen fanns.todo nada skrev 2015-10-16 23:45:11 följande:Jag diskuterar utifrån kvinnans fria val att kunna bära slöja som muslim om hon vill. Varför ska inte det kunna accepteras menar du Tom? Bakåtsträvande är att inte kvinnor själva ska kunna få välja det dem vill utan åsikter från olika håll. Detta oavsett om det gäller att bära slöja, eller att inte göra det.
Det är här är inget vi ska uppmuntra till i Sverige, tvärt om ska vi stå för våra ideal. -
Om nu ens Gud/Allah ens finns så har ju i så fall den "Store skaparen" av allt varit otroligt korkad om han satsat på att få ut ett budskap enbart till araber och på arabiska. Nivån på logik ligger dock i paritet med övrigt i de budskap som finns skrivna inom de abrahamitiska religionerna.Anonym (Amal) skrev 2015-10-17 00:55:56 följande:Du har fel! Araberna är närmat Allah
-
...kanske är det för att de inte väljer man som svensk reagerar.Anonym (hm) skrev 2015-10-17 08:21:59 följande:Japp håller med. 15 åringar ska absolut få bestämma ifall de ska ha sex eller inte, men fy tusan om 15 åringar väljer att ha en slöja på huvudet. Där går gränsen.
-
I Sverige tillhandahåller arbetsgivaren effektiv skyddsutrustning där så behövs.Anonym (Rasism!?) skrev 2015-10-17 17:59:18 följande:
SD-sympatisörerna blir alltmer slipade och använder nu "synd-om-dem-juh"-argumentet för att dölja att de vill kasta ut alla muslimer.
Nej TS, om du nu "tycker så synd" om dem, varför frågar du dem inte varför de har slöja på sig, istället för att sitta och anta? Och vad exakt är det de går miste om? Faktiskt tror jag att slöja kan vara praktiskt på många sätt, t.ex. på arbetsplatser där man behöver skydda ansiktet t.ex.
-
Javisst är det så. Tyvärr blundas det för när individen inte får sin rättmätiga frihet att själv välja, av rädsla att stöta sig med utländska kulturer.todo nada skrev 2015-10-18 13:13:42 följande:Det där kan vi dra precis hur långt som helst Tom. Alla präglas utav den miljö vi föds in i/växer upp i. Så om du vill se det ur den vinkeln finns det inte en enda människa som haft ett fritt val.
Vi har religionsfrihet, självklart ska människor kunna få utöva sina religoner då, så länge det sker inom ramen för de lagar vi har här. Skulle svenska staten reglera att jag inte får be till vilken Gud jag vill vore det ett stort övergrepp mot mig som individ. -
Pressen från släkt och samhälle är ofta stor i kulturer med stark religiös prägel. Det kan kan du se i både kristna, katolska, judiska och muslimska kulturer.todo nada skrev 2015-10-18 13:59:48 följande:Vilken individ och vilken utlänsk kultur syftar du på?
Individen är alla, framförallt är det kvinnor och barn som drabbas av detta. Ta bara en sådan sak som omskärelse av pojkar, inte fasen har de fått välja.