Inlägg från: todo nada |Visa alla inlägg
  • todo nada

Synd om beslöjade kvinnor

Anonym (ts) skrev 2015-10-16 11:06:30 följande:

Ja vem vet. Utan skynke på huvudet och typ lakan på kroppen kanske den tjejen (eller är det flera olika?) varit fina?

Ja, det tycker du. Jag håller inte med.

Ja, det är flera olika, om du inte ser det bör du nog kolla synen. De är inte lika varandra.
  • todo nada
    Anonym (tvärt om) skrev 2015-10-16 11:13:11 följande:

Har för mig det är sura 5.33

[5.33] The punishment of those who wage war against Allah and His apostle and strive to make mischief in the land is only this, that they should be murdered or crucified or their hands and their feet should be cut off on opposite sides or they should be imprisoned; this shall be as a disgrace for them in this world, and in the hereafter they shall have a grievous chastisement.

Det nämns ingenting om otrohet i sen versen.
  • todo nada
    Anonym (tvärt om) skrev 2015-10-16 11:34:56 följande:

Jag vet inte om jag skratta eller gråta åt detta svaret, löjligare än så blir det inte när man "debatterar" med sektmedlemar.

Så ser det ut när man följer koranen till punkt och pricka som den ska följas enligt dom själva.

www.facebook.com/Channel4News/videos/10153256158626939/

Vet inte om det är så genomtänkt att normalisera delar av den ideologin här uppe när baksidan av den är nått vi kanske inte riktigt önskar att ha här.

Du delar en vers, där otrohet inte ens nämns, och sedan vet du inte om du ska skratta eller gråta när jag påpekar det..?

Det var en konstig reaktion må jag säga..

Varför delar du sedan ett klipp om IS? Det är otroligt orelevant i detta sammanhanget. Så vidare du inte är en sån där ignorant obildad människa som tror att det IS och muslimer är samma sak.
  • todo nada
    Anonym (ts) skrev 2015-10-16 11:43:36 följande:

Har kollat flera gånger nu och jo, de ser likadana ut.

De jag träffar på dagligen använder inte så mkt smink och då är de ännu mer lika varandra.

Stackars kvinnorna

Det är din åsikt, jag ser tydlig skillnad på kvinnorna.

De jag träffar/känner är olika, endel använder slöja och sminkar sig, andra har ingen slöja och inget smink.
  • todo nada
    Anonym (tvärt om) skrev 2015-10-16 13:07:28 följande:

En sån inlägg till och jag kommer behöva torka tårar, ni sektmedlemar har en jävla talang att missförstå med flit och sedan spela "ovetande" fast jag skulle nog kalla det för annat namn.

Jag skrev det praktiska syftet med slöjan, du kontrade att  den heliga blaskan dikterar även männens klädsel, ja det gör det säkert då den heliga blaskan kräver total underkastelse.

Så även i delen som dikterar att alla som är emot islam, det vill säga alla ickemuslimer ska bli stympade och korsfästa som det utövas i mer och mer spridd omfattning.

Varför sitter du i olika trådar och kallar mig sektmedlem? Isf är väl majoriteten av svenska folket en sekt eftersom så hatiska människor som du tack och lov är en minoritet.

Du kunde väl iaf försökt hitta någon information relaterat till ämnet? Dela en video över hur IS går tillväga i en tråd som handlar om kvinnor med slöja, hur tänkte du där? Det visar tydligt hur desperat du står och drar i ditt lilla halmstrå för att påvisa hur hemska muslimer är, vilket faller platt eftersom du är så obildad i ämnet uppenbarligen. (Det är väl där sektmedlems snacket kommer in, kan man inte bräcka argumenten går man på individen ist. )
  • todo nada
    Anonym (ts) skrev 2015-10-16 13:11:44 följande:

Ja jag träffar inte enbart kvinnor med slöja såklart. Men jag träffar på många med slöja i mitt arbete, känner ingen privat dock.

Tråkiga kläder och inte få visa sitt hår måste kännas hemskt trist?!

Men har du någongång pratat med en muslimsk kvinna? Helt ärligt så finns det ingen som kan svara på dina frågor bättre än en sådan. Om du faktiskt är nyfiken, gör din egna "utredning" av det hela. Det verkar finnas beslöjade muslimska kvinnor som svarat här i tråden, som säkerligen gärna svarar på dina frågor kring slöja om du öppnar sinnet lite.
  • todo nada
    Anonym (Amal) skrev 2015-10-16 14:24:59 följande:

Sverige består av 7-8 miljoner etnisk svenskar, sedan finns det etnisk svenskar som bor utanför landet med ca en miljon och ca 1-2 miljon invandrare bor i Sverige. Så ditt påstående fallerar lika snabbt som din stöddighet borde göra. Jag är en stolt student från Qatar och har bott här i sju år. Jag har respekt för vad Sverige gjort för mig så jag kan studera här men jag ser hur svensken är den mest rädda människan och vågar inte vara den patriot de borde vara. Jag är även stolt muslim och tar avstånd från islamister något alla muslimer borde göra och som muslim ska man inte lämna sitt land egentligen. Står klart och tydligt i Koranen. Så alla muslimer som flytt, bara emigrerat eller studerar utomlands begår haram. När jag har studerat klart ska jag flytta hem igen, gifta mig med en muslim och få många barn som varje muslimsk kvinna ska göra. Men muslimska män i Sverige. Tillåt mig kräkas på dessa män som begår haram genom att ligga med tjejer utan att vara gifta. De värsta är de som får en svensk flicka att bli muslim. Värre kvinnor finns inte som tror de är muslim och försöker vara bokstavstrogna men de blir fanatiska och lättlurade. Se bara jihad Jane! En vit kvinnlig konvertit som blir fanatisk för hon är egentligen inte en riktig muslim och kommer aldrig bli så hon gör i princip allt för att bli accepterad och därför ett lätt byte för islamisterna och vi ska inte beblanda oss med människor utanför våra egna länder och religion. Varje grupp ska hålla sig till sin egen grupp och inte beblanda sig PUNKT!

Du menar att majoriteten av svenskar alltså är hatiska mot muslimer. Intressant, hur kom du fram till det? Jag skulle nog påstå att det är stöddigt om något att göra ett sådant antagande.

Kommer du från Qatar förstår jag att du har kunnat ha råd att komma hit och studera. Jag tycker dock det är märkligt att du reagerar på mitt inlägg istället för det personen jag besvarade gjorde där paralleller drogs mellan IS och muslimer (att IS är de "äkta" muslimerna).

Fast enl dig själv så begår du ju haram just nu när du är här och pluggar. Så hur kan du då sitta här i tråden och döma hej vilt när du i tidigare inlägg skrev "Du ska aldrig påtala andras brister om du inte följer den heliga skriften till punkt och pricka själv och ingen kan göra det. Det är en omöjlighet för den är skriven så att ingen ska kunna ta den fullkomligas plats dvs Allah"

Haram verkar vara ditt mellannamn..
  • todo nada
    Tom Araya skrev 2015-10-16 20:14:57 följande:

Det visar tydligt hur man gör skillnad på män och kvinnor i hur påbudet innebär begränsningar.

"Mannens awrah, det vill säga den del av kroppen som är obligatorisk för honom att alltid täcka, är från knät till naveln."

Det är relaterat till klimatet i arabländerna, att männen som har tunga fysiska arbeten ska kunna jobba utan tröja.
    Tom Araya skrev 2015-10-16 19:57:45 följande:

I detta ska du även ha med aspekten hur många av dessa som verkligen valt Islam och vilka som är muslimer för att de fostrats till det av föräldrar och ett samhälle som är muslimskt.

Jag kan känna en viss tveksamhet i hur frivilligt det är att följa påbud i en religion du mer eller mindre fötts in i.

Känner du likadant inför de som föds in i en kristen familj, följer kristna traditioner, och fortsätter med det som vuxen?
    Tom Araya skrev 2015-10-16 20:19:46 följande:

Det är definitivt ingen muslimsk klädsel, om man säger så.

Denna hade du redan fått svar på såg jag.
  • todo nada
    Tom Araya skrev 2015-10-16 22:49:02 följande:

Javisst.Ja och svaret jag fick var mer baserat på vad som förekommer i olika länder än vad "lärda" säger om Islams påbud. Följer man det senare så är flera av de du visade bild på inte godkända.

Att det inte skulle finnas yttre påverkan av den värld vi föds in i är omöjlig för en individ.

Det är så det ser ut (som på bilderna) mer och mer idag i det moderna muslimska samhället.
  • todo nada
    Tom Araya skrev 2015-10-16 23:28:39 följande:

Hur står sig den yttre påverkan gentemot de skrivna påbuden, såhär 600 år senare?Du skämtar? Det var vanligare med obeslöjade kvinnor i flera ME-länder på 70-talet, så detta är allt annat än modernt. Öppna ögonen och se att detta inget annat är än bakåtsträvande.

Det är inte många muslimer av majoriteten som varken vill, eller lever på samma sätt som för 600 år sedan.

Jag diskuterar utifrån kvinnans fria val att kunna bära slöja som muslim om hon vill. Varför ska inte det kunna accepteras menar du Tom? Bakåtsträvande är att inte kvinnor själva ska kunna få välja det dem vill utan åsikter från olika håll. Detta oavsett om det gäller att bära slöja, eller att inte göra det.
  • todo nada
    Anonym (Amal) skrev 2015-10-17 00:11:04 följande:

I många muslimska länder finns ingen valfrihet. Flickor får inte gå utanför dörren utan att dölja sig än mindre gå i skolan. Förtrycket finns varje dag i Afghanistan och Iran. De kan inte välja och här i Sverige vill ingen förstå hur verkligheten hos många flickor i dessa länder ser ut. Jag skulle dö om min frihet tas ifrån mig och jag tvingas leva med en make som vill att jag döljer mig. Jag skulle börja på första bästa utbildning för att skydda mig själv mot tvånget att bära slöja. Det ska vara en valfrihet men många män använder slöjan för att kunna styra kvinnorna och inte bara sin egen fru, dotter, syster eller mor utan även vänners kvinnor, grannarna och till och med besökare. Jag vill inte leva under tvång och ingen kvinna vill leva under tvång. Jag hör många muslimska kvinnor berättar om de som säger åt sina systrar att skylla sig och inte visa sig. Det är inte en syster.

Vet du hur det såg ut i Aftghanistan på 50/60/70-talet? Innan en konservativ ledning av landet stöttades fram ekonomiskt av Saudiarabien och USA? T.o.m kungen som regerade där lät sin fru och sina döttrar gå utan slöja för att stötta kvinnornas egna val i den frågan.

Att tvinga någon till något individen själv inte vill är ettövergrepp, och det är fullständigt oacceptabelt att det finns kvinnor/flickor som tvingas vara beslöjade mot sin vilja.
  • todo nada
    Tom Araya skrev 2015-10-17 04:18:33 följande:

Fritt val ska naturligtvis vara fritt val, men tveksamheter där finns då med press från den närmsta omgivningen och att många i religiösa familjer och kulturer fostras in i religionen från födseln. Du måste försöka se var och om valen verkligen fanns.

Det är här är inget vi ska uppmuntra till i Sverige, tvärt om ska vi stå för våra ideal.

Det där kan vi dra precis hur långt som helst Tom. Alla präglas utav den miljö vi föds in i/växer upp i. Så om du vill se det ur den vinkeln finns det inte en enda människa som haft ett fritt val.

Vi har religionsfrihet, självklart ska människor kunna få utöva sina religoner då, så länge det sker inom ramen för de lagar vi har här. Skulle svenska staten reglera att jag inte får be till vilken Gud jag vill vore det ett stort övergrepp mot mig som individ.
  • todo nada
    Anonym (Leka fritt och få vara barn) skrev 2015-10-17 06:11:47 följande:

Du är ju helt bakom flötet märker man direkt.

Du vet väl om att tex Quatar, Saudiarabien, Förenadae arabemiraten mfl är mycket rika oljeländer. Mycket rijare än tex Sverige. De inhemska utför inga tunga arbeten överhuvudtaget, de besitter de bästa yrken, resten slavar gästarbetare från tex Sri Lanka, Pakistan, Bangladesh och Indien med dag ut som dag in helt utan några som helst rättigheter i landet.

Du är väldigt okunnig. Det märker man i alla trådar du sprider dina felinformationer på.

Koranen skrevs för ett antal år sedan. Inte på 2000-talet. På den tiden jobbade många män med fysiskt tunga arbeten, utomhus i värmen.

• todo nada
    Kawthar skrev 2015-10-18 13:21:21 följande:

Självklart som du skriver ska ingen bli tvingad till något , inget tvång i religionen är vad Koranen förespråkar. Men det gäller alla individer, slöjan är ingen symbol för förtryck, och det är inte ett islamiskt levnadssätt att förtrycka . (Kvinno)förtryck finns i alla religioner, ickereligioner , kulturer och bland alla etniciteter. Det är förtrycket som ska bekämpas istället för slöjan ( som endast visar kvinnans kärlek till Gud) och finns iförävrigt i alla Abrahamska religionerna och många kulturer.

Mycket bra skrivet!
  • todo nada
    Tom Araya skrev 2015-10-18 13:47:34 följande:

Javisst är det så. Tyvärr blundas det för när individen inte får sin rättmätiga frihet att själv välja, av rädsla att stöta sig med utländska kulturer.

Vilken individ och vilken utlänsk kultur syftar du på?
Svar på tråden Synd om beslöjade kvinnor