Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Synd om beslöjade kvinnor

todo nada skrev 2015-10-15 12:23:34 följande:

Varför är det synd om dem? Utgår du från att de blir tvingade att ha slöja?

Jag tycker tex att dessa kvinnor är jätte vackra.

Jo, fast det är inte de plaggen som täcker deras hår och hals som gör dem vackra, de hade troligen varit lika vackra eller vackrare utan.
  • Tom Araya
    todo nada skrev 2015-10-15 12:23:34 följande:

Varför är det synd om dem? Utgår du från att de blir tvingade att ha slöja?

Jag tycker tex att dessa kvinnor är jätte vackra.

Jo, fast det är inte de plaggen som täcker deras hår och hals som gör dem vackra, de hade troligen varit lika vackra eller vackrare utan.
  • Tom Araya
    todo nada skrev 2015-10-15 13:17:21 följande:
    En muslimsk man ska enl Koranen visa alla kvinnor samma respekt, oavsett om det är en muslimsk kvinna med slöja eller en kristen utan. Mannen hålls absolut ansvarig för sina handlingar om denne gör närmanden/uppför sig olämpligt mot en kvinna enl Koranen.
    Hur motiveras då påbjuden klädsel för män respektive kvinnor enligt Islam?
  • Tom Araya
    Anonym (Y) skrev 2015-10-15 13:45:29 följande:

Ja du, vi utan slöjor håller på och rakar benen och sminkar oss så fort vi ska utanför dörren. Blir ett jävla liv om en svensk kvinna inte rakar sig under armarna. Så vem är förtryckt egentligen..?

Ja, för det står i boken om hur man ska leva, som din mamma, pappa, lärare m.fl. har läst ur för dig varje dag sedan du föddes...Drömmer

Vet du förresten att bland muslimer är vanan att raka bort hår på kroppen vida utspridd och dessutom gammal?
  • Tom Araya
    todo nada skrev 2015-10-15 14:14:04 följande:
    Bra där Anton.

Allt som sker under tvång mot en individs vilja är ju förtryck, självklart även om det är en muslimsk kvinna som tvingas bära slöja mot sin vilja. Visst finns det dom som inte vill ha den, jag själv har muslimska vänner som både valt att inte ha slöja, och andra som själva valt att ha det. (Sedan vissa som har det bara ibland.)

Smaken är som baken, delad. Och det ska den få tillåtas att vara oavsett vilken riktning smaken drar åt.
    I detta ska du även ha med aspekten hur många av dessa som verkligen valt Islam och vilka som är muslimer för att de fostrats till det av föräldrar och ett samhälle som är muslimskt.
    Jag kan känna en viss tveksamhet i hur frivilligt det är att följa påbud i en religion du mer eller mindre fötts in i.
  • Tom Araya
    todo nada skrev 2015-10-15 14:15:35 följande:

Ingen som har åsikter om eller anser det som förtryck att muslimska mäns klädsel också regleras i Koranen?

Det är därför du kan se ett par där hon är klädd i niqab och han i jeans, skjorta och skinnjacka? Obestämd
  • Tom Araya
    M A F H H skrev 2015-10-15 15:56:22 följande:

Jag kan färga håret, göra fina håruppsättningar, använda tofsar och annat lika mycket som kvinnor utan slöja. Skillnaden är att det för mig inte spelar någon roll ifall okända män inte får se det. Exakt vad tjänar jag på att män tycker att jag, eller mitt hår, är vackert? Kommer jag dö ifall ingen man ser åt mitt håll pga min kropp? 

Det som jag däremot förvånas av är att många av dem som anser att slöjan är ett förtryck just på grund av att kvinnorna inte får göra sig snygga inför okända män, som om det enda vi kvinnor lever för är att attrahera andra män? DET tycker jag är sexistiskt. 

Om det inte spelar någon roll så bär man antagligen inte slöja.
  • Tom Araya
    todo nada skrev 2015-10-15 16:43:51 följande:
    Här beskrivs idealet.

rahma.se/1028/ingen-keps-bak-a-fram/
    Det visar tydligt hur man gör skillnad på män och kvinnor i hur påbudet innebär begränsningar.

"Mannens awrah, det vill säga den del av kroppen som är obligatorisk för honom att alltid täcka, är från knät till naveln."
  • Tom Araya
    Anonym (Amal) skrev 2015-10-15 22:41:52 följande:

Bara Allah och ingen annan än Allah kan bestämma om en kvinna ska ha slöja eller inte och har Allah sagt till kvinnan att hon ska ha slöja ska hon bära slöja. Ingen man får föra Allahs talan till kvinnan och tro att han kan vara Allah. Så om en man säger till en kvinna att hon ska bära slöja leker han Allah och begår haram

Då kan man alltså skita i vad alla skrifter och alla sk "lärda" säger!?Drömmer
    Profeterna (inkl Muhammed) och imamerna är alltså de största syndarna!?
  • Tom Araya
    todo nada skrev 2015-10-16 10:56:13 följande:
    På vilket sätt framhävs tjejens kropp menar du? Jag tycker inte att hon framhäver sig.

I övrigt vet inte jag varför hon klär sig anorlunda än dina 35 åriga vänner, men en teori är att hon ser ut och vara en bit under 35.
    Det är definitivt ingen muslimsk klädsel, om man säger så.
Svar på tråden Synd om beslöjade kvinnor