Inlägg från: Anonym (N) |Visa alla inlägg
  • Anonym (N)

Synd om beslöjade kvinnor

Kawthar skrev 2015-10-15 13:35:44 följande:

Du diskuterar med dina kollegor hur synd det är om oss hijabis? Det är ju ni som begränsar livet till tofsar och hårspännen!

Vi väljer att täcka oss och väljer för vem vi vill visa oss, och färga håret,sätta upp det i tofsar och att platta håret gör vi också, det är inte bara förunnat till er som inte bär slöja.

Har ni verkligen valt det själva? Och ni alla råkar välja exakt samma sak, att bara visa håret för er man, svärfar, far och söner... Ingen annan. Mmm visst.
  • Anonym (N)
    M A F H H skrev 2015-10-15 15:56:22 följande:

Jag kan färga håret, göra fina håruppsättningar, använda tofsar och annat lika mycket som kvinnor utan slöja. Skillnaden är att det för mig inte spelar någon roll ifall okända män inte får se det. Exakt vad tjänar jag på att män tycker att jag, eller mitt hår, är vackert? Kommer jag dö ifall ingen man ser åt mitt håll pga min kropp? 

Det som jag däremot förvånas av är att många av dem som anser att slöjan är ett förtryck just på grund av att kvinnorna inte får göra sig snygga inför okända män, som om det enda vi kvinnor lever för är att attrahera andra män? DET tycker jag är sexistiskt. 

Det är en enorm begränsning enlig mig. Tänk om kvinnan tycker slöjan är ful, ivägen, att det är jobbigt och tidskrävande att ta på sig och äta med den, att man dör av värmeslag när det är 40 grader i solen. Inte fan har hon ett val att välja bort! Det är förtryck!
  • Anonym (N)
    M A F H H skrev 2015-10-16 14:08:56 följande:

Vi muslimska kvinnor äter inte med håret, utan med munnen. Hur skulle slöjan vara i vägen?

Dessutom, många kvinnor anser att det är viktigare att göra Gud nöjd än att själv tycka att slöjan är fin. Så och om slöjan är ful? Är hon redo och känner att hon vill ta det steget närmare Gud så tar hon på sig den ändå, anser hon att nej, den är för ful och hon klarar inte av det, så tar hon inte på sig den. Svårare än så är det inte.

Såna som täcker munnen och näsa, de är i vägen när man äter!

Haha eller hur, som att hennes far och man skulle tillåta det.

Sen att bara idioter tror på Gud är en hel annan diskussion.
  • Anonym (N)
    M A F H H skrev 2015-10-16 14:23:14 följande:

Det är stor skillnad mellan slöja, khimar, burka, niqab osv.

Vi snackar om slöjor nu, de som täcker håret, halsen och området runtomkring förutom ansikte.

Du utgår från att alla muslimska män är likadana, frågan är om du ens själv varit med om många män som tvingar deras fruar/döttrar att ta på sig slöja, eller är det något du bara kommer med pga dina fördomar?

Ja, en helt annan diskussion. Så varför tar du upp det nu? Fattar inte. 

Slöja är ett ord som sammanfattar alla de löjliga dukar!

Jag har inte sagt alla. Och vad är det du säger? Att de flesta muslimska män inte skulle bry sig? Vilken bullshit! Det som inte bry sig är garanterat minoritet!

Jag klargjorde min åsikt. Det var ingen inbjudan till en diskussion.
  • Anonym (N)
    todo nada skrev 2015-10-16 22:10:38 följande:

Känner du likadant inför de som föds in i en kristen familj, följer kristna traditioner, och fortsätter med det som vuxen?

Ja absolut!
  • Anonym (N)
    Anonym (Amal) skrev 2015-10-16 21:44:08 följande:

Många mixar MK, Lagerfeldt, CHANEL, Gucci, Guess och många andra märken och har detta under sin burka. Min brors fru bär burka och hon har kläder, smycken och smink för närmare hundratusen under sin burka när hon går ut. Hennes förlovningsring kostade som en bostadsrätt i Stockholms innerstad. Allt gömmer hon under sin burka när hon går ut.

Lika meningsfullt som att vara ensam hemma helt uppklätt, full sminkat och med fixat hår. Fast de gör ju det förstås för de själva eller hur. :D
Svar på tråden Synd om beslöjade kvinnor