• Alexi

Hur ser kvällen/läggning ut för era sjuåringar?

Vår dotter är snart sju år och senaste året har det blivit lagom för henne att ligga i sängen runt 20.15-20.30, vi läser bok för henne först och sen läser hon egen bok en stund och släcker och sover. Det är väldigt mysigt att sitta med henne i sängen och läsa tillsammans och sen prata lite. Maken och jag lägger henne (respektive lillebror) varannan kväll.

Mitt problem är att jag just nu är inne i en väldigt trött period och lägger mig tidigt. Att då ha börjat gå ner i varv när huset är ordning, lillebror har gått upp och lagt sig runt 19.30 och jag fixar det sista och vill sen dimpa ner i soffan, då blir det rätt jobbigt att behöva upp och läsa bok 30-60 min senare. För att sen komma ner igen runt 21 och då hinna prata med maken en kvart i lugn och ro och sen lägga sig, typ.

Men att läsa mycket tidigare för henne blir konstigt, och det blir ändå då ett avbrott om man sen ska gå upp och sitta och prata en stund.

Hur ser era kvällar ut med barn i den här åldern?

• Svar på tråden Hur ser kvällen/läggning ut för era sjuåringar?
  • Alexi

Fast hon vill absolut inte lägga sig kl 19.30. Hon vill ju sitta uppe (känna sig stor i förhållande till lillebror), sitta och se på tv osv. Att lägga sig 19.30 när man brukar somna runt 21 är ju galet.

• Alexi

Faat hur hinner man läsa för flera barn, olika böcker, innan läggdags? Och våra barn älskar den där läsningen vid läggdags så det är tråkigt att bryta det. Det är ju också jätteviktigt att fortsätta med högläsning länge så man måste ha en bra rutin för det känner jag.

Svar på tråden Hur ser kvällen/läggning ut för era sjuåringar?