• Alexi

Hur ser kvällen/läggning ut för era sjuåringar?

Vår dotter är snart sju år och senaste året har det blivit lagom för henne att ligga i sängen runt 20.15-20.30, vi läser bok för henne först och sen läser hon egen bok en stund och släcker och sover. Det är väldigt mysigt att sitta med henne i sängen och läsa tillsammans och sen prata lite. Maken och jag lägger henne (respektive lillebror) varannan kväll.

Mitt problem är att jag just nu är inne i en väldigt trött period och lägger mig tidigt. Att då ha börjat gå ner i varv när huset är ordning, lillebror har gått upp och lagt sig runt 19.30 och jag fixar det sista och vill sen dimpa ner i soffan, då blir det rätt jobbigt att behöva upp och läsa bok 30-60 min senare. För att sen komma ner igen runt 21 och då hinna prata med maken en kvart i lugn och ro och sen lägga sig, typ.

Men att läsa mycket tidigare för henne blir konstigt, och det blir ändå då ett avbrott om man sen ska gå upp och sitta och prata en stund.

Hur ser era kvällar ut med barn i den här åldern?

• Svar på tråden Hur ser kvällen/läggning ut för era sjuåringar?
  • ninasord

Dom ska sluta väsnas när jag kommer hem och lägga sig 19:00. That's it.

• Tow2Mater

Min sjuåring ska läsa själv i 20 min per dag (läxa), så det brukar han gora när vi lägger honom vid 8. Sen läser jag lite, typ 5 min.
    Har inte haft ett behov av att vilja sova själv innan dess, sa antar jag inte erfarit problemet. Har jag nån gång somnat innan, typ vid sjukdom eller liknande, nattar maken honom.

• blomman 2

Min dotter gör sig klar för natten oftast direkt efter middagen..ca kl:18.00. Om hon behöver bada eller duscha så får hon göra det medan jag lagar mat. Efter maten tar jag disken och sedan myser vi i soffan och tittar på barnprogram med lite fruktstund. Kl:19.30 är det dags för tandborstning och läsa bok i sängen. Vi läser tillsammans. Ibland skippar vi tv:n och läser bok istället! Jag går och lägger senast kl:22.00. Jag går upp kl:5.30 varje morgon och väcker min dotter kl:6.20.

• cosinus

Det blir en rätt stor omställning när barnen börjar lägga sig senare. Det var ljuvligt när alla var isäng 20 och man faktiskt hade 2 timmar att disponera utan att det ens blev det minsta sent.

vår 7-åring lägger sig oftast 20:30. Inga speciella rutiner man han ska ändå isäng. Klä av sig (man får påminna var kläderna ska i tvätten), tandborstning, lite mys o s v.

Just nu lägger sig 5-åringen kl 20, sen hinner man då precis sätta sig ner till man ska börja göra 7-åringen klar och sen när han är isäng så går 9 och 11-åringen isäng kl 21. Inte så att man behöver anstränga sig när bara de två stora är vakna men det är alltid något. Någon läsläxa som inte hunnit göras, någon handduk som ska hämtas för att någon av dem hoppat i duschen och glömt ta med handduk, någon toapappersrulle som tagit slut, något som måste kollas upp eller packas inför morgondagen eller precis vad som helst. Föränn barnen är isäng så är det svårt att helt slappna av och det känns alltid lika jobbigt att resa sig upp från soffan igen.

Det bästa är nästan att aldrig sätta ner rumpan efter 19:30 för då känner man bara hur trött man är. Om man ist håller sig uppe, plockar och fixar lite mellan läggningarna och läxorna så brukar det kännas rätt ok kl 21 för då får man dels sitta still och dels så är det mesta klart. Men ibland orkar man bara inte :)

• pigglet

Kvällsnedvarvningen börjar vid 18. Kvällsmat osv. Vi satsar på att han ska ligg i sängen kvart i 7, men det blir ofta närmare 7. Vi läser tillsammans sådär 15-20 minuter, sedan är det go´natt.

Det låter ju inte så omständligt för er att ändra så ni följer med till sängen vid 19.30, läser, myser och pratar då. När ni är klara får hon läsa själv tills hon vill sova. Så skulle i alla fall jag lösa det.

• Alexi

Fast hon vill absolut inte lägga sig kl 19.30. Hon vill ju sitta uppe (känna sig stor i förhållande till lillebror), sitta och se på tv osv. Att lägga sig 19.30 när man brukar somna runt 21 är ju galet.

• whitestar

Vi har aldrig läst för våra barn i samband med sänggåendet, det gör vi isf dagtid i soffan. Dom har blivit nattade o lagt sig att sova. Dock så har sonen fått börja läsa själv innan sovdags. Han äter kvällsmat ca 1900, borstar tänderna därefter, sen brukar han lägga sig o läsa till ca 20.00 då vi går in o nattar han.

• whitestar

Kan ni inte ta lässtunden o pratstunden i soffan innan hon lägger sig o läser själv en stund?

• Alexi

Faat hur hinner man läsa för flera barn, olika böcker, innan läggdags? Och våra barn älskar den där läsningen vid läggdags så det är tråkigt att bryta det. Det är ju också jätteviktigt att fortsätta med högläsning länge så man måste ha en bra rutin för det känner jag.

• whitestar

Ja, men vi tyckte det var onödigt låsa fast kvällarna med högläsning, så att nattning inte blir en långdragen process som tar upp varje kväll.

• amalie79

Jag tycker det är sent. Vid den åldern la sig barnen vid 18:30-släckte 19.

Nu är de 9 och snart 11 och gör kväll kring 20:30.

• Velmaja

Har en 8-åring men svarar ändå för han har samma kvällsrutiner som för ett år sedan. Vid 19.30 börjar vi göra kväller. Borstar tänderna, läser bok eller lyssna på skiva. 20.00 så ska han sova då går jag ner.

• cosinus
    amalie79 skrev 2015-10-15 16:51:37 följande:

Jag tycker det är sent. Vid den åldern la sig barnen vid 18:30-släckte 19.

Nu är de 9 och snart 11 och gör kväll kring 20:30.

Beror ju helt klart på barnens sömnbehov och när de måste stiga upp. Utan relation till det kan man omöjligt säga om en tid är sen eller tidig.

Min 11-åring har haft 21 som läggtid i flera år och hon har alltid vaknat av sig själv. Hon vaknar kl 06 och går upp först av alla (även på helgerna). Så eg skulle hon kunna få vara vaken till 22 om hon ville men hon är kvällstrött och är lika gärna själv vaken på morgonen som att förlänga kvällen. Det finns ju inget självändamål i att få barnen isäng tidigt om de inte behöver sova mer. Då vaknar de ju bara ännu tidigare.

Ingen av mina har någonsin lagt sig så tidigt som 18:30 -19. 19:30 hade de som riktigt små och 5-åringen har 20:00. Hade hon varit morgontidig hade hon kunnat ha kvar 19:30 men hon sover länge och gärna på morgonen och när hon sovit till 7:20 så är hon inte trött 19:30. Hade hon behövt upp kl 06 hade det såklart varit annorlunda.
  • Mrs Green

Vi har aldrig läst högt på kvällarna, dottern är så kvällstrött så det är roligare att läsa tidigare på dagen. Hon lägger sig själv, läser en stund och ropar sen när hon vill sova. Då pratar vi en liten stund bara.

Svar på tråden Hur ser kvällen/läggning ut för era sjuåringar?