• Anonym (velar)

Spermadonation från makens pappa?

Jag o min man har genomgått ett par IVF med ICSI. Jag har bra värden och bör ha fina chanser att bli gravid. Min man har få och slöa spermier och har även i ett tidigare förhållande genomgått flera IVF utan något som helst resultat med dålig embryokvalitet. Vi blev gravida vid FET då vi hade en blasto kvar i frysen efter 1:a IVF:en men fick MA i v. 13.

Vid våra ÄP har vi fått förhållandevis bra antal med ägg men få befruktade och ännu färre av bra kvalitet. Det har gjort att vi endast hade ett embryo till frysen vid 1:a och inga till frysen vid 2:a. Läkarna kan inte säga riktigt varför det blir få befruktade, men en trolig anledning är väl spermiefaktorn.

Jag börjar känna paniken över att det kanske inte blir några barn för oss. Mannen vet inte om han skulle vilja adoptera men vet inte heller vad för lösning han tänker sig om vi inte lyckas. I förra förhållandet hade de tänkt att leva barnlösa eftersom det inte gick (dvs inte adoptera). Jag själv kommer inte att kunna leva utan barn, att bara ge upp att försöka. Jag är inte jättesugen på att adoptera ett barn utan vill gärna ha anknytningen från start. Jag har funderat lite på spermiedonation, men samtidigt känns det konstigt att någon annan man skulle föra sina gener vidare till mitt och min mans barn. Jag har ändå en dröm om att både jag och min man skulle kunna känna igen oss själva i vårt barn, att vår kärlek kan skapa något som är en del av oss båda. Jag undrar om det är någon som har fått spermier donerade från en släkting? I vårt fall skulle man kunna tänka att mannens far donerar och vi gör en heminsemination, så mannen kan se sig själv i barnet. Är det någon som har gjort något liknande? Hur har det fungerat, rent praktiskt och efter att barnet har fötts? Har det varit konstigt på något sätt? Jag själv känner att jag lätt hade ställt upp för min syster om hon hade behövt ett ägg, för att hon ska få ett barn som fortfarande är hennes kött och blod och som hon kan se sig själv i.

• Svar på tråden Spermadonation från makens pappa?
  • DVQ
    Kine skrev 2015-10-12 22:46:15 följande:
    Helt rätt. Men man kan välja att inte skriva på papperna. Det görs dock inger faderskapstest för gifts par.
    Görs inga faderskapstester för ogifta par heller per automatik.
  • Kine
    Seven Costanza skrev 2015-10-12 23:58:24 följande:

I Sverige? Det tror jag inte på - vilket årtal gjordes detta? På vilken blankett? Vart skickade ni/lämnade ni in blanketten?

Ingen gift svensk jag känner har gjort detta och jag är säker på att det inte görs.

Ni andra föräldrar som läser tråden, är gifta och bor i Sverige: har ni behövt aktivt registrera mannen som pappa till barnet någonstans, eller skedde det automatiskt?

I Sverige ja.

Min dåvarande man fick skriva på faderskapapapperet 2006. Gifte oss redan 2004. Har även flera andra vännpar som fått skriva under. Dock gjorde inget test.

Kan säkert hända att det ändrats men då var det så.
  • Kine
    Anonym (Linda) skrev 2015-10-13 00:00:14 följande:

Då är barnet inte fött i Sverige. Annars ljuger du! Det finns bara de två alternativen.

Barnet är född i Sverige år 2006. Pappan, min dåvarande man fick skriva på faderskapapapper.
  • Kine
    Anonym (Suck och stöd) skrev 2015-10-13 00:01:33 följande:

Men snälla Kine, nu får du fan ta mig ge dig. Detta är tredje tråden jag ser dig på idag, och som vanligt gör du dig bara ovän med folk. Slå knut på fingrarna och dra täcket över huvudet, du är så jävla tröttsam!

Varför läser du tråden?
  • Kine
    Seven Costanza skrev 2015-10-13 00:02:03 följande:

Exakt. Ingen gift man i Sverige behöver skriva på något papper där han godkänner faderskapet, det går automatiskt utan att paret gör någonting alls.

Möjligt att det skre automatiskt nu men inte 2006.
  • Kine
    Anonym (Linda) skrev 2015-10-13 00:03:58 följande:

Nej! Aldrig någonsin och jag har fött barn under en 20 år period här i Sverige som gift och INGEN av barnen har pappan dvs min make behövt skriva på något papper om faderskapet. Så Kine ljuger ang att hennes make fått skriva på papper ang barnen. Det är ett falskt påstående från hennes sida.

Du får tro vad du vill. 2006 var det så. Vi var inte nygifta och papperet skrevs några veckor efter födseln. Var hans barn både genetiskt, biologiskt och juridiskt förövrigt.
  • Kine
    Anonym (E) skrev 2015-10-13 00:09:45 följande:

Nej,hon vet inte bättre helt enkelt. 

Det är endast om pappan och mamman inte är gifta som pappan måste skriva på papper att han är pappan till barnet. 

Ja, då gjorde väl familjeenheten fel då för mig och många andra...
  • Anonym (E)
    Anonym (Suck och stöd) skrev 2015-10-13 00:11:49 följande:

Ja, men det fattar inte hon för hon tror hon kan och vet allting. Jag ser henne i flera trådar i veckan och hon gör sig alltid alltid alltid osams med folk.

Precis!
  • Kine
    DVQ skrev 2015-10-13 00:26:13 följande:

Görs inga faderskapstester för ogifta par heller per automatik.

Ehh ja. Och? Någon som påstått det?
  • Anonym (Ja)

Det beror på hur eran relation är med svärfar.

Jag och min sambo har svårt att få barn men har inte sökt hjälp än. Jag har frågat min sambo om han skulle kunna tänka att ha sin pappa eller bror som donator om det är han det är fel på, och han tycker inte att det skulle kännas helt omöjligt.

Fördelen är att han då skulle bli släkt med barnet och kanske kan känna starkare band, ha liknande ansiktsdrag och DNA, jämfört med en okänd donator.

Svar på tråden Spermadonation från makens pappa?